23
تبليغ بر پايه قرآن و حديث

مى كند. آن قدرى كه دشمنان ما از حربه تبليغات استفاده مى كنند، از طريق ديگرى نمى كنند و ما بايد به مسئله تبليغات ، بسيار اهمّيت دهيم و از همه چيزهايى كه هست، بيشتر به آن توجه كنيم . ۱
آنچه امروز براى مبلّغان و حوزه هاى علميه و سازمان هاى تبليغاتى اسلامى اهميّت دارد، اين است كه علاوه بر بهره گيرى از شكل هاى سنّتى تبليغ، همگام با زمان، از قالب هاى جديد سخن گفتن و اطّلاع رسانى به مردمْ غفلت نورزند و خود را به ابزارهاى جديد اطّلاع رسانى مجهز سازند. ۲

شيوه تبليغ

پنجمين ركن موفّقيت مبلّغ ، شيوه تبليغ است. تبليغ هنرى بزرگ است و مبلّغ كامل، هنرمندى بزرگ. مبلّغ بايد علاوه بر توجه به عوامل چهارگانه اى كه شرح آنها گذشت، از هنر تبليغ نيز برخوردار باشد ، وگرنه شايسته اين عنوان نيست.
هنر تبليغ، به كار گرفتن شيوه هاى مؤثّر و اجتناب از شيوه هاى نادرست در انتقال پيام هاى تبليغى است كه در فصل ششم و هفتم اين مجموعه، مورد توجه قرار گرفته است.

مهم ترين نكته تبليغى

در پايان بايد گفت : مهم ترين نكته اى كه مبلّغان بايد مورد توجه قرار دهند، اين است كه كارآيى «سخن» در انتقال پيام هاى الهى، در مقابل كارآيى «عمل» ، ناچيز است. سخن، قدرت سحرآميز دارد؛ اما عملْ اعجاز مى كند و از اين رو ، پيشوايان دينى ما بيش از تبليغ با سخن، تأكيد بر تبليغ با عمل دارند . ۳ در فصل هشتم اين كتاب، نمونه هايى از آثار اعجاز آميز عمل، در گرايش مردم به اسلام و ارزش هاى اسلامى ارائه شده است .

1.صحيفه نور، ج ۱۷، ص ۱۵۷ .

2.ر . ك : ص۱۹۵ (نقش زمان و مكان در تبليغ) .

3.ر . ك : ص۳۸۹ (فصل هشتم / آثار تبليغ عملى) .


تبليغ بر پايه قرآن و حديث
22

فصل چهارم اين كتابْ خواهد آمد.
مبلّغ، اگر از حداقلّ ضرورى اين ويژگى ها برخوردار نباشد، نه تنها تلاش هاى تبليغى او سودمند نيست، بلكه براى جامعه و حتّى براى شخص او زيانبار و خطرناك خواهد بود .

ابزارهاى تبليغ

مبلّغ، علاوه بر داشتن انگيزه قوى و پيام فرهنگى غنى و ويژگى هاى شخصى لازم، براى موفّقيت، نياز به ابزار دارد . سخن، مهم ترين ابزار تبليغ و به مفهوم عام آن، تنها ابزار تبليغ در طول تاريخ است كه در قالب هاى: موعظه، خطابه ، مناظره ، و نثر و نظم ، پيام مبلّغ را به انديشه و دل مردم منتقل مى كند .
جالب توجه است كه در روايات اسلامى، نوشتار نيز از مصاديق «سخن» شمرده شده وخط را «زبانِ دست» خوانده اند. بر اين اساس، وسايل اطّلاع رسانى جديد، مانند : سينما و تئاتر نيز از اَشكال گوناگون سخن محسوب مى شوند.
در فصل پنجم اين كتاب، قدرت فوق العاده و سِحرآميز سخن و اطّلاع رسانى و شيوه هاى سخن گفتن با مردم، مورد توجّه قرار گرفته است.
مهم ترين نكته در اين فصل، اين است كه از نظر روايات اسلامى، سخن، از بالاترين قدرت در تحقّق اهداف فرهنگى، سياسى، اجتماعى، اقتصادى و نظامى برخوردار است.
ابزارهاى انتقال سخن و اطّلاع رسانى به مردم، مؤثّرتر از ابزارهاى نظامى و اقتصادى اند و قدرت آنها از قدرت نظامى و اقتصادى افزون تر است . اين، رهنمودى است بس مهم و ارزنده براى مبلّغان و برنامه سازان تبليغى مسلمان كه متأسّفانه ، آن گونه كه شايسته است تا كنون مورد توجّه قرار نگرفته است و امروز، دشمنان اسلام، بيش از دوستان، از اين سلاح استفاده مى كنند.
امام خمينى رحمه الله در اين باره مى فرمايد :
تبليغات، مسئله اى است پر اهميّت و حسّاس؛ يعنى دنيا با تبليغاتْ حركت

  • نام منبع :
    تبليغ بر پايه قرآن و حديث
    المساعدون :
    حسينی، سيد حميد؛ نصيری، علي
    المجلدات :
    1
    الناشر :
    دارالحدیث للطباعة و النشر
    مکان النشر :
    قم المقدسة
    تاریخ النشر :
    1422 ق / 1380 ش
    الطبعة :
    الاولي
عدد المشاهدين : 54273
الصفحه من 490
طباعه  ارسل الي