103
مناظره و گفتگو در اسلام

2 . بيمارى هاى مزمن

۰.سير اين نوع بيمارى ، تدريجى و طولانى است و در آن ، امراض مدّتى در مزاج مى مانند و گاهى درمان نمى پذيرد تا اين كه سبب مرگ گردد .
پيرى ، يك نوع بيمارى است ولى از نوع دوم . ۱

جابر : اين اوّلين بار است كه مى شنوم پيرى يك نوع بيمارى است .

۰.امام عليه السلام :بعضى زودتر به اين بيمارى مبتلا مى شوند و بعضى ديرتر. آنها كه از قوانين خداوند پيروى نمى كنند و از محرمات پرهيز نمى نمايند ، زودتر پير مى شوند؛ ولى كسانى كه به دستور خداوند عمل نمايند ، ديرتر به دوران پيرى مى رسند .

فلسفه بيمارى

جابر : نظريّه شما درباره بيمارى چيست؟ آيا خداوند ، انسان را بيمار مى كند، يا انسان تصادفاً بيمار مى شود ؟

۰.امام عليه السلام :بيمارى ها بر سه قسم است :
1 . بيمارى هايى كه خداوند بر اساس حكمت خويش انسان را به آنها مبتلا مى سازد ، مانند پيرى كه هيچ كس از اين بيمارى گريز ندارد .
2 . بيمارى هايى كه انسان در نتيجه نادانى و يا پيروى از هوس،

1.ملاحظه مى كنيد كه فرمايش امام عليه السلام چگونه با نظريّه علمى جديد كه پيرى را يك بيمارى مى داند ، وفق مى دهد و ما در مجلّه علم و زندگى چاپ پاريس خوانديم كه : پيرى ، ناشى از ويروس است و ويروس پيرى ، به طور متوسط مدّت سى سال در حال رشد به سر مى برد تا اين كه به حدّ كمال مى رسد و وقتى به آن مرحله از رشد رسيد ، انسان را به هلاكت مى رساند .(م )


مناظره و گفتگو در اسلام
102

مى گردد ... . هر اندازه كه ضعف جسم زيادتر شود ، توجّه آنها به محيط زندگى كمتر مى شود و ديگر ميل ندارند از خانه خارج شوند و يا سفر كنندوحتى وقايع بزرگ وناگهانى، براى آنها جالب توجّه نيست.
به همين جهت حافظه آنها از فعاليت باز مى ماند و اين ركود ، سبب مى شود كه اوّلاً چيزى بر ذخائر حافظه افزوده نشود، و ثانياً تمام يا قسمتى از ذخائر حافظه فراموش گردد .
مردم وقتى كه يك، دو يا سه سالخورده را مى بينند كه حافظه خود را از دست داده اند ، آن را يك قانون كلّى مى شمرند و مى گويند : هر كس پير شود ، دچار فراموشى مى گردد .
اما سالخوردگانى كه نمى گذارند بر اثر ضعف نيروى جسمى ، حافظه شان راكد گردد ، در دوره سالخوردگى ، حافظه اى نيرومندتر از دوره جوانى دارند؛ چون حافظه آنها در تمام عمر به كار مشغول بوده و در سال هاى آخر عمر به حدّ اعلاى نيرومندى رسيده است .

فلسفه پيرى

جابر : پيرى ، ناشى از چيست ؟

۰.امام عليه السلام :بيمارى ها دو نوع است :

1. بيمارى هاى حاد

۰.اين نوع بيمارى ، ناگهان بر مزاج مستولى مى شود و به سرعت ، بهبود حاصل مى گردد و يا سبب مرگ مى شود .

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 101574
صفحه از 182
پرینت  ارسال به