529
ميزان الحكمه ج 04

۷۶۷۳.عنه صلى الله عليه و آلهـ لَمّا قالَ لَهُ عُثمانُ بنُ مَظعونٍ : إنّي هَمَمْتُ بِالسِّياحَةِ ـ: مَهْلاً يا عُثمانُ ، فإنّ السِّياحَةَ في اُمَّتِي لُزومُ المَساجِدِ ، و انتِظارُ الصَّلاةِ بَعدَ الصَّلاةِ . ۱

۷۶۷۴.عنه صلى الله عليه و آله :لَيسَ في اُمَّتِي رَهبانِيَّـةٌ ، و لا سِياحَةٌ ، و لا زَمٌّ ؛ يعنِي سُكوتٌ . ۲

۷۶۷۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ في قولهِ تَعالى :«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أعْمالاً * الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُم في الحياةِ الدُّنيا»۳ـ: هُمُ الرُّهْبانُ الذينَ حَبَسُوا أنفُسَهُم في السَّوارِي . ۴

۷۶۷۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ چون عثمان بن مظعون به ايشان عرض كرد : من قصد سياحت (دوره گردى و قلندرى) دارم ـفرمود : آرام باش اى عثمان! همانا سياحت امّت من، نشستن در مساجد و انتظار كشيدن براى نماز از پى نماز است .

۷۶۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در امّت من نه رهبانيت است ، نه سياحت و نه زمّ ؛ يعنى: سكوت .

۷۶۷۵.امام على عليه السلامـ درباره آيه «بگو : آيا شما را از زيانكارترين افراد خبر دهيم ؟ آنان كه تلاششان در زندگى دنيا تباه شد» ـفرمود : آنان راهبان هستند كه خود را به ستون ها مى بندند .

1.بحار الأنوار : ۸۳/۳۸۲/۵۳ .

2.بحار الأنوار : ۷۰/۱۱۵/۲ .

3.الكهف : ۱۰۳ و ۱۰۴.