دانش و حكمت صفحه 1

فصل دوم‏ : دانش و حكمت‏

2 / 1

دانش‏جويى‏

۱۴.امام رضا عليه السلام : دانش، بيش از پدران، اهل خود را گِرد مى‏آورد.

۱۵.امام رضا عليه السلام : هر كه عبرت گيرد، بينا شود و هر كه بينا شود، فهميده گردد و هر كه فهميده شود، دانا گردد.

۱۶.امام رضا عليه السلام : در روز قيامت به عابد گفته مى‏شود: تو مرد خوبى بودى: همّ و غمّت خودت بود و زحمتى براى مردم نداشتى، پس وارد بهشت شو. امّا آگاه باشيد عالم دين ، كسى است كه خيرش را بر مردم فرو ريزانَد و آنها را از دشمنانشان برَهانَد و نعمت‏هاى بهشت‏هاى خداى متعال را بر ايشان فراوان گردانَد، و خشنودى خداوند متعال را برايشان فراهم آورد . [روز قيامت‏] به عالم دين گفته مى‏شود: «اى كسى كه يتيمان خاندان محمّد را سرپرستى كردى و دوستداران و پيروان ناتوانشان را هدايت نمودى! بِايست تا براى هر كس كه از تو فراگرفته يا دانشى آموخته ، شفاعت كنى» . او مى‏ايستد و گروه گروه گروه را - تا ده تا فرمود - با خود به بهشت مى‏بَرد، و آنها كسانى هستند كه دانش‏هايش را از او بى واسطه يا با واسطه تا روز قيامت ، فرا گرفتند.
پس، بنگر كه بسيار فرق است ميان اين دو مقام (عابد و عالم دين) . ۱

1.۱. صاحب‏دلى به مدرسه آمد ز خانقاه‏بشكست عهد صحبت اهل طريق راگفتم: ميان عالم و عابد ، چه فرق بودتا اختيار كردى از آن، اين فريق را؟گفت: آن، گليم خويش به در مى‏برد ز موج‏و اين جهد مى‏كند كه بگيرد غريق را

دانش و حكمت صفحه 2

۱۷.الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عن رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ ، فَاطلُبوا العِلمَ في مَظانِّهِ ۱ ، وَاقتَبِسوهُ مِن أهلِهِ ؛ فَإِنَّ تَعَلُّمَهُ للَّهِ‏ِ حَسَنَةٌ ، وطَلَبَهُ عِبادَةٌ ، وَالمُذاكَرَةَ فيهِ تَسبيحٌ ، وَالعَمَلَ بِهِ جِهادٌ ، وتَعليمَهُ مَن لا يَعلَمُهُ صَدَقَةٌ ، وبَذلَهُ لِأهلِهِ قُربَةٌ إلَى اللَّهِ تَعالى ؛ لِأنَّهُ مَعالِمُ الحَلالِ والحَرامِ ، وَمنارُ سُبُلِ الجَنَّةِ ، وَالمُؤنِسُ فِي الوَحشَةِ ، وَالصّاحِبُ فِي الغُربَةِ وَالوَحدَةِ ، والمُحَدِّثُ فِي الخَلوَةِ ، وَالدَّليلُ فِي السَّرّاءِ وَالضَّرّاءِ ، وَالسِّلاحُ عَلَى الأَعداءِ ، وَالزَّينُ عِندَ الأخِلّاءِ .
يَرفَعُ اللَّهُ بِهِ أقواماً ؛ فَيَجعَلُهُم فِي الخَيرِ قادَةً تُقتَبَسُ آثارُهُم ، ويُهتَدى‏ بِفِعالِهِم ، ويُنتَهى‏ إلى آرائِهِم . تَرغَبُ المَلائِكَةُ في خُلَّتِهِم ، وبِأَجنِحَتِها تَمَسُّهُم ، وفي صَلاتِها تُبارِكُ عَلَيهِم . يَستَغفِرُ لَهُم كُلُّ رَطبٍ ويابِسٍ ؛ حَتّى حيتانُ البَحرِ وهَوامُّهُ ، وسِباعُ البَرِّ وأنعامُهُ .
إنَّ العِلمَ حَياةُ القُلوبِ مِنَ الجَهلِ ، وضياءُ الأَبصارِ مِنَ الظُّلمَةِ ، وقُوَّةُ الأَبدانِ مِنَ الضَّعفِ ، يَبلُغُ بِالعَبدِ مَنازِلَ الأَخيارِ ، ومَجالِسَ الأَبرارِ ، وَالدَّرَجاتِ العُلى فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ . اَلذِّكرُ فيهِ يَعدِلُ بِالصّيامِ ، ومُدارَسَتُهُ بِالقيامِ . بِهِ يُطاعُ الرَّبُّ ويُعبَدُ ، وبِهِ توصَلُ الأَرحامُ ، ويُعرَفُ الحَلالُ مِنَ الحَرامِ .
اَلعِلمُ إمامُ العَمَلِ وَالعَمَلُ تابِعُهُ ؛ يُلهَمُ بِهِ السُّعَداءُ ، ويُحرَمُهُ الأَشقياءُ ، فَطوبى لِمَن لَم يَحرِمهُ اللَّهُ مِنهُ حَظَّهُ!۲

1.المَظانُّ : جمع مَظِنّة ؛ وهي موضعُ الشي‏ء ومَعدِنُه (النهاية : ج ۳ ص ۱۶۴ «ظنن») .

2.الأمالي للطوسي : ص ۴۸۸ ح ۱۰۶۹ عن محمّد بن عليّ بن الحسين بن زيد بن عليّ بن الحسين بن عليّ بن أبي طالب عليهم السلام ، الخصال : ص ۵۲۲ ح ۱۲ عن الإمام عليّ عليه السلام ، مجمع البيان : ج ۲ ص ۷۱۷ عن أنس عن رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۱۷۱ ح ۲۴ ؛ جامع بيان العلم : ج‏۱ ص‏۵۴ ، تفسير الفخر الرازي : ج‏۲ ص‏۲۰۷ نحوه وليس فيه ذيله من «العلم إمام العمل» وكلاهما عن معاذ بن جبل عن رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله .