كشف الأحزان و سرور الإخوان - الصفحه 26

رجال، دراية الحديث و... گام هاى مؤثرى برداشته ، آثار گران بهايى از خود به يادگار گذاشتند. فقيهان مدقّق با تطبيق احاديث با آيات، و رعايت وثاقت رجال، توانستند ضمن استنباط احكام شرعى، احاديث را با ذكر سند و وسايط، بازگو و كتابت نمايند.
آنها به شاگردان خود كه شايستگى و خبرويت شناخت و نقل حديث را داشتند، اجازه نقل حديث مى دادند و امام صادق عليه السلام خود نخستين كسى است كه شفاها به ابان بن تغلب اجازه نقل حديث و فتوا داد و فرمود: اجلس في مسجد المدينة و أفت الناس ؛ فإنّي اُحبّ أن يُرى في شيعتي مثلك.۱
و ابو احمد عبد السلام بن حسين بصرى رحمه الله اولين كسى است كه اجازه كتبى نقل حديث نوشت و آن را براى احمد بن عبد اللّه ورّاق صادر نمود. ۲
سپس به تدريج اجازات احاديث فزونى يافت، تا در عصر ما كه در صورت جمع آورى اجازات، خود كتاب ها و مجلدات متعدّدى را شامل خواهد شد و اين نشانگر آن است كه حديث در ميان مسلمانان از اهمّيت ويژه اى برخوردار بوده، محدّثان محافظت و نشر حديث را به يكديگر توصيه مى نمودند.
حديث مشهورى كه از پيغمبر صلى الله عليه و آله به انحاى مختلف و اسناد و طرق متعدّد، در كتب فريقين آمده است كه: من حفظ على اُمّتي أربعين حديثا ممّا يحتاجون في أمر دينهم، بعثه اللّه عالما فقيها۳ ، مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و بر همين اساس ده ها كتاب «اربعين حديث» نگاشته شده است.

1.رجال النجاشي، ص ۷.

2.همان ، ص ۶۲.

3.الخصال، ص ۵۴۱.

الصفحه من 39