تاريخ : دوشنبه 1393/8/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 35788
هر قدر ما براي کارهای خدایی ارزش قائل باشيم همان اندازه خدا براي ما ارزش قائل است.

هر قدر ما براي کارهای خدایی ارزش قائل باشيم همان اندازه خدا براي ما ارزش قائل است.

آیت الله محمدی ری شهری با استناد به روایات بیان کرد: چگونه بفهمیم چه منزلتی نزد خدا داریم؟

آیت الله محمدی ری شهری در مراسم تواصی به حق کارکنان موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث با استناد به روایتی از رسول اكرم صلي الله عليه وآله و سلم (۱) گفت: این روایت که آن را شيعه و سني نقل کرده اند، می تواند عیاری باشد که انسان خودش را بسنجد، پیامبر اکرم صلي الله عليه وآله و سلم می فرمایند: كسي که مي خواهد بفهمد در نزد خداوند چقدر مي ارزد، چقدر به خدا نزديك شده است و منزلتي پيش خدا دارد يا ندارد؟ نگاه كند كه « خدا » چقدر پيش او مي ارزد  که هر قدر ما براي کارهای خدایی ارزش قائل باشيم همان اندازه خدا براي ما ارزش قائل است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام افزود: اگر می خواهیم ببینیم نزد اهل بیت علیهم السلام ارزش و آبرويي داریم يا خیر باید ببینیم امور خدایی و دستورات اهل بیت علیهم السلام در زندگی ما چقدر ارزش دارد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: مرحوم آیت الله بهجت(ره) مي فرمودند، قبل از اینكه حرف من به گوش شما برسد به گوش حضرت ولي عصر(عج) رسيده است هر چقدر ما براي آن بزرگوار اهميت قائل باشيم به همان اندازه او براي ما قائل است.

وی تصریح کرد: میزان حضور قلب در نماز نیز یکی از همین ظرافت هایی است که باید نسبت به آن دقت داشته باشیم که اهمیت نماز را در وجود ما به نمایش می گذارد.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: البته در همه عبادات قصد قربت شرط است، اما نکته مهم این است که آیا در عباداتی مثل نماز و روزه و امثال آن که با قصد قربت ادا می کنیم، آیا قربتی برای ما حاصل می شود یا خیر، یعنی نماز می خوانیم که به خدا نزدیک شویم، آیا این نماز برای ما در نزدیک شدن به خدا اثر دارد؟

آیت الله محمدی ری شهری گفت: با همین معیارها است که انسان می تواند بسنجد برای او قرب حاصل شده یا نه و البته کسانی که واقعاً اهل معنویت و اهل سیر و سلوک معنوی و اهل شهود هستند ابراز می کنند که چقدر گوارا است شراب نزدیک شدن به خدا، زیرا که نزدیک شدن به خدا لذت معنوی دارد و اگر کسی واقعاً نزدیک به خدا شود، احساس لذت معنوی می کند و همانطور که در کتاب شریف «کافی» هم آمده، اگر که   می دانستند چه لذتی در ارتباط با خدا وجود دارد، مثل کسانی که در بهشت در نزد خدا از لذائذ بهشتی لذت می برند، در همین دنیا هم در انس با خدا لذت می برند، و از مناجات و انس با خدا در لذت هستند.

گفتنی است، مراسم تواصی به حق مؤسسه دارالحدیث چهارشنبه هر هفته در نمازخانه مؤسسه برگزار می شود.

شایان ذکر است مراسم تواصی به حق چهارشنبه ۳۰ مهرماه، با سخنرانی آیت الله ری شهری برگزار شد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(۱)رسول اللّه صلى الله عليه و آله : مَن كانَ يُحِبُّ أن يَعلَمَ مَنزِلَتَهُ عِندَ اللّهِ فَليَنظُر كَيفَ مَنزِلَةُ اللّهِ عِندَهُ ؛ فَإِنَّ اللّهَ يُنزِلُ العَبدَ مِنهُ حَيثُ أنزَلَهُ مِن نَفسِهِ .

رسول خدا صلى الله عليه و آله : هركه دوست دارد بداند نزد خدا چه موقعيتى دارد ، به موقعيت خدا نزد خودش توجّه كند ؛ زيرا خدا بنده را در همان جايگاهى مى نهد كه او خدا را نزد او ، در چنان جايگاه نهاده است.

المستدرك على الصحيحين: ۱ / ۶۷۲ /۱۸۲۰،كيمياي عشقص ۱۹۲

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :