205
ميزان الحكمه ج 04

ميزان الحكمه ج 04
204

۶۵۲۵.عنه صلى الله عليه و آله :إنّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى لَيُؤَيِّدُ الإسلامَ بِرجالٍ ما هُم مِن أهلِهِ . ۱

۶۵۲۶.عنه صلى الله عليه و آله :سَيُشَدُّ هذا الدِّينُ بِرِجالٍ لَيسَ لَهُم عِندَ اللّهِ خَلاَقٌ . ۲

1328

النَّوادِرُ

۶۵۲۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ثَباتُ الدِّينِ بِقُوَّةِ اليَقينِ . ۳

۶۵۲۸.عنه عليه السلام :الدِّينُ لا يُصلِحُهُ إلاّ العَقلُ . ۴

۶۵۲۹.عنه عليه السلام :الدِّينُ و الأدَبُ نَتيجَةُ العَقلِ . ۵

۶۵۳۰.عنه عليه السلام :حِفظُ الدِّينِ ثَمَرَةُ المَعرِفَةِ و رَأْسُ الحِكمَةِ . ۶

۶۵۳۱.عنه عليه السلام :سِياسَةُ الدِّينِ بِحُسنِ الوَرَعِ و اليقينِ . ۷

۶۵۳۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :هَلِ الدِّينُ إلاّ الحُبُّ ؟! ۸

۶۵۳۳.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :جميعُ اُمورِ الأديانِ أربَعةٌ : أمرٌ لا اختِلافَ فيهِ ، و هو إجماعُ الاُمَّةِ على الضَّرورةِ التي يُضطَرُّونَ إليها، و الأخبارُ المُجمَعُ علَيها و هي الغايَةُ المَعروضُ علَيها كلُّ شُبهَةٍ و المُستَنبَطُ مِنها كلُّ حادِثَةٍ و هو إجماعُ الاُمّة ، و أمرٌ يَحتَمِلُ الشكَّ و الإنكارَ ، فسَبيلُهُ استِيضاحُ أهلِهِ لِمُنتَحِليهِ بحُجّةٍ مِن كتابِ اللّهِ مُجمَعٍ على تأويلِها ، و سنّةٍ مُجمَعٍ عليها لا اختلافَ فيها ، أو قياسٍ تَعرِفُ العُقولُ عَدلَهُ و لا يَسَعُ خاصّةَ الاُمّةِ و عامَّتَها الشكُّ فيهِ و الإنكارُ لَهُ.
و هذانِ الأمرانِ مِن أمر التوحيدِ فما دُونَهُ و أرشِ الخَدشِ فمّا فَوقَهُ : فهذا المَعروضُ الذي يُعرَضُ عَليهِ أمرُ الدِّينِ فما ثَبَتَ لكَ بُرهانُهُ اصطَفيتَهُ و ما غَمضَ علَيكَ صَوابُهُ نَفَيتَهُ، فمَن أورَدَ واحِدةً مِن هذهِ الثلاثِ فهي الحُجّةُ البالِغَةُ الّتي بَيّنَها اللّهُ في قولهِ لِنبيّهِ: «قُلْ فللّهِ الحُجّةُ البالِغَةُ فَلَو شاءَ لَهداكم أجمَعينَ»۹ يَبلُغُ الحُجّةُ البالغَةُ الجاهلَ فَيَعلَمُها بجَهلِهِ كما يَعلَمُهُ العالِمُ بِعلمِهِ، لأنّ اللّهَ عَدلٌ لا يَجورُ، يَحتَجُّ على خَلقِهِ بِما يَعلَمونَ و يَدعوهُم إلى ما يَعرِفونَ لا إلى ما يَجهَلونَ و يُنكِرونَ . ۱۰

۶۵۲۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند تبارك و تعالى اسلام را به وسيله مردانى كه اهل دين و ديندارى نيستند، تأييد و يارى مى كند .

۶۵۲۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بزودى اين دين به وسيله مردانى استوار خواهد شد كه نزد خداوند هيچ بهره اى ندارند .

1328

گوناگون

۶۵۲۷.امام على عليه السلام :پايدارى دين، به نيرومندى يقين بستگى دارد .

۶۵۲۸.امام على عليه السلام :دين را جز خِرد اصلاح نمى كند .

۶۵۲۹.امام على عليه السلام :دين و ادب، نتيجه خرد است .

۶۵۳۰.امام على عليه السلام :حفظ دين ، ثمره شناخت و سرآمد حكمت است .

۶۵۳۱.امام على عليه السلام :اداره دين، با پارسايى و يقينِ نيكو ميسّر است .

۶۵۳۲.امام صادق عليه السلام :آيا دين چيزى جز محبّت است؟

۶۵۳۳.امام كاظم عليه السلام :همه امور اديان (مسائل مربوط به دين) چهار نوع است: [اول ]امرى كه در آن هيچ اختلافى نيست، و آن اجماع همه امّت است بر ضرورياتى كه به ناچار آن را پذيرفته اند؛ [دوم ]اخبارى كه مورد اجماع هستند و مرجعى كه هر شبهه اى را بايد بر آنها عرضه كرد و حكم هر حادثه اى را از آنها بيرون كشيد و مورد اجماع امّت مى باشند؛ [سوم ]امورى كه شك و انكار پذيرند و در آنها بايد از اهلش توضيح خواست و هر كه در اين امور اظهار نظر كند، بايد دليلى از كتاب خدا، كه تأويل (تفسير) آن مورد اتفاق باشد، و سنّتى كه مورد اجماع است و اختلافى در آن نيست بياورد؛ [چهارم] يا قياسى (قانونى) كه عقلها حقيقت آن را بشناسند و خاصّ و عامّ امّت نتوانند در آن ترديد و انكار روا دارند.
اين دو امر شامل مسئله توحيد و پايين تر از آن و ديه خراش و بالاتر از آن مى گردد.
پس ، آنچه از مسائل دين پيش آيد، اگر برهان ثابتى داشت بپذير، و اگر حقيقت و درستى آن بر تو مبهم و پوشيده بود آن را نپذير؛ پس، هر كه يكى از اين سه امر (مستنبط از كتاب خدا و سنّت متواتر و قياس عقلى و برهانى) را [براى اثبات مطلبى دينى] آورد، آن همان حجّت رسايى است كه خداوند در اين آيه براى پيامبرش توضيح داده است: «بگو: حجّت رسا از آنِ خداست، پس اگر او بخواهد ، همه شما را هدايت مى كند». اين حجّت رسا به جاهل مى رسد و جاهل، با وجود جهل خود آن را مى فهمد، همچنان كه عالم نيز آن را با دانش خود مى فهمد؛ زيرا خداوند عادل است و ستم روا نمى دارد، و بر خلق خويش با آنچه مى دانند حجّت مى آورد و با آنچه مى فهمند و مى شناسند دعوت مى كند، نه با چيزهايى كه نمى دانند و نمى شناسند.

1.كنز العمّال : ۲۸۹۵۷ .

2.كنز العمّال : ۲۸۹۵۹ .

3.غرر الحكم : ۴۷۰۲ .

4.غرر الحكم : ۱۳۴۱ .

5.غرر الحكم : ۱۶۹۳ .

6.غرر الحكم : ۴۹۰۳ .

7.غرر الحكم : ۵۵۹۰ .

8.الخصال : ۲۱/۷۴ .

9.الأنعام : ۱۴۹ .

10.تحف العقول : ۴۰۷ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 446365
صفحه از 576
پرینت  ارسال به