2 / 3 . الإِلهام
الكتاب
«فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا ءَاتَيْنَـهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَ عَلَّمْنَـهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا» . ۱
«وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِى الْيَمِّ وَ لَا تَخَافِى وَ لَا تَحْزَنِى إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ» . ۲
الحديث
۱۰۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ فِي الدّينِ وألهَمَهُ رُشدَهُ. ۳
۱۰۷.عنه صلى الله عليه و آله :عِلمُ الباطِنِ سِرٌّ مِن سِرِّ اللّهِ عز و جل ، وحُكمٌ مِن حُكمِ اللّهِ ، يَقذِفُهُ في قُلوبِ مَن يَشاءُ مِن أولِيائِهِ. ۴
الفصل الثالث : موانع المعرفة
3 / 1 . اِتِّباعُ الهَوى
الكتاب
« أَفَرَءَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـهَهُ هَوَاهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَـوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ » . ۵
الحديث
۱۰۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :حُبُّكَ لِلشَّيءِ يُعمي ويُصِمُّ. ۶
2 / 3 . الهام
قرآن
«تا بنده اى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود به او رحمتى عطا كرده و از نزد خود بدو دانشى آموخته بوديم» .
«و به مادر موسى وحى (الهام) كرديم كه: او را شير ده، و چون بر او بيمناك شدى ، او را در نيل بينداز، و مترس و اندوه مدار كه ما او را به تو باز مى گردانيم و از [ زمره ]پيمبرانش قرار مى دهيم» .
حديث
۱۰۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه خداوند ، خوبى بنده اى را بخواهد ، او را دين شناس مى گردانَد و راه هدايتش را به او الهام مى فرمايد .
۱۰۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :علم باطن ، رازى است از رازهاى خداوند عز و جل و حكمى از احكام اوست كه در دل هر يك از اولياى خود كه بخواهد ، قرار مى دهد .
فصل سوم : موانع معرفت
3 / 1 . هواپرستى
قرآن
«پس آيا ديدى كسى را كه هوس خويش را معبود خود قرار داده و خدا او را دانسته گم راه گردانيده و بر گوش او و دلش مُهر زده و بر ديده اش پرده نهاده است؟ پس از خدا ، چه كسى او را هدايت خواهد كرد؟ آيا پند نمى گيريد؟» .
حديث
۱۰۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :محبّتت به چيزى ، كور و كرت مى كند .
1.الكهف : ۶۵ .
2.القصص : ۷ .
3.مسند البزّار : ج ۵ ص ۱۱۷ ح ۱۷۰۰ .
4.الفردوس : ج ۳ ص ۴۲ ح ۴۱۰۴ .
5.الجاثية : ۲۳ .
6.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۸۰ ح ۵۸۱۴ .