9
فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث وعلوم حديث شيعه) ج2

مقدمه

با عنايت بارى تعالى جلد نخستِ اين فهرستگان ، در موضوع درايه و رجال ، در سال 1382 منتشر گرديد و اينك پنج جلد ديگر آن در موضوع «متون حديث شيعه» تقديم ارباب تحقيق مى‏گردد كه شرح و ترجمه كتاب‏هاى حديثى ، فرهنگ‏نامه‏هاى حديثى و فهرست‏نامه‏هاى مربوط به كتاب‏هاى حديثى را نيز شامل مى‏شود .
قبل از ورود به اصل كتاب ، ذكر چند مطلب ، ضرورى است :

يك . كتاب‏شناسى‏هاى حديث شيعه

در اين كتاب ، قبل از معرّفى نسخه‏هاى خطّى هر كتاب ، كتاب‏شناسى آن اثر نيز ذكر شده است. لذا اين فهرستگان ، اوّلين كتاب‏شناسى جامع آثار حديثى نيز به شمار مى‏رود . بر اين اساس ، توضيح كوتاهى درباره كتاب‏شناسى‏هاى آثار حديثى شيعه و تلاش‏هاى انجام گرفته در اين عرضه ، سودمند به نظر مى‏رسد .
كتاب‏شناسى‏هايى كه به صورت مستقل و يا به صورت ضمنى ، درباره آثار حديثى شيعه نگاشته شده‏اند، عبارت‏اند از:
1 . علامه مجلسى در فصل اوّل از مقدمه بحارالأنوار ، در ذكر مصادر خود ، اسامى متون حديثى شيعه را به اختصار آورده است . ۱
2 . شيخ حُرّ عاملى فائده چهارم از خاتمه كتابش تفصيل وسايل الشيعه إلى تحصيل مسائل‏الشريعة (معروف به وسايل الشيعة) را به ذكر كتاب‏هايى كه از آنها نقل حديث نموده ، اختصاص داده است . ۲3 . محمدرضا ابن عبدالمطّلب تبريزى (م 1208 ق) در مقدمه كتاب الشفا فى أخبار آل‏المصطفى ، در ذكر منابع خود ، آثار حديثى شيعه را به اختصار ياد كرده است ۳ كه شباهت زيادى به مقدمه بحارالأنوار دارد .
4 . سيد ميرزا جزايرى (زنده در 1085 ق) در مقدمه كتابش جوامع الكلام فى دعائم الإسلام‏بطريق أهل البيت عليهم السلام مصادر حديثى شيعه را ياد كرده است. ۴
5 . فضل‏على بيگ توشْمال باشى (ق 11 و 12 ق) در مقدمه دايرة المعارف حديثى خود ، موسوم به الأوفي، گزارش كوتاهى از مصادر حديثى شيعه آورده است . ۵
6 . محدّث نورى در خاتمه مستدرك الوسائل ، در فايده اوّل ، اسامى مصادر كتاب را و در فايده دوم ، شرحى درباره آنها و مؤلّفان آنها آورده است . ۶
7. جلد چهاردهم فهرست نسخه‏هاى خطّى آستان قدس رضوى ، تأليف برات‏على غلامى مقدم ۷ اختصاص به موضوع «حديث» دارد . اين كتاب ، اوّلين اثرى است كه اختصاص به كتاب‏شناسى آثار حديثى شيعه دارد و در آن ، حدود 410 عنوان حديثى با 1235 نسخه معرفى شده است .
قبل از اين نيز در جلد اوّل و پنجم فهرست نسخه‏هاى خطّى آستان قدس ۸ ، بخشى به اخبار (احاديث) ، اختصاص يافته بود .
8 . در جلد اوّل فهرست نسخه‏هاى خطّى مدرسه سپهسالار (مدرسه عالى شهيد مطهرى) ۹ نيز بخشى به معرفى كتب اخبار و شروح و ترجمه‏هاى آنها اختصاص يافته و در آن ، پنجاه عنوان كتاب حديثى با 179 نسخه معرفى شده است .
9 . شيخ آقا بزرگ تهرانى در الذريعة ، ضمن آوردن كتاب‏هاى حديثى در عنوان‏هاى مربوط ، در ذيل عنوان «حديث» ، 765 اثر حديثى را معرفى نموده است . ۱۰
10 . در فهرست نسخه‏هاى خطّى فارسى ، نگاشته احمد منزوى ، متأسفانه «حديث» ، موضوع مستقلى به شمار نيامده و در ضمن موضوع «فلسفه عملى» ، تعدادى از آثار حديثى فارسى شيعه و اهل سنّت ، ذكر شده است .
11 . در مقدمه كتاب المعجم المفهرس لألفاظ أحاديث بحارالأنوار ـ كه توسط آقايان محمّد على مهدوى راد و احمد عابدى تدوين شده است ـ تحت عنوان «تدوين الحديث عند الشيعة» ، به صورت مفصّل به آثار حديثى شيعه پرداخته است . ۱۱
12 . در كتاب معجم المطبوعات العربية في إيران ، بخشى به «حديث و علوم حديث» اختصاص داده شده است و حدود 1600 اثر (كتاب و رساله) در حديث و علوم حديث ، معرفى گرديده است . ۱۲
13. در ميراث حديث شيعه كه تا كنون دوازده دفتر از آن منتشر گرديده ، ضمن چاپ متن بيش از صد اثر حديثى ، اطلاعات كتابشناختىِ اين كتب به صورت دقيق ، ذكر شده است .
14. در مقدمه دفتر نهم و دهم و يازدهم ميراث حديث شيعه نيز سرور گرامى جناب آقاى مهدى مهريزى در دو مقاله با نام‏هاى: «مكتوبات حديثى ائمه عليهم‏السلام» و «مكتوبات حديثى اصحاب ائمه عليهم‏السلام» ، به كتاب‏شناسى آثار حديثى شيعه پرداخته‏اند . ۱۳
15. در دايرة المعارف تشيّع ، در مدخل «حديث» ، بحثى از مصادر حديثى به ميان نيامده و به ذكر مختصر طبقات محدّثان شيعه اكتفا شده است؛ ولى در مدخل «تشيّع» ، ذيل مدخل فرعى «حديث» ـ كه به قلم آقايان محمّد على مهدى راد و احمد عابدى و على رفيعى نگاشته شده ـ ، در ذيل عنوان «تدوين حديث در شيعه» ، گزارش كوتاهى از آثار مهم حديثى شيعه آورده شده است . ۱۴بجز موارد ذكر شده ، تك نگارى‏هايى در كتاب‏شناسى «حديث شيعه» و «آثار محدّثان شيعه» ، مانند : «كتاب‏نامه نهج‏البلاغه ، تأليف رضا استادى ۱۵ كتاب‏شناسى علامه مجلسى ، تأليف حسين درگاهى و على اكبر تلافى داريانى ۱۶ منتشر شده است و نيز در كتاب‏هاى سير حديث در اسلام ۱۷ و پژوهشى در تاريخ حديث شيعه ۱۸ به صورت استطردادى به آثار حديثى شيعه پرداخته شده است . به علاوه ، در مركز تحقيقات دار الحديث ، پژوهشى با عنوان «كتاب‏شناسى كُتب چاپ شده حديث شيعه» (مشتمل بر آثار تأليف شده تا 1320 ق) توسّط احسان سُرخه‏اى به انجام رسيده و پژوهش ديگرى با عنوان «كتاب‏شناسى ترجمه‏هاى فارسى حديث و دعاى شيعه» توسّط محمّد قنبرى و نگارنده آغاز شده است .

