تاريخ : سه شنبه 1392/5/15 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27995
با پیام آیت الله صافی گلپایگانی، پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث افتتاح شد

با پیام آیت الله صافی گلپایگانی، پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث افتتاح شد

پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه علمی ـفرهنگی دارالحدیث با پیام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و با حضور آیت الله ری شهری و معاون وزیر علوم و جمعی از پژوهشگران و فضلای حوزه علمیه قم افتتاح شد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت الاسلام و المسلمین دکتررضا برنجکار، شامگاه دوشنبه ۱۴ مردادماه، در مراسم افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در سخنانی اظهار داشت: مجوز رسمی پژوهشگاه قرآن و حدیث از سوی وزارت علوم وتحقیقات صادر شده و این پژوهشگاه شامل چهار پژوهشکده علوم ومعارف حدیث، پژوهشکده اخلاق وروان‌شناسی، پژوهشکده تفسیر اهل بیت (ع) وپژوهشکده کلام اهل بیت (ع) است.

مشاور عالی ریاست پژوهشگاه قرآن و حدیث، با بیان اینکه سابقه این پژوهشگاه به سابقه تاسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در سال ۱۳۷۴ باز می‌گردد، به اهداف تاسیس این مؤسسه اشاره کرد و گفت: استنباط وتبیین روز آمد علوم حدیث ومعارف اسلامی، کمک به تولید علوم انسانی با محوریت معارف قرآن واهل بیت (ع)، از جمله اهداف تاسیس این مرکز تخصصی حدیث است.

وی به اهم فعالیت‌های این موسسه از سال ۷۴ تاکنون اشاره کرد و گفت: انتشار کتاب‌ها ومقالات متعدد، چاپ ۳۰۵عنوان کتاب با ۲۴۸ هزار و۳۳۰ صفحه با مطالب متعدد مانند دانشنامه عقائد اسلامی با ۱۰جلد، دانشنامه امام حسین(ع) با ۱۴مجلد، دانشنامه امیر المومنین(ع) با ۱۴ جلد، ترجمه ۶۳ مجلد به زبان‌های مختلف دنیا مانند انگلیسی، اردو، میانماری، انتشار ۵۰ شماره مجله حدیث زندگی، انجام ۱۷۴ طرح پژوهشی، برگزاری ۳۵ نشست علمی، از جمله فعالیتهای ما در این پژوهشگاه به شمار می‌رود.

به علم اخلاق به عنوان یک دانش کمتر توجه شده است

قائم مقام پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث سخنران بعدی این مراسم بود.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا، درباره برنامه های این پژوهشکده گفت: تبیین روش‌مند و علمی آموزه‌های علمی و روانشناسی و پاسخ به سوالات در این زمینه از جمله اهداف اصلی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی است؛ گروه روانشناسی اسلامی ۳۲ اثر را منتشر کرده و در مجموع ۵۰ اثر توسط گروه‌های سه‌گانه تدوین شده‌اند و چند کتاب هم در دست تالیف هستند.

وی اظهار داشت: در این پژوهشکده که پیش از این به نام علوم انسانی شناخته می‌شد، فعالیت‌های ارزنده‌ای در زمینه اخلاق نظری و کاربردی صورت گرفته است و آثار خوبی در این زمینه تولید شده و توانسته است تاحدودی به برخی از نیاز‌ها در این زمینه پاسخ دهد.

حجت الاسلام سبحانی نیا، بیان داشت: به علم اخلاق به عنوان یک دانش کمتر بدان توجه شده است در حالی که غرب به این عرصه توجه جدی دارد و در زمینه‌های اخلاق نظری و فلسقه اخلاق و همچنین اخلاق کاربردی و حرفه‌ای منشوراتی داشته‌اند.

وی، بیان داشت: پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی یکی از مراکزی است که با نگاه عالمانه به دانش اخلاق می‌نگرد و تبیین روشمند و علمی آموزه‌های اخلاقی و نیز پاسخ به مسائل اخلاقی از جمله اهداف کلان این پژوهشکده است.

قائم مقام پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث به ساختار پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی دارای سه گروه روان‌شناسی اسلامی که دارای قدمت زیادی است، همچنین گروه اخلاق نظری و گروه اخلاق کاربردی است.

متون حدیثی خوبی در موسسه دارالحدیث فراهم شده‌است

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت (ع) اظهار داشت: در این پژوهشکده تلاش می‌کنیم در عرصه‌های نو آمد مانند پاسخگویی به نوع پرسشهایی که از سوی ادیان شرقی در جامعه مطرح می‌شود، همچنین پاسخگویی به بیشتر شبهاتی که در زمینه علوم کلامی مطرح می‌شود، پاسخ دهیم.

حجت‌الاسلام محمد تقی سبحانی ادامه داد: علم کلام از منابع وحیانی فاصله گرفته و شکل گیری پژوهشکده‌های متعدد در کشور، برطرف کردن آسیب‌های این علم در حوزه و دانشگاه را دنبال می‌کنند هر چند که اقدامات جدی در خصوص نزدیک کردن علم کلام به منابع اصلی صورت نگرفته و روش‌های نوین در این زمینه دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به علم کلام و دانش‌های اسلامی مبتنی بر عقلانیت، تامین منابع ضروری است به همین دلیل متون حدیثی در موسسه دارالحدیث به خوبی فراهم شده‌اند و همچنین روش‌شناسی و منابع معرفتی علم کلام را تدوین کرده‌ایم که گروهی با همین عنوان تشکیل شده و توانسته‌ است بسترهای جدیدی را در این حوزه فراهم کند.

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) بیان داشت: پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) با بهره‌گیری از روش قدما و به روز رسانی آنها و نیز بهره گیری از روش‌های نوین پژوهشی در راستای خدمت به قرآن و اهل بیت(ع) تلاش می‌کند.

۲۸۰ عنوان در پژوهشکده علوم ومعارف حدیث تولید شده است

رئیس پژوهشکده علوم ومعارف حدیث نیز در این مراسم گفت: تاکنون حدود ۲۸۰ عنوان در این مجموعه تولید شده است که می‌توان به احیای آثار حدیثی مانند کتاب کافی ودر آینده مجموعه آثار حدیثی شیخ صدوق اشاره کرد.

حجت الاسلام سید محمد کاظم طباطبائی، گفت: تاکنون ۶۵۰ عنوان پژوهش در این پژوهشکده منتشر و این عناوین در قالب بیش از ۴۰۰ هزار صفحه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طی این مدت ۹۰۰ مقاله تخصصی در موضوعات حدیثی هم توسط پژوهشگران این پژوهشکده تدوین شده‌اند.

طباطبایی با اشاره به مهم‌ترین عناوین پژوهشی در این پژوهشگاه گفت: دانشنامه امام علی (ع) در ۱۴ جلد، حکمت‌نامه پیامبر اعظم (ص) در ۱۴ جلد، تحقیق و تصحیح الکافی در ۱۵ جلد، موسوعه و دانشنامه امام حسین (ع) در ۱۴ جلد و دانشنامه قرآن و حدیث که تاکنون ۱۶ جلد از آن منتشر شده‌اند و هشت جلد دیگر هم تا پایان سال منتشر خواهند شد.

شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث به زودی منتشر می‌شود

رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث نیز در مراسم افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه علمی، فرهنگی دار الحدیث با بیان اینکه این پژوهشکده با سه گروه تفسیر جامع روایی، قرآن‌شناسی و احیا و بازسازی علوم تفسیری در سال گذشته شکل گرفته است، گفت: طی یک سال فعالیت، تمرکز اصلی فعالیت‌ها بر تفسیر جامع روایی بوده که به صورت عربی و فارسی منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی ادامه داد: امروز ۹۰ درصد تدوین جلد نخست این مجموعه آماده شده و به زودی منتشر خواهد شد و علاوه بر این شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث هم با شیوه‌ای جدید به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر آسیب‌شناسی تفسیر روایی عنوان داشت: کتابی کامل و مجزا در این زمینه تا پایان تابستان سال جاری آماده انتشار خواهد بود.

سلاح امروز کشور ما علم است

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علو‌م، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سلاح امروز کشور ما علم است، افزود: بالا‌ترین علوم، معارف اسلامی، قرآن و احادیت است که تفکرات انسان را هدایت می‌کند.

مهدی نوری‌نژاد نوری، با بیان اینکه امروز چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند، افزود: از این تعداد ۲ میلیون نفر آن‌ها در رشته‌های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند که پژوهشگاه‌هایی همانند پژوهشگاه قرآن و حدیث باید از تعداد از دانشجویان را با منابع اصیل اسلامی هدایت و راهبردی کند.

وی گفت: پژوهشگاه قرآن و حدیث مجموعه‌ای غیر دولتی است و باید به سمتی پیش رویم تا چنین مراکز غیر دولتی توسعه یابد چرا که این امر موجب ارتقائ جایگاه علمی کشور خواهد شد که در ‌‌‌نهایت موجب افزایش قدرت و توان کشور خواهد شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :