آداب آموختن
صفحه 1
الفصل السّادس : آداب التّعلّم
6 / 1 . ما يَنبَغي فى طَلَبِ العِلمِ
أ ـ الإِخلاص
۱۲۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :طالِبُ العِلمِ للّهِِ أفضَلُ عِندَ اللّهِ مِنَ المُجاهِدِ في سَبيلِ اللّهِ. ۱
۱۲۹.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَطلُبُوا العِلمَ لِتُباهوا بِهِ العُلَماءَ ، ولا لِتُماروا بِهِ السُّفَهاءَ ، ولا لِتَصرِفوا بِهِ وُجوهَ النّاسِ إلَيكُم ، فَمَن فَعَلَ ذلِكَ فَهُوَ فِي النّارِ ، ولكِن تَعَلَّموهُ للّهِِ ولِلدّارِ الآخِرَةِ. ۲
۱۳۰.عنه صلى الله عليه و آلهـ في ذِكرِ صِفاتِ المُؤمِنِ ـ: لا يَرُدُّ الحَقَّ مِن عَدُوِّهِ ، لا يَتَعَلَّمُ إلّا لِيَعلَمَ ، ولا يَعلَمُ إلّا لِيَعمَلَ . ۳
ب ـ اِختِيارُ المُعَلِّمِ الصّالِحِ
الكتاب
« فَلْيَنظُرِ الْاءِنسَـنُ إِلَى طَعَامِهِ » . ۴
فصل ششم : آداب آموختن
6 / 1 . آنچه در طلب علم ، شايسته است
الف ـ اخلاص
۱۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :جوياى دانش براى خدا [ با انگيزه الهى] ، نزد خدا برتر از مجاهد راه خداست .
۱۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش را [با اين هدف] نجوييد كه بدان به دانشمندان فخر بفروشيد ، يا با نادانان به جدل برخيزيد و يا مردم را به سوى خود بگردانيد ؛ چرا كه هر كس چنين كند ، در آتش است ؛ ليكن دانش را تنها براى خدا و سراى آخرت ، فرا بگيريد .
۱۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در بيان ويژگى هاى مؤمن ـ: مؤمن ، آن است كه حق را [حتّى ]از دشمنش مى پذيرد ، و فرا نمى گيرد ، جز براى آن كه بداند و دانستنش تنها براى به كار بستن است .
ب ـ انتخاب آموزگار درستكار
قرآن
«پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد» .
1.الجامع الصغير : ج ۲ ص ۱۲۹ ح ۵۲۵۱ .
2.تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۲۱۵ .
3.التمحيص : ص ۷۵ ح ۱۷۱ .
4.عبس : ۲۴.
آداب آموختن
صفحه 2
الحديث
۱۳۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ هذَا العِلمَ دينٌ ، فَانظُروا عَمَّن تَأخُذونَ دينَكُم. ۱
۱۳۲.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَقعُدوا إلّا إلى عالِمٍ يَدعوكُم مِن ثَلاثٍ إلى ثَلاثٍ : مِنَ الكِبرِ إلَى التَّواضُعِ ، ومِنَ المُداهَنَةِ إلَى المُناصَحَةِ ، ومِنَ الجَهلِ إلَى العِلمِ. ۲
ج ـ رِعايَةُ الأَهَمِّ فَالأَهَمِّ
۱۳۳.التوحيد عن ابن عبّاس :جاءَ أعرابِيٌّ إلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، عَلِّمني مِن غَرائِبِ العِلمِ .
قالَ : ما صَنَعتَ في رَأسِ العِلمِ حَتّى تَسأَلَ عَن غَرائِبِهِ ؟ !
قالَ الرَّجُلُ : ما رَأسُ العِلمِ يا رَسولَ اللّهِ ؟
قالَ : مَعرِفَةُ اللّهِ حَقَّ مَعرِفَتِهِ .
قالَ الأَعرابِيُّ : وما مَعرِفَةُ اللّهِ حَقَّ مَعرِفَتِهِ ؟
قالَ : تَعرِفُهُ بِلا مِثلٍ ولا شِبهٍ ولا نِدٍّ ، وأنَّهُ واحِدٌ أحَدٌ ظاهِرٌ باطِنٌ أوَّلٌ آخِرٌ، لا كُفوَ لَهُ ولا نَظيرَ، فَذلِكَ حَقُّ مَعرِفَتِهِ. ۳
د ـ الدِّراية
۱۳۴.مسند ابن حنبل عن أبي عبد الرّحمان :حَدَّثَنا مَن كانَ يُقرِئُنا مِن أصحابِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، أنَّهُم كانوا يَقتَرِئونَ مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَشرَ آياتٍ ، فَلا يَأخُذونَ فِي العَشرِ الاُخرى حَتّى يَعلَموا ما في هذِهِ مِن العِلمِ وَالعَمَلِ. ۴
حديث
۱۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اين دانش ، دين است . پس نيك بنگريد كه از چه كسى دين خود را مى گيريد .
۱۳۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نزد كسى منشينيد ، مگر دانشمندى كه شما را از سه چيز به سه چيز ديگر فرا بخواند : از تكبّر به فروتنى ، و از سازشكارى [در برابر منكرات] به اندرزگويى ، و از نادانى به دانش .
ج ـ رعايت اولويت ها
۱۳۳.التوحيدـ به نقل از ابن عبّاس ـ: باديه نشينى ، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : اى پيامبر خدا ! از شگفتى هاى دانش به من بياموز .
فرمود : «با اساس دانش چه كرده اى كه از شگفتى هايش مى پرسى؟» .
مرد گفت : اى پيامبر خدا ! اساس دانش چيست؟
فرمود : «شناخت خدا ، آن چنان كه بايد» .
باديه نشين گفت : شناخت خدا ، آن چنان كه حقّ شناخت اوست ، چگونه است؟
فرمود : «او را بى مانند و بى شبيه و بى همتا بدانى و بدانى كه او يكتا ، يگانه ، پيدا ، نهان ، نخست و پايان است ، نه همتايى دارد و نه همانندى . اين ، حقّ شناخت اوست» .
د ـ فهميدن
۱۳۴.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابو عبد الرحمان ـ: هر كدام از اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله كه به ما قرائت قرآن مى آموختند ، مى گفتند كه آنان ، قرائت ده آيه را از پيامبر خدا فرا مى گرفتند و تا آنچه در اين ده آيه از علم و عمل بود ، نمى دانستند ، قرائت ده آيه ديگر را آغاز نمى كردند .
1.تاريخ جرجان : ص ۵۴۷ الرقم ۹۴۴ .
2.تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۲۳۳ .
3.التوحيد : ص ۲۸۴ ح ۵ .
4.مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۱۲۶ ح ۲۳۵۴۱ .