نسخه‏ها:

2413/1 . تهران، ملك: 1204، نسخ و نستعليق، بدون نام كاتب، بدون تاريخ كتابت، محمد حسن صفا اين نسخه را مطالعه نموده و روايتها و يادداشتهايى بر آن افزوده است، رساله اول مجموعه، 810 برگ، 15 سطر، 13×20 [فهرست ملك: 5/244].
2414/2 . قم، شيخ حيدر على مؤيد: 1262، آغاز: برابر نمونه، انجام: برابر نمونه، نستعليق، بدون نام كاتب، بدون تاريخ كتابت، 98برگ، 12 سطر، 5/11×18 [فهرست مؤيد: 3/219].

482 . آداب الملوك فى أقصى مراتب السلوك(فارسى)

از: محمد تقى دزفولى (قرن 13ق)

شرح و ترجمه مفصل عهدنامه مالك اشتر است كه مؤلف آن را در عصر ناصرالدين شاه قاجار براى شاهزاده محسن ميرزاى مير آخور نگاشته است. ۱۹
[الذريعه: 18/91 ؛ مشار فارسى: 4/4090]
آغاز: الحمد للّه‏ الذى ألهمنا بالصواب و أحيا قلوبنا.

نسخه‏ها:

2415 . تهران، ملى تهران: 2459/ف، نستعليق، بدون نام كاتب، قرن 13ق، رساله اول مجموعه، «ص1 ـ 61»31برگ، 11 سطر، 5/11×18 [فهرست ملى تهران: 5/613].

483 . آداب المؤمنين و أخلاقهم(عربى)

از: سليمان بن محمد گيلانى (قرن 11ق) ۲۰

1.بحارالأنوار ، ج ۱ ، ص ۱ ـ ۲۴ .

2.وسايل الشيعة ، ج ۳۰ ، ص ۱۵۱ ـ ۱۶۵ .

3.كتاب الشفا تا كنون چاپ نشده است و مقدمه مورد اشاره ، در ميراث حديث شيعه (دفتر سيزدهم) در دست انتشار است .

4.اين موسوعه حديثى منتشر نشده و گزارشى از آن و نسخ خطى موجود آن را صديق گرامى آقاى محمّد بركت در ميراث حديث شيعه (دفتر ششم) ، ص ۵۲۹ ـ ۵۴۶ منتشر شده است .

5.اين اثر به چاپ نرسيده و گزارشى از آن در فصل‏نامه علوم حديث ، ش ۶ (زمستان ۱۳۷۶ ش) ، ص ۲۸۲ ـ ۲۸۸ منتشر شده است .

6.مستدرك الوسائل (چاپ سنگى) ، ج ۳ ، ص ۲۹۱ ـ ۳۷۳ .

7.مشخصات چاپ : مشهد : كتابخانه آستان قدس رضوى ، ۱۳۷۶ ش ، وزيرى ، ۷۲۹ ص .

8.مشخصات چاپ : جلد اول ، گروه مؤلّفان ، مشهد : كتابخانه آستان قدس رضوى ، ۱۳۰۵ ش ، رحلى ، ۱۶۱ ص . جلد پنجم : اوكتايى ، مشهد : آستان قدس رضوى ، ۱۳۲۹ ش ، رحلى ، ۶۸۳ ص .

9.فهرست كتابخانه مدرسه عالى سپهسالار ، جلد اوّل ، ابن يوسف شيرازى ، مطبعه مجلس ، ۱۳۱۳ ـ ۱۳۱۵ ش ، وزيرى ، ۱۴ + ۷۰۰ ، ص ۱۹۶ ـ ۳۵۰ .

10.الذريعة إلى تصانيف الشيعة ، ج ۶ ، ص ۳۰۱ ـ ۳۷۸ .

11.المعجم المفهرس لألفاظ أحاديث بحارالأنوار ، قم : دفتر تبليغات اسلامى ، ۱۴۱۳ ق ، ج ۱ ، ص ۳۰ ـ ۱۰۸ .

12.معجم المطبوعات العربية في إيران ، عبدالجبار الرفاعي ، تهران : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ، ۱۴۱۴ ق ، ص ۲۷۱ ـ ۳۲۶ .

13.ميراث حديث شيعه ، دفتر نهم ، ص ۷ ـ ۵۲ و دفتر دهم ، ص ۷ ـ ۱۵ و دفتر يازدهم ، ص ۷ ـ ۴۹ .

14.دايرة المعارف تشيّع ، ج ۴ ، ص ۳۰۴ ـ ۳۰۹ .

15.چهل مقاله ، قم : جامعه مدّرسين ، ۱۳۷۱ ش ، ص ۳۵۳ ـ ۳۹۸ .

16.مشخصات چاپ : تهران : بنياد فرهنگى امام رضا عليه‏السلام ، ۱۳۷۰ ش .

17.سير حديث در اسلام ، سيد احمد ميرخانى ، تهران : گنجينه ، ۱۳۶۱ ش ، وزيرى ، ۴۰۰ ص .

18.پژوهشى در تاريخ حديث شيعه از آغاز تا پايان قرن پنجم ، مجيد معارف ، تهران : ضريح ، چاپ دوم ، ۱۳۷۲ ش .

19.گويا مؤلف ، همان محمد تقى بن على دزفولى متولد ۱۲۲۳ق و متوفاى ۱۲۹۵ق است كه كفاية الخصام فى فضائل الإمام در ترجمه غاية المرام از تأليفات او به چاپ رسيده و نسخه‏اى از آن در كتابخانه مجلس شوراى اسلامى به شماره ۷۲۵۸ (فهرست ۲۵/۲۵۵) موجود است.

20.سليمان بن محمد گيلانى از فيلسوفان و دانشمندان سده يازدهم هجرى قمرى است. آثار شناخته شده وى در ضمن دو مجموعه خطى ، هر دو به خط وى ، يكى مجموعه ش ۶۱۲۳ كتابخانه آستان قدس رضوى و ديگرى مجموعه ش ۴۰۸۷ كتابخانه آيت اللّه‏ مرعشى موجود است . (معجم أعلام الشيعة ، سيد عبدالعزيز طباطبايى ، ص۲۲۶)


فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث وعلوم حديث شيعه) ج2
8

481 . آداب الملوك (شرح عهد نامه مالك اشتر)(فارسى)

از: محمد رفيع حسنى حسينى تبريزى، نظام العلماء (1326ق)

شرح و ترجمه‏اى است بر عهد نامه مالك اشتر، اين شرح با عنوانهاى «اصل و ترجمه» برگزار شده و مؤلف در اثناى شرح، داستانها و اشعارى را درج نموده است.
آغاز: قل اللهم مالك الملك تؤتى الملك من تشاء.
انجام:
زان نوازشگرى كه يافت از اوبعد از آن روى بر نتافت از او
چاپ: تبريز، سنگى ، 1320ق، 323ص.
[فرمان مالك اشتر، محمد تقى دانش پژوه، ديباچه: 37 ؛ الذريعه: 1/29 ؛ مشار فارسى: 52]

  • نام منبع :
    فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث وعلوم حديث شيعه) ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    قبادلو، رضا؛ حافظيان، ابوالفضل
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 27537
صفحه از 468
پرینت  ارسال به