فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام صفحه 7

پيش‏گفتار

مرثيه‏سرايى و عزادارى براى سيد الشهدا ، به دليل اهداف بلند و نقش سازنده فردى ، اجتماعى ، فرهنگى و سياسى آن ، از جايگاه ويژه‏اى در سخن و سيره اهل بيت برخوردار است . اما بايد توجّه داشت كه اين حركت پر بركت ، مانند همه اقدامات مفيد و سودمند ، بدون آفت نيست .
بى‏ترديد شياطين جن و انس ، تلاش مى‏كنند تا هر حركت سازنده فرهنگى را دچار آفت نمايند تا آن را بى‏اثر كنند ، يا لااقل از آثار و بركات آن بكاهند ، و از اين رو ، هر چه فعاليت‏هاى فرهنگى مؤثرتر باشد ، آفات خطرناكترى آنها را تهديد مى‏نمايد .
بدين جهت ، نقش فوق‏العاده سازنده فرهنگ عاشورا در زمينه‏سازى جهت حاكميت ارزش‏ها ، سبب شده تا دشمنان پيدا و ناپيداى اسلام ناب ، از ديرباز براى تحريف اين فرهنگ ، برنامه‏ريزى نمايند ، و اين تلاش‏ها پس از نقش آفرينى فرهنگ عاشورا در پيروزى انقلاب اسلامى ايران ، تشديد گرديده است .

فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام صفحه 8

و بدين سان ، بر همه مرزبانان اسلام ناب و پاسداران فرهنگ اصيل عاشورا ، و علاقه‏مندان به اهل بيت عليهم السلام ، فرض است ، كه همه توان خود را در جهت آفت‏زدايى و پالايش فرهنگ عاشورا ، و فرهنگ‏سازى صحيح مرثيه‏سرايى و عزادارى سيد الشهداء به كار گيرند ، و نقشه دشمنان را نقش بر آب نمايند .
تا آن جا كه ما مى‏دانيم نخستين كتابى كه بدين منظور تأليف شده كتاب «لؤلؤ و مرجان»۱ نوشته محدّث نورى است ، همچنين استاد شهيد ، علامه مطهرى رحمه اللَّه عليه در «حماسه حسينى» همين هدف را تعقيب كرده است .
اما فرهنگ‏نامه مرثيه سرايى و عزادارى سيد الشهدا ، ضمن ادامه راه «لؤلؤ و مرجان» و «حماسه حسينى» اشاره به اين نكته مهم دارد كه در نظام جمهورى اسلامى براى آفت‏زدايى فرهنگ عاشورا نبايد به گفتن و نوشتن و رهنمود بسنده كرد ، بلكه بايد به گونه‏اى برنامه‏ريزى نمود كه مرثيه‏سرايى و عزادارى به شيوه صحيحى كه مورد رضاى خدا و اهل بيت است به صورت يك فرهنگ ، همگانى گردد ، و همه نهادهاى فرهنگى نظام ، به ويژه صدا و سيما براى اين فرهنگ سازى ، برنامه‏ريزى و تلاش كنند .
فصل يكم اين فرهنگ نامه‏۲ اختصاص به تبيين جايگاه مرثيه‏سرايى و عزادارى براى سيد الشهدا در سخن و سيره اهل بيت

1.اين كتاب در سال ۱۳۱۹ هجرى قمرى ، يكصد و ده سال پيش ، نگارش يافته است .

2.گفتنى است كه اين فرهنگ نامه ، بخشى از دانش نامه امام حسين عليه السلام است كه به دليل شدت نياز به آن ، به صورت مستقل نيز تقديم علاقمندان مى‏گردد .