رجعت - صفحه 44

رجعت

هادی صادقی ۱

چکیده

رجعت از آموزه‌های اختصاصی شیعه است و در اصطلاح به معنای بازگشت جمعی از مردگان مؤمن و کافر به زندگی دنیا هنگام قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است تا کافران مجازات دنیوی خود را ببینند و مؤمنان نیز ضمن مشارکت در قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از مجازات کافران خوشنود گردند. در این نوشتار ادله قرآنی و روایی رجعت بررسی شده و به شبهات مطرح شده پاسخ داده شده است و در انجام چنین بیان شده است که حتی اگر کسی نخواهد جزئیات رجعت را آن چنان که در پاره‌ای روایات آمده است بپذیرد، اما چاره‌ای ندارد که اصل رجعت را قبول کند. ادله محکم قرآنی و روایی در این زمینه قاطع‌اند و نمی‌توان آنها را انکار کرد، هر چند فهم جزئیات رجعت بر برخی دشوار باشد.

کلید واژه‌ها: رجعت، مهدی موعود، شبهات رجعت، ادله رجعت.

درآمد

رجعت از آموزه‌های اختصاصی شیعه است. رجعت در لغت به معنای بازگشت است و در اصطلاح به معنای بازگشت جمعی از مردگان مؤمن و کافر به زندگی دنیا هنگام قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است تا کافران مجازات دنیوی خود را ببینند و مؤمنان نیز ضمن مشارکت در قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از مجازات کافران خوشنود گردند.۲ در باره زمان دقیق رجعت سه احتمال وجود دارد: کمی قبل از قیام، هم‌زمان با آغاز قیام و کمی بعد از از قیام

1.دانشیار دانشکده علوم حدیث.

2.. رسائل الشریف المرتضی، ج۱، ص۱۲۵؛ علم الیقین فی اصول الدّین، ج۲، ص۸۲۳؛ مجموعة ثلاث رسائل مخطوطة للمفید، ص۳۴؛ مجمع‏البحرین، ج۴، ص۳۳۳.

صفحه از 68