مالزي و دانشگاه‌هاي آن - صفحه 226

ماهاتير محمد

به نظرم همه كسانى كه در كار برنامه‏ريزى هستند به ويژه دولت مردان بايد افكار ماهاتير محمد را مطالعه كنند. در مدت 22 سال نخست‏وزيرى (1981 _ 2003) انقلابى در اقتصاد مالزى به وجود آورد. مالزی در زمان استقلال يعنى سال 1957 درآمد سرانه 200 دلار داشته است ولى در پايان نخست‏وزيرى او صادرات از دو ميليارد دلار به 100 ميليارد دلار رسيده است و فقر 70 درصدى را به 4 درصد رسانده و درآمد سرانه اين كشور در سال 2002 معادل 5700 دلار بوده است. در تمام مدتى كه مالزى بودم حتى يک مورد نديدم كه كسى از او بدگويى كند.
نکته جالبی هم از وضعیت توریستی کوالالامپور این است که جمعيت آن كمتر از دو ميليون نفر است ولى ایرانیان زيادى در اين شهر مشاهده مى‏شوند. از دانشجويان آنجا شنيدم که مالزى 25 ميليون جمعيت دارد و در سال 27 ميليون توريست به آن سفر میکنند. این نشان دهنده آن است که مالزی در جذب توریست بسیار موفق بوده است.
دانشگاه محلّ تبليغ من در شهر جهور واقع بود. جاده‏اى بسيار زيبا داشت كه اطراف آن از درختان جنگلى و پالم پوشيده شده بود. شهر جهور دارای مرز مشترک با سنگاپور است و بجز پلى که بين اين دو كشور است، فاصله‌ای نیست. گفتنى است در شهر جهور و كوالالامپور بويژه در
كوالالامپور كمتر مغازه ديده مى‏شود و فروشگاه‌هاى بزرگی مثل Jasco و Carefure و غيره ديده مى‏شود و البته كالاها در این فروشگاه‌ها با قيمت بسیار بالا عرضه مى‏شوند.
شهر جهور دومين شهر مالزى است و داراى پادشاه است. پادشاه آندسته از ایالت‌هایی که به صورت پادشاهی اداره میشوند، معمولا بصورت دوره‌ای عوض میشود. ارتباط میان پادشاه و مردم خوب است به طورى كه روزهاى عيد درب خانه پادشاه به روى مردم باز است.
در هنگام خريد يک تلفن همراه، به نکته جالبی برخورد كردم. فروشندگان معمولاً ادّعا میكنند كه کالاهای آنها اصلی است؛ در بازار بزرگ كامپيوتر كوالالامپور هم این ادّعا وجود دارد. در پاسخ به سؤال من که پرسيدم اين ادّعا چگونه اثبات مى‏شود، گفتند اگر فروشنده‌ای دروغ بگويد و مشتری بتواند ثابت كند، از فروش او جلوگیری بعمل میآید لذا با اطمينان مى‏توان خريد كرد .

صفحه از 232