51
مناظره و گفتگو در اسلام

اگر تو آن قطعه سنگ را كه از آن ، بت مى تراشى ، مى شناختى ، به اين آسانى منكِر وجود خداوند نمى شدى و [ به من ] نمى گفتى كه من خداى خود را از انديشه ام به وجود آورده ام. تو ، چون سنگ را نمى شناسى ، تصوّر مى كنى كه او مطيع دست هاى توست و تو مى توانى آن را به هر شكلى كه ميل دارى ، بتراشى، در صورتى كه اين سنگ از آن جهت قابل تراش است كه خداوند [ در هنگامى كه ابتداى آن را نمى توان شناخت ،] آن را از يك مايع [ خاصى ] به وجود آورده است، تا اين كه تو امروز مى توانى آن را بتراشى ، و گرنه چون شيشه در دست هاى تو مى شكست .

ابوشاكر : مگر سنگ ، از مايع ساخته شده است ؟

۰.امام عليه السلام :آرى .
ابوشاكر قاه قاه خنديد ، به طورى كه يكى از شاگردان امام ، خشمگين شد و خواست به او پرخاش نمايد؛ ولى امام مانع شد و گفت : بگذار بخندد .

ابوشاكر : من ، از اين جهت مى خندم كه تو مى گويى سنگ با آن سختى اش ، از آب ساخته شده است!

۰.امام عليه السلام :من نگفتم كه سنگ از آب ساخته شده؛ بلكه گفتم سنگ در آغاز ، مايع بوده است .

ابوشاكر : مگر چه فرقى مى كند؟ مايع ، همان آب است .

۰.امام عليه السلامبا شكيبايى اظهار كرد : چيزهايى وجود دارد كه مايع اند؛


مناظره و گفتگو در اسلام
50

خداپرستى ، موهوم پرستى نيست

۰.امام عليه السلام :بين خداى من و تو يك تفاوت بزرگ هست و آن ، اين كه : پيش از آن كه تو ابزار نجّارى يا حجّارى را به دست بگيرى و شروع به كار كنى، خداى تو وجود ندارد؛ ولى خداى من قبل از اين كه من انديشه خود را به كار بيندازم ، وجود دارد .
من خداى خود را از انديشه خود بيرون نياورده ام؛ چون خداى من، پيش از انديشه من وجود داشته است . كارى كه من كرده ام و مى كنم ، اين است كه با به كار انداختن انديشه خود، خدا را بهتر مى شناسم و به عظمت او بيشتر پى مى برم .
هنگامى كه تو به صحرا مى روى و يك كوه بزرگ را مى بينى و در صدد بر مى آيى كه آن را بهتر بشناسى ، آيا من مى توانم بگويم كه تو با دست خود ، آن كوه را به وجود آورده اى و يا به وسيله انديشه ات آن را ساخته اى ؟
كوه ، قبل از تو وجود داشته و بعد از تو نيز خواهد بود و تو تنها مى توانى آن را بهتر بشناسى. تازه ، اين شناسايى هم محدود به ميزان معرفت توست .
تو نمى توانى كوه را به خوبى بشناسى؛ چون دانايىِ تو به اندازه اى نيست كه بتوانى به مبدأ پيدايش آن پى ببرى و بفهمى كه پايان آن ، چه وقت است و از چه موادى تشكيل شده و در ميان آن و يا در اعماق آن ، چه معادنى وجود دارد و آن معادن چه فوايدى براى انسان دارند .

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 101570
صفحه از 182
پرینت  ارسال به