تاريخ : شنبه 1386/4/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 1862
دیدار اعضای کمیتۀ علمی کنگرۀ بین المللی بزرگداشت کلینی(ره) با آیة الله العظمی صافی گلپایگانی

دیدار اعضای کمیتۀ علمی کنگرۀ بین المللی بزرگداشت کلینی(ره) با آیة الله العظمی صافی گلپایگانی

: اعضای کمیتۀ علمی کنگرۀ بین المللی بزرگداشت ثقةالاسلام کلینی(ره) ، برای بهره مندی از دیدگاه های آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ، روز پنجشنبه ، 14 تیرماه سال جاری ، با ایشان دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار راوی، در این دیدار حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پرداختن به امر حدیث و نیز بزرگداشت راویان حدیث را از ضروریات حفظ دین برشمرده و افزودند: هر چه از اصول دین و فروع آن بخواهیم در احادیث موجود است و احیای این احادیث، قوت و استحکام دین را بیشتر نمایان می کند.

ایشان در اهمیت برگزاری کنگره ثقة الاسلام کلینی گفتند: تقدیر از راویان حدیث و بزرگداشت مقام ایشان، و معرفی خدمات آن بزرگان به جامعه اسلامی، بزرگترین فضیلت است؛ و اینجانب از شما که شخصیت ممتاز مرحوم کلینی را معرفی می کنید، بسیار سپاسگزارم.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی افزودند: اگر تلاش های امثال مرحوم کلینی نبود؛ اگر کتب اربعه نوشته نمی شد ، الان در استنباط و کشف حقایق دین مشکلات زیادی فراروی ما بود.

معظم‌له در بیان ویژگی های برجسته مرحوم کلینی و کتاب کافی گفتند: کلینی نه تنها یک محدث مورد اطمینان بوده ، بلکه یکی از علمای بزرگ و کم نظیر اسلام به حساب می آید و کتاب ایشان در نهایت اتقان و اعتبار است.

ایشان ، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نوع تبویب کتاب کافی گفتند: تنظیم ابواب کافی حاکی از فکر بلند کلینی است؛ ایشان کتاب خود را با بحث عقل و جهل- که اساس همه چیز است- شروع می کند، سپس فضیلت علم و بعد از آن توحید و ابواب آن را تشریح می کند؛ و این بیانگر نگاه عمیق مرحوم کلینی در تنظیم این کتاب است.

در ابتدای این دیدار، حجة الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، دبیر علمی کنگرۀ بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی و رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، در بیان برخی از فعالیت های علمی کنگره گفت: از جمله کارهای انجام شده برای این کنگره، تصحیح کتاب کافی بر اساس نزدیک به هفتاد نسخه است که هم اکنون کار آن به سرانجام رسیده و همزمان با روزهای برگزاری کنگره عرضه خواهد شد.

گفتنی است، کنگره بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی(ره)، به همت مؤسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث و با مشارکت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در بهار سال ۱۳۸۷ برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :