تاريخ : شنبه 1392/6/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28128
نخستین همایش ملی حدیث رضوی در قم برگزار شد

نخستین همایش ملی حدیث رضوی در قم برگزار شد

همزمان با دهه کرامت، با حضور آیت الله محمدی ری شهری نخستین همایش ملی حدیث رضوی در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، اولین همایش حدیث رضوی با رویکرد سبک زندگی اسلامی پیش از ظهر پنج شنبه ۲۱ شهریور با حضور رئیس موسسه دارالحدیث، ناظر دبیرخانه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) و جمعی از مسئولان فرهنگی در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.
آیت‌الله محمدی ری‌شهری در این مراسم گفت: موضوع سبک زندگی اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد تمدن اسلامی بوده که پس از بیانات مقام معظم رهبری مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت.
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی، نویسندگان و گویندگان سبک زندگی اسلامی را در اولویت‌ فعالیت‌های خود قرار دادند و در حقیقت برگزاری جشنواره ملی حدیث رضوی یکی از برکات این بخش محسوب می‌شود.
سید رسول موسوی‌نژادیان نیز در این مراسم بیان داشت: برگزاری جشنواره بین‌المللی و فرهنگی هنری امام رضا(ع) افتخار بزرگی است که در دستور کار ۳۱ استان کشور قرار گرفته و میزبانی آن را ۷۲ کشور پذیرفته است.
وی اظهار کرد: بر اساس ظرفیت‌های استان‌ها و بررسی شرایط و امکانات موضوعات انتخاب می‌شود که پس از تصویب در شورای سیاست‌گذاری مجموعه برنامه انتخاب می‌شوند و پس از برگزاری در ایام دهه کرامت از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره تجلیل می‌شوند.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم عنوان داشت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ۱۰ دوره گذشته به عنوان متولی برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره امام رضا(ع) انتخاب شد که این مراسم در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه خلأ موضوع حدیث در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) همواره احساس می‌شد گفت: با توجه به ظرفیت استان پیشنهاد راه‌اندازی این بخش به دبیرخانه جشنواره ارائه شد که مسئولیت برگزاری آن به عهده موسسه دارالحدیث قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مسعودی دبیر علمی همایش رضوی از دیگر سخنرانان این همایش بود.
وی افزود: حدیث تنها پل ارتباطی با اهل بیت(ع) در قالب فرمایشات آنها است که شامل مجموعه گفتارها و کردارهایی است که می‌تواند سرمشق زندگی و نجات‌بخش آخرت باشد.
حجت‌الاسلام مسعودی تصریح کرد: حدیث تنها راهی است که در این پرده غیبت می‌توانیم با نور اهل بیت(ع) آشنا شویم.
دبیر علمی همایش حدیث رضوی عنوان داشت: انقلاب اسلامی در بخش سخت‌افزاری و پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی در عرصه ابزار و تجهیزات موفق بوده و در حقیقت پرتاب ماهواره، موشک و پژوهشگاه رویان از جمله دستاوردهای قابل ملاحظه این انقلاب محسوب می‌شود.
وی یادآور شد: در بخش نرم‌افزاری، تمدن اسلامی در زمینه تعامل و روابط با یکدیگر آن طوری که از ظرفیت عظیم انقلاب انتظار می رفت حرکت نکردیم بنابراین باید بتوانیم آموزه‌های این بخش را از متون اسلامی استخراج کنیم.
مسعودی تاکید کرد: سبک زندگی اسلامی مفهوم ساده نیست بلکه مفهوم نظام‌مند و در هم تنیده از ارزش‌ها‌، نگرش‌ها، رفتارها و باورهایی است که در درون خانواده و تعاملات انسانی خود را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: این سبک در هم تنیده و ترکیب شده در نگرش‌ها در ساختن هویت فردی و اجتماعی افراد موثر بوده و در حقیقت هویت‌ساز است.
دبیر علمی همایش حدیث رضوی یادآور شد: احادیثی که حکایت‌کننده سبک زندگی، هویت، گفتار و رفتار اهل بیت(ع) باشد می‌تواند در پیگیری سبک زندگی دینی به کار برده شود.
وی با بیان اینکه ۶۱۵ اثر به دبیرخانه همایش حدیث رضوی ارسال شده است، گفت: ۲۹۲ مقاله و ۳۲۳ داستانک از بیش از ۲۰ استان کشور به دبیرخانه ارسال شده که نشان‌دهنده بعد فراملی و استانی همایش بوده است.
دبیر علمی همایش حدیث رضوی خاطرنشان کرد: مقالاتی از کشورهای عراق، تونس و کانادا به دبیرخانه همایش ارسال شد که نشان‌دهنده ظرفیت منطقه‌ای و بین‌المللی همایش حدیث رضوی است.
وی با اشاره مراحل داوری آثار ارسالی به دبیرخانه همایش ملی حدیث رضوی، تأکید کرد: از ۱۶ داور برگزیده در همایش در روند ارزیابی آثار بهره‌مند شدیم که از تخصص‌های لازم در این حوزه برخوردار بودند.
مسعودی یادآور شد: گسترش فرهنگ رضوی بین جوانان مهم‌ترین فلسفه بخش داستانک‌نگاری این همایش است تا نویسندگان در این عرصه بروز و ظهور داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی‌نیا در این همایش گفت: برگزاری نخستین جشنواره حدیث رضوی از سوی موسسه دارالحدیث توفیق بزرگی محسوب می‌شود.
معوان فرهنگی و ارتباطات دارالحدیث افزود: برگزاری جشنواره حدیث رضوی زمینه نشر معارف رضوی را فراهم می‌کند، بنابراین باید از نهادهای همکاری‌کننده در امر برگزاری این جشنواره نهایت تشکر و قدردانی صورت گیرد.
