فرهنگ‌ نامه امنيت ملّي صفحه 7

پيشگفتار

فرهنگ‏نامه ، كتابى است كه در آن ، دانش ، فرهنگ ۱و حكمت باشد و فرهنگ‏نامه بصيرت ، قطره‏اى از درياى بيكران علوم و معارف ناب اسلامى و مَدخَلى ۲ديگر از دانش‏نامه قرآن و حديث است كه به صورت مستقل ، منتشر مى‏شود . در اين دانش‏نامه ، واژه‏ها و اصطلاحاتى كه در قرآن و احاديث ، كاربرد فرهنگى گسترده‏اى دارند ، به ترتيب الفبايى ، با نظمى نوين و با ذكر نمونه كاربردها (شواهد) ، معناشناسى و تحليل و تبيين مى‏گردند . در لابه‏لاى اين دانش‏نامه ، برخى مَدخل‏ها ، از كاربرد فرهنگى ويژه و بَسامد استفاده بالايى برخوردارند . بدين معنا كه عموم مسلمانان و يا گروه‏هاى خاصّى از آنان ، به صورت شبانه‏روزى و گسترده ، با آنها ، سر و كار دارند . از اين رو ، به منظور تصحيح و تقويت فرهنگ عمومىِ جوامع اسلامى ، ضرورى است معارف مربوط به اين

1.فرهنگ : علم؛ دانش؛ ادب؛ تربيت؛ پديده كلّى پيچيده‏اى از آداب ، رسوم ، انديشه ، هنر و شيوه زندگى كه در طىّ تجربه تاريخى اقوام ، شكل مى‏گيرد و قابل انتقال به نسل‏هاى بعدى است (ر . ك : لغت‏نامه دهخدا ، فرهنگ معين و فرهنگ بزرگ سخن) .

2.در دانش‏نامه‏ها ، به هر واژه اصلى كه توضيحى (مقاله‏اى) در ذيل خود دارد ، «سَرواژه» يا «مَدخَل» مى‏گويند . به مجموع سرواژه و توضيح ، بر روى هم ، نيز «مدخل» گفته مى‏شود (ر. ك : فرهنگ بزرگ سخن) .

فرهنگ‌ نامه امنيت ملّي صفحه 8

گونه واژه‏ها و اصطلاحات ، به صورت «كتابِ همراه» و «كتاب راه‏نما» ، در اختيار همگان قرار گيرد .
با اين نگاه ، مَدخَل‏هايى از اين دست ـ كه گفتيم ـ ، به صورت كتاب‏هايى مستقل و در اندازه‏هايى كه حمل و مطالعه آن آسان باشد ، در اختيار علاقه‏مندان قرار مى‏گيرند .
گفتنى است كه در اين سلسله آثار ، براى آنچه مربوط به رفتار يا احوال خاص است (مانند : ادب ، اذان ، شادى و آرزو) ، نام «فرهنگ‏نامه» و براى آنچه مربوط به گروه‏هاى اجتماعى (مانند : كارگران ، بسيجيان ، جوانان و كودكان) مى‏شود و يا آموزه‏هاى حكيمانه پيشوايان بزرگ اسلام يا حكماى بزرگ الهى (چون لقمان حكيم) را ارائه مى‏نمايد ، نام «حكمت‏نامه» را برگزيديم .
فرهنگ نامه امنيّت ملّى ، پنجمين كتاب ۱از مجموعه فرهنگ‏نامه‏هايى است كه با هدف تصحيح و تقويت فرهنگ ارزش‏هاى رفتارى ، در دست تدوين است .
اين فرهنگ‏نامه ، براى نخستين بار ، رهنمودهاى قرآن و احاديثِ اسلامى را در زمينه‏هاى جايگاه امنيّت ملّى ، سرزمين نمونه در امنيّت ، مسؤوليت حكومت اسلامى در تأمين امنيّت اجتماعى ، امنيّت موعود در جهان اسلام ، خطرناكترين تهديدهاى امنيّتى و سياست‏هاى امنيّتى امام على عليه ‏السلام را با نظمين نوين در سه فصل ارايه مى‏نمايد .

1.تاكنون فرهنگ‏نامه‏هاى ادب ، اذان ، آرزو ، و بصيرت ، منتشر و در اختيار علاقه‏مندان قرار گرفته است .