علم، حكمت و معرفت (بخش دوم) - صفحه 2

الحديث

۱۲۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :. . . أمّا عَلامَةُ العِلمِ فَأَربَعَةٌ : العِلمُ بِاللّهِ، وَالعِلمُ بِمَحَبَّتِهِ ، وَالْعِلْمُ بمكارهه ، وَالعِلمُ بِفَرائِضِهِ، وَالحِفظُ لَها حَتّى تُؤَدّى. ۱

5 / 2 . الخَشيَة

الكتاب

«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـؤُاْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ» . ۲

الحديث

۱۲۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :رَأسُ الحِكمَةِ مَخافَةُ اللّهِ عز و جل . ۳

5 / 3 . العَمَل

۱۲۵.مجمع البيان عن جابر :تَلَا النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله هذِهِ الآيَةَ : «وَ مَا يَعْقِلُهَا إِلَا الْعَــلِمُونَ»۴ وقالَ : العالِمُ الَّذي عَقَلَ عَنِ اللّهِ ، فَعَمِلَ بِطاعَتِهِ ، وَاجتَنَبَ سَخَطَهُ . ۵

۱۲۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ العالِمَ مَن يَعمَلُ بِالعِلمِ وإن كانَ قَليلَ العَمَلِ. ۶

5 / 4 . الصَّلاح

۱۲۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في بيانِ ما يَتَشَعَّبُ عَنِ العِلمِ ـ: أمَّا العِلمُ ، فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ الغِنى وإن كانَ فَقيراً ، وَالجودُ وإن كانَ بَخيلًا ، وَالمَهابَةُ وإن كانَ هَيِّناً ، وَالسَّلامَةُ وإن كانَ سَقيماً ، وَالقُربُ وإن كانَ قَصِيًّا، وَالحَياءُ وإن كانَ صَلِفاً ، وَالرِّفعَةُ وإن كانَ وَضيعاً ، وَالشَّرَفُ وإن كانَ رَذلًا ، وَالحِكمَةُ ، وَالحُظوَةُ ، فَهذا مايَتَشَعَّبُ لِلعاقِلِ بِعِلمِهِ . فَطوبى لِمَن عَقَلَ وعَلِمَ. ۷

حديث

۱۲۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :. . . نشانه دانش ، چهار چيز است : شناخت خدا ، شناخت محبّت او ، شناخت آنچه او دوست ندارد ، و شناخت واجبات و پاسداشت آنها تا آن كه به جا آورده شوند .

5 / 2 . خداترسى

قرآن

«از بندگان خدا ، تنها دانايان اند كه از او مى ترسند. آرى، خدا ارجمندِ آمرزنده است» .

حديث

۱۲۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اساس حكمت ، ترس از خداوند عز و جلاست .

5 / 3 . عمل

۱۲۵.مجمع البيانـ به نقل از جابر ـ: هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله اين آيه را خواند : «و جز دانشمندان ، آن را در نمى يابند» ، فرمود : «دانشمند]ـِ حقيقى] ، كسى است كه داراى بينش الهى باشد و در نتيجه ، به آنچه خدا از او خواسته ، عمل كند و از خشم خداوند دورى گزيند» .

۱۲۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :عالم ، كسى است كه به علم ، عمل كند ، هر چند اندك . ۸

5 / 4 . درستى

۱۲۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در بيان آنچه از علم ، منشعب مى شود ـ: و امّا علم ؛ اگرچه انسانْ فقير باشد ، از آن ، توانگرى حاصل مى شود و اگر بخيل باشد ، جود ، و اگر خوار باشد ، ابّهت ، و اگر بيمار باشد ، سلامت ، و اگر دور باشد ، نزديكى ، و اگر هرزه باشد ، شرم ، و اگر پست باشد ، والايى ، و اگر حقير باشد ، شرافت و حكمت و منزلت . اينها چيزهايى هستند كه از دانشِ خردمند ، برايش به دست مى آيند . پس خوشا به حال آن كه خرد ورزيد و دانست !

1.بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۲۰ ح ۱۱ .

2.فاطر : ۲۸ .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۷۶ ح ۵۷۶۶ .

4.العنكبوت : ۴۳ .

5.مجمع البيان : ج ۸ ص ۴۴۶ .

6.ثواب الأعمال : ص ۳۴۶ ح ۱ .

7.تحف العقول : ص ۱۶ .

8.در كنز العمّال آمده است : «هرچند چنين عالمى ، اندك است» .

صفحه از 10