وی عنوان داشت: بنیاد علمی و فرهنگی امام رضا(ع) پشتیبان اصلی این مراسم بود، همچنین دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث به عنوان دو بازوی موسسه دارالحدیث در برگزاری این همایش مشارکت فراوانی داشتند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه همایش حدیث رضوی برای نخستین بار برگزار شد ولی با اطلاع‌رسانی مناسب جذب مقالات به خوبی انجام شد.
ناظر دبیرخانه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بیان داشت: شرکت‌کنندگان این همایش باید دقت لازم را داشته باشند تا در انعکاس مطالب جعل یا تحریف رخ ندهد.
وی خاطرنشان کرد: صاحبان مقالات باید امانت را رعایت کرده و مطالب را بدون تحریف منعکس کرده و بنای ارائه مطالب را بر صداقت پایه‌ریزی کنند.
محمدصادق علمی عنوان داشت: باید در انعکاس مطالب از اسراف و اتلاف پرهیز کنیم و مطالب به اندازه مطلوب منعکس شود تا تاثیرگذاری خود را داشته باشد.
وی یادآور شد: اصل احیاگری باید اصل حاکم بر همه برنامه‌های جشنواره باشد تا با روشنگری به تبیین حقایق پرداخته شود.
در بخش دیگری از این مراسم بیانیه هیئت داوران نخستین همایش حدیث رضوی قرائت شد که متن آن به شرح زیر است: سپاس بیکران خدای جهانیان را که به ما توفیق خدمت در راستای ترویج علوم محمدی و نشر معارف رضوی عطا کرد و با درود بر پیامبر مصطفی(ص) اسوه حیات طیبه و سلام بر خاندان پاکش که سرمشق زندگی دینی برای همیشه تاریخ اند. حدیث، اصلی ترین راه وصول به آموزه های مکتب پیامبر ختمی مرتبت(ص) و اهل بیت او برای یک زندگی خوش آغاز و نیک فرجام است . حدیث، سنگ بنای زندگی، به سبک و رنگ خداست و من احسن من الله صبغه؟ چه کسی زیباتر از خدای رحمان، به زندگی رنگ می زند؟ فراگیری، آموزش و ترویج حدیث، احیای امر اهل بیت(ع) است و زمینه ساز آگاهی مردمان از سخن های زیبای ایشان؛ امری که پیروی فطرت های زیبا دوست را از ایشان به ارمغان می آورد. هیئت داوران نخستین همایش ملی حدیث رضوی با افتخار اعلام می دارد که در سایه الطاف ناپیدای کرانه الهی و عنایات خاصه حضرت ولی عصر(عج) توانست با مطالعه و بررسی نزدیک به ۳۰۰ مقاله ارسالی و ۳۲۳ داستانک، مقاله های برتر در سه سطح اساتید و پژوهشگران، طلاب و دانشجویان، نوقلمان و نیز داستانک های برگزیده را به جامعه علمی کشور معرفی کند. با توجه به رویکرد اصلی همایش، موضوع محوری همه مقالات برگزیده، سبک زندگی دینی است و از این رو می تواند برای کسانی که دغدغه بنا گذاشتن یک زندگی دینی و یاری رساندن به ساخت تمدن اسلامی در دنیای معاصر را دارند، سودمند افتد. تقدیر از برگزیدگان همایش حدیث رضوی در بخش اساتید و پژوهشگران رضا شکرانی و محمد جانی پور به عنوان رتبه اول، علی نقی فقیهی، حسن نجفی و سمیه دریساوی به عنوان رتبه دوم، مریم کتابی به عنوان رتبه سوم، سید عقیل نسیمی و معصومه کرامتی به عنوان رتبه چهارم و سعید شفیعی به عنوان رتبه پنجم معرفی شدند. نجمه رشیدی کیا با مقاله گونه شناسی برخورد امام رضا(ع) با چالش های اعتقادی به عنوان رتبه اول، زینب السادات عربشاهی با مقاله انعکاس سنت نبوی در سبک زندگی رضوی به عنوان رتبه دوم، زهرا سهرابی و سید محمد کرباسی با مقاله سبک زندگی علمی با نگاه به احادیث رضوی به عنوان رتبه سوم، عبدالله عمادی با مقاله شاخص های همسانی اخلاق در ازدواج به عنوان رتبه رتبه چهارم و جواد محمدی و مهدی آشناباور با مقاله مبانی و ابعاد مردم دوستی در الگوی اخلاقی امام رضا(ع) به عنوان رتبه پنجم در قالب بخش دانشجویی و طلاب تجلیل شدند. فاطمه سیف علی با مقاله مهارت های زندگی در حدیث رضوی حائز رتبه سوم، فاطمه امان اللهی با مقاله سیره اخلاقی امام رضا(ع) رتبه چهارم و ملیحه دانشمند با مقاله مهارت های زندگی به سبک اسلامی رتبه پنجم بخش نوقلمان این همایش را کسب کردند. محمد هدایت نما، فاطمه سالاری، مریم میرزایی و عالیه صفامنش به ترتیب رتبه های اول تا چهارم بخش داستانک نگاری با محوریت سبک زندگی دینی را به دست آوردند. به علت همکاری و ارسال ۱۵ اثر از سوی مدرسه علمیه ریحانه استان اصفهان دبیرخانه همایش حدیث رضوی هدیه ای به مبلغ ۱۰ میلیون ریال و یک دوره کامل بحارالانوار و ۱۵ دوره تفسیر قرآن به این مدرسه اهدا کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :