آيه تطهير در ادبيات عرب - صفحه 106

1. مقدّمه‏

از آنجا كه آيه شريفه تطهير ۱ در بيان برترى اهل بيت پيامبر عليهم السلام بر همه انسانها، بسيار اهمّيّت دارد، بيش از فضائل ديگر، مورد شكّ و ترديد و حتّى حسد و غرض‏ورزى قرار گرفته است و اين امر، اهمّيّت پژوهش در اين زمينه را روشن مى‏سازد. از اين‏رو، كتابهاى چندى به زبان فارسى و عربى درباره اين آيه، از حيث مفهوم و مصداق اهل بيت، نوشته شده است.
در همه تفاسير و كتب مرتبط ديگر نيز بحثهاى مفصّلى حول اين مسئله به چشم مى‏خورد؛ امّا نگارنده از روشى غير از روش همه آثار پيشين براى پژوهش در آيه تطهير اقدام كرده است. رشته اصلى وى علوم قرآن و حديث، و علاقه‏مند به مباحثى حول رشته خود بوده است. از آنجا كه نگارنده در مقطع ارشد به طور همزمان در «علوم قرآن و حديث» و نيز «ادبيات عرب» تحصيل مى‏كرده، لذا بايد دو رساله همزمان ارائه مى‏شد، و از آنجا كه در رشته ادبيات عربى الزاماً بايد موضوعى مرتبط با رشته انتخاب مى‏شد، مطالعه و تحقيق درباره اشعار جاهلى و شرح حال آن شاعران و معلّقات سبع و... مورد علاقه نگارنده نبود. پس از مدّتى تفكّر، براساس علاقه وافرى كه به كتاب شريف الغدير و مباحث امامت داشت و نيز براساس پيشنهاد جناب دكتر محمّد امينى نجفى، بر آن شد تا به روش علّامه امينى، يعنى پيگيرى غدير در اشعار شعرا، در مورد آيه تطهير به بررسى و تحقيق بپردازد. از آنجا كه موضوع ابتكارى بود و صبغه ادبيات عربى هم داشت، به سرعت پذيرفته شد و از زمستان 1381 كار ممتد و پيگير حول آن در رأس اولويّتهاى نگارنده قرار گرفت. در اين گفتار، ضمن معرّفى اين پايان‏نامه، خلاصه و گزيده‏اى از مطالب آن نقل مى‏شود.۲

1.احزاب (۳۳) / ۳۳

2.از آنجا كه اين مقاله، تلخيص پايان‏نامه ياد شده است، منابع در اصل پايان‏نامهآمده است. توضيح اين‏كه اصل پايان‏نامه با ويرايش در دست چاپ مى‏باشد. (ويراستار)

صفحه از 125