معرفی پايان نامه های حديثی(2) - صفحه 177

مختلف پرداخته و اين نكته را خاطرنشان كرده است كه بسيارى از انسانها در راه شناخت آفرينش راه كج را پيموده اند و به بيراهه افتاده اند. به نظر نويسنده اين كجروى نه تنها در بين اهل مذاهب كنونى، بلكه از زمانهاى بسيار قديم وجود داشته و بشرِ منهاى راهنما نتوانسته است پى به حقيقت ببرد. همين نيز منشأ پيدايش افكار غلط و روييدن خدايان متعدد گرديده است.
اين پايان نامه از فصل بندى و تبويب موضوعات و عناوين بى بهره است و نگارنده فقط به ذكر عناوين بحث و بيان شاهد مثال از آيات و روايات بسنده نموده است. اما شكل كلى پايان نامه بر معيار تقديم بررسى آيات و سپس روايات استوار است، منتها نويسنده در لابه لاى استدلال بر اصل بحث اشاراتى نيز به تقديم و تأخير آفرينش موجودات كرده و با استناد به آيات و روايات اين مطلب را روشن ساخته است.
عناوين عمومى و كلى اين پايان نامه عبارت اند از: خلقت آسمان و زمين، خلقت ملائك، خلقت آدم و حوا، خلقت بنى آدم، خلقت چهار فصل، خلقت حيوانات، پيشگويى وسايل نقليه ماشينى در قرآن، جانداران در كرات ديگر، زوج بودن مخلوقات، هدف از آفرينش و در نهايت بحث خلق و امر.

2 - ابتلا از ديدگاه قرآن و سنت، مجتبى بيگلرى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده تربيت مدرس دانشكده علوم انسانى، استاد راهنما: دكتر احمد احمدى، 1373، 251 ص.

اين پايان نامه درباره يكى از سنتهاى لا يتغير الهى يعنى امتحان و ابتلا است. نگارنده نخست با گشودن يك مدخل در نوشتار خود، ضمن تصريح به اينكه امر ابتلا از ناحيه خداوند قانونى حتمى و ثابت است، به اين مطلب نيز اشاره دارد كه ابتلا قانونى عمومى است و مختص فرد يا افراد خاصى نيست و حتى گريبانگير خواص بندگان خدا، مانند پيامبران و اوليا، نيز مى شود.
پايان نامه از پنج فصل و هر فصل از بخشهايى تشكيل شده است. فصل اول درباره

صفحه از 199