3
سفينه 24

سخن مدير مسئول ۱

بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏

1. ترديدى نيست كه قرآن شريف - كه بر قلب مبارك سيّدالمرسلين صلى اللَّه عليه و آله به لفظ آشكار و بدون ابهام (عربى مبين) نازل شده - به ضرورت دينى، همين مجموعه‏اى است كه اكنون در دست ماست؛ به عين الفاظ نازل شده آن، بدون اينكه هيچ يك از افراد بشر در آن تصرّفى كرده باشد. اين نظر ماست درباره مجموعه موجود در ميان دو جلد. اين كتاب اسلام است و رشته گسترده الاهى كه از شارع مقدّس آن تا تمام مردمان كشيده است. اين است ثقل اكبر كه در كنار عترت، به عنوان يادگار پيامبر اعظم، براى امّت مرحومه بر جاى مانده كه تبيان تمام امور و دستور سعادت دنيا و دين براى تمام افراد بشر تا روز جزا در آن است.
2. به دليل اين ويژگيهاست كه نگاهدارى حرمت قرآن و پاسخ‏گويى به نداى امام اميرالمؤمنين على‏بن ابى‏طالب عليه السلام در وصيّت جاودانه خود، بر ما لازم است. حضرتش در آن وصيّت راهگشا فرمودند: «اللَّه اللَّه أيّها الناس! في ما استحفظكم من كتابه و استودعكم من حقوقه.» ۲
همچنين تمسّك به قرآن ضرورت دارد، يعنى:
- تداوم آموزش آن به شكل درسى و منظّم؛
- تفقّه در آن، براى فهم معانى و كشف مراد آن؛

1.بخش عمده‏اى از اين گفتار (بند ۱ تا ۱۴) ترجمه كلام ژرف و موجز و ارزنده علّامه محقّق، مرحوم شيخ آقابزرگ تهرانى در كتاب الذريعه، ج ۴، ص ۲۳۱-۲۳۴ است كه در چهلمين سال رحلت آن فقيد و يكصدمين سال آغاز نگارش كتاب گران‏سنگ ذريعه، از آن بهره گرفته‏ايم.

2.نهج‏البلاغه، خطبه ۸۶


سفينه 24
2

فهرست‏

  • نام منبع :
    سفينه 24
    تاريخ انتشار :
    1388
    سردبیر :
    پهلوان، منصور
    صاحب امتیاز :
    مؤسسه فرهنگي نبأ مبين
    تلفن :
    7832000
    دورنگار :
    7832001
    پست الکترونیک :
    safineh@nabacultural.org
    امتیاز :
    علمی ترویجی
    مدیر مسئول :
    شهري، محمّد حسين
    آدرس اینترنتی :
    http://fa.safinahmagazine.ir
تعداد بازدید : 15163
صفحه از 203
پرینت  ارسال به