مسابقه صفحه 1

التسابق

مسابقه

و لمزيد الاطّلاع راجع : بحار الأنوار : 103 / 189 باب 4 .
وسائل الشيعة : 13 / 345 «السَّبق و الرِّماية».
كنز العمّال : 4 / 344 ـ 361 و ص 463 «المسابقة».

انظر : عنوان 196 «الرماية» .

مسابقه صفحه 2

1729

التَّسابُقُ

۸۴۳۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا سَبْقَ إلاّ في خُفٍّ أو حافِرٍ أو نَصْلٍ . ۱

۸۴۳۲.عنه صلى الله عليه و آله :إنّ الأرضَ سَتُفتَحُ لَكُم و تُكفَونَ الدنيا فلا يَعجِزْ أحَدُكُم أن يَلهُوَ بِأسهُمِهِ . ۲

۸۴۳۳.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :دَخَلَ النبيُّ صلى الله عليه و آله ذاتَ ليلَةٍ بيتَ فاطمةَ عليها السلام و مَعهُ الحسنُ و الحسينُ عليهما السلام فقالَ لَهُما النبيُّ صلى الله عليه و آله : قُوما فاصْطَرِعا ، فَقاما لِيَصطَرِعا ......... الحديث . ۳

۸۴۳۴.عنه عليه السلام :لَيسَ شيءٌ تَحضُرُهُ الملائكةُ إلاّ الرِّهانُ و ملاعَبَةُ الرَّجُلِ أهلَهُ . ۴

1730

استِباقُ الخَيراتِ

الكتاب :

سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِن رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الفَضْلِ العَظيمِ». ۵

1729

مسابقه

۸۴۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مسابقه دادن جز در سه مورد روا نيست : در شتر سوارى ، يا اسب دوانى، يا تيراندازى .

۸۴۳۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بزودى زمين براى شما فتح خواهد شد و دنيا در اختيارتان قرار خواهد گرفت؛ پس، هيچ يك از شما از بازى كردن با تيرهايش (تمرينات رزمى) خسته و مانده نشود .

۸۴۳۳.امام صادق عليه السلام :شبى پيامبر صلى الله عليه و آله به خانه فاطمه عليها السلام رفت و حسن و حسين عليهما السلام با او بودند. پيامبر صلى الله عليه و آله به آن دو فرمود : برخيزيد و كشتى بگيريد . آن دو برخاستند و به كشتى گرفتن پرداختند ......... .

۸۴۳۴.امام صادق عليه السلام :هيچ كارى نيست كه فرشتگان در هنگام انجام آن حضور به هم رسانند ، مگر مسابقه اسب دوانى و شوخى كردن مرد با همسرش .

1730

مسابقه دادن در خوبيها

قرآن :

«به سوى آمرزش پروردگار خود و نيز بهشتى با هم مسابقه بدهيد كه پهناى آن به پهناى آسمان و زمين است و براى كسانى آماده شده كه به خدا و پيامبران او ايمان آورده اند . اين فضل خداست كه به هركه
خواهد مى دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است» .

1.كنز العمّال : ۱۰۸۱۸ .

2.كنز العمّال : ۱۰۸۳۰ .

3.بحار الأنوار : ۱۰۳/۱۸۹/۱.

4.الكافي : ۵/۴۹/۱۰.

5.الحديد : ۲۱.