تاريخ : پنج شنبه 1391/8/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 10261
مروری بر كتاب 14 جلدی دانشنامه امام حسين علیه السلام

مروری بر كتاب 14 جلدی دانشنامه امام حسين علیه السلام

كتاب 14 جلدی دانشنامه امام‌حسين(ع) حاصل 10 سال تلاش پژوهشگران پژوهشكده علوم حديث است كه پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، به مناسبت ماه «محرم» مروری دارد بر مطالب اين كتاب.

به گزارش پایگاه حدیث نت، كتاب گران‌مايه «دانشنامه امام‌حسين(ع)»، به‌همت آيت‌الله محمدی رى‏شهرى و همكارى پژوهشكده علوم و معارف حديث، در سال ۱۳۸۸ به زيور طبع آراسته شد.
اين كتاب، از متقن‏ترين منابعى است كه از آغاز تا انجام زندگى شخصى، اجتماعى و سياسى و ... سيد الشهدا(ع) را مورد توجه قرار داده و با ملاحظه دقيق آيات قرآنى و هزاران گزارش روایى و تاريخى، و نقد، پالايش و تنظيم كارآمد آن‌ها توانسته است در معرّفى يكى از مهم‏ترين چهره‏هاى آسمانى و تاريخ‏ساز، خلأیى بزرگ را مرتفع كند.
دانشنامه امام‌حسين(ع) در ۱۴ جلد، ابعاد مختلف زندگی امام‌حسين(ع) را از ولادت تا شهادت با بهره‌گيری از قرآن و حديث مورد بررسی قرار می‌دهد و تدوين اين مجموعه بيش از ۱۰سال به درازا كشيد و افزون بر قرآن كريم و منابع و متون حديثی و تاريخی از بسياری از تحقيقات جديد و پژوهش‌های نوين سود برده است.
دانشنامه امام‌حسين(ع) در ۱۵ بخش اصلی و ۱۳۸ فصل همراه با ترجمه فارسی تدوين شده‌است و زندگانی امام‌حسين(ع)، ۴۰۰ بيان و تحليل درباره موضوعات مرتبط، پاسخ به شبهات و نماياندن تحريفات، همچنين ترسيم پنج نقشه ابتكاری خط سير كاروان حسينی(ع) از ويژگی‌های دانشنامه امام‌حسين(ع) است.
اين مجموعه ۱۴ جلدی چهار هزار و ۱۹۱ نقل در شش هزار و ۶۱۲ صفحه به دو زبان فارسی ـ عربی را دربر دارد و ۱۵ بخش اصلی دانشنامه امام‌حسين(ع) عبارت از زندگی خانواده سيدالشهدا(ع)، فضيلت‌ها و ويژگی‌های امام‌حسين(ع)، دلايل امامت امام‌حسين(ع) و فرزندانش، امام‌حسين(ع) پس از پيامبر اكرم(ص) تا شهادت پدر، امام‌حسين(ع) پس از شهادت پدر تا قيام عاشورا، خبر دادن پيشاپيش شهادت امام‌حسين(ع)، خروج امام‌حسين(ع) از مدينه تا رسيدن به كربلا، از رسيدن امام‌حسين(ع) به كربلا تا شهادت ايشان، وقايع پس از شهادت امام‌حسين(ع)، بازتاب شهادت امام‌حسين(ع) و فرجام كسانی كه در كشتن او و يارانش نقش داشتند، عزاداری و گريه برای امام‌حسين(ع)، نمونه مرثيه‌هايی كه در سوگ امام‌حسين(ع) و يارانش سروده شده‌‌است، زيارت امام‌حسين(ع)، مزار امام‌حسين(ع) و حكمت‌های رسيده از امام‌حسين(ع) است.
يادآوری می‌شود، مراسم رونمايی از اين اثر ارزشمند ۱۹ آذرماه سال‌ ۱۳۸۸ با حضور آيت‌الله صافی‌گلپايگانی، «علی لاريجانی» رئيس مجلس شورای اسلامی و جمعی از فرهيختگان حوزه و دانشگاه در تالار علامه مجلسی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد.
گفتنی است، علاقه‌مندان برای تهيه اين كتاب می‌توانند به نمايشگاه دائمی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث واقع در قم، ميدان شهدا خيابان معلم روبه‌روی اداره برق و يا به نشانی شهرری، آستان حضرت عبدالعظيم الحسنی(ع)، صحن كاشانی مراجعه كنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :