تبليغ - صفحه 225

5 / 3

سخنرانى ۱

قرآن

«و پادشاهى اش را استوار نموديم و او را حكمت و كلامِ فيصله دهنده عطا كرديم» .

حديث

۳۰۰.امام رضا عليه السلامـ در تبيين حكمت خطبه روز نماز جمعه ـ :زيرا جمعه ، محلّ اجتماع مردم است ، و خداوند خواست تا امام [جمعه] ، راهى براى اندرز دادن به آنان ، تشويقشان به اطاعت خدا و ترساندنشان از نافرمانى داشته باشد ، تا آنان را به آنچه مصلحت دين و دنيايشان در آن است ، آگاه نمايد ، و نيز آنان را از اوضاع زمانه و كارهايى كه مايه زيان و سود آنان است ، باخبر سازد .

ر . ك : ص 277 (فصل ششم / رعايت اختصار) و ص 315 (فصل هفتم / خود را به زحمت انداختن)
و ص 319 (طولانى كردن سخن) .

1.موعظه با خطابه فرق دارد . خطابه ، صناعت است و جنبه فنّى و هنرى دارد و به علاوه ، هدف از آن ، تحريك احساسات و عواطف است ، به نحوى از انحا ؛ امّا موعظه ، صرفا به منظور تسكين شهوات و هواهاى نفسانى است و بيشتر جنبه منع و باز داشتن دارد . اگر هدف خطابه را مطلقِ اقناع بدانيم ، وعظ و موعظه هم قِسمى از خطابه است . به هر حال ، موعظه در جايى گفته مى شود كه كلماتى و جمله هايى به منظور باز داشتن و منع و تسكين شهوت و غضب ، در مواردى كه لازم است تسكين داده شود ، القا گردد . راغب اصفهانى مى گويد : «الوَعظُ زَجْرٌ مُقْتَرِنٌ بِالتَّخويفِ» ؛ يعنى موعظه ، منعى است كه مقرون به بيم دادن باشد ؛ يعنى به بيم دادن از عواقب كار . آن گاه از خليل بن احمد ، لغوى معروف ، نقل مى كند : «هُوَ التَّذْكيرُ بِالْخَيْرِ فيما يَرِقُّ لَهُ الْقَلْبُ» . يعنى موعظه ، يادآورى قلب است نسبت به خوبى ها در امورى كه موجب رقّت قلب مى گردد . موعظه ، سخنانى است كه موجب نرمى و رقّت قلب بشود . منع مردم از هواپرستى و شهوترانى و رباخوارى و رياكارى و تذكّر مرگ و قيامت و نتايج اعمال در دنيا و آخرت ، موعظه است . خطابه ، اقسامى دارد : ممكن است حماسى و جنگى باشد ، ممكن است سياسى باشد ، ممكن است قضايى باشد ، ممكن است دينى و اخلاقى باشد . گاهى به منظور تحريك حسّ سلحشورى و سربازى است كه در جنگ ها و ميدان هاى مبارزه ايراد مى شود ؛ گاهى به منظور آشنا كردن مردم است به حقوق سياسى و اجتماعى شان ، و گاهى به منظور بر انگيختن حس ترحّم است ، مثل خطابه هايى كه احيانا وكلاى دادگسترى براى جلب ترحّم قُضات نسبت به مجرم و محكومى ايراد مى كنند و براى تخفيف جرم و استرحام ، كوشش مى كنند . گاهى خطابه ، به منظور تحريك و بيدار كردن شعور دينى و اخلاقى و وجدانى مردم است (ده گفتار ، مرتضى مطهّرى ، ص ۲۳۷ ـ ۲۳۸) .

صفحه از 424