امامت عامه - صفحه 5

۸۴۹.الإمامُ الكاظمُ عليه السلامـ لَمّا سُئل عَن قولِهِ تعالى :«قُلْ إنَّما حَرَّمَ رَبّي الفَواحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْها وَ مَا بَطَنَ»۱ـ: إنّ القرآنَ لَهُ ظَهْرٌ و بَطْنٌ ، فَجَميعُ ما حَرَّمَ اللّهُ في القرآنِ هُوَ الظّاهِرُ ، و الباطِنُ مِن ذلِكَ أئمّةُ الجَورِ . و جَميعُ ما أحَلَّ اللّهُ تعالى في الكِتابِ هُوَ الظّاهِرُ ، و الباطِنُ مِن ذلِكَ أئمّةُ الحَقِّ . ۲

141

الإمامةُ نِظامُ الاُمَّةِ

۸۵۰.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :اسْمَعُوا و أطِيعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الأمْرَ ، فإنَّهُ نِظامُ الإسلامِ . ۳

۸۵۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الإمامةُ نِظامُ الاُمّةِ . ۴

۸۵۲.عنه عليه السلام :مَكانُ القَيِّمِ بالأمْرِ مَكانُ النِّظامِ مِنَ الخَرَزِ ، يَجْمَعُهُ و يَضُمُّهُ ، فإنِ انقَطَعَ النِّظامُ تَفَرَّقَ و ذَهَبَ ، ثُمَّ لَم يَجْتَمِعْ بِحَذافيرِهِ أبَدا . ۵

۸۴۹.امام كاظم عليه السلامـ در پاسخ به پرسش از آيه «بگو: پروردگارم بديهاى آشكار و نهان را حرام كرده است» ـفرمود : قرآن ظاهرى دارد و باطنى. تمام آنچه را كه خداوند در قرآن حرام كرده، ظاهر است و باطن آنها پيشوايان ستمگرند و همه آنچه را كه خداوند در كتاب خود حلال شمرده همان ظاهر است و باطن آنها امامان حق هستند.

141

امامت، رشته ۶ امّت است

۸۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از كسى كه خداوند او را ولى امر شما كرده است، شنوايى و اطاعت داشته باشيد كه او رشته كار اسلام است.

۸۵۱.امام على عليه السلام :امامت ، رشته كار امّت است.

۸۵۲.امام على عليه السلام :زمامدار و ولىّ امر به منزله رشته اى است كه مهره ها را گرد آورده، آنها را به هم پيوند مى دهد. اگر رشته از هم بگسلد، مهره ها از يكديگر جدا شده پراكنده مى گردند و ديگر هيچ گاه همه آنها گرد نمى آيند.

1.الأعراف: ۳۳ .

2.الكافي : ۱ / ۳۷۴ / ۱۰ .

3.الأمالي للمفيد : ۱۴ / ۲ .

4.غرر الحكم : ۱۰۹۵ .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۴۶ .

6.در متن حديث هاى مربوط ، تعبير «نظام» آمده است كه در لغت به معناى رشته و نخى است كه با آن مرواريد و مانند آن را به رشته مى كشند، سامان دهنده، ستون فقرات ـ م.

صفحه از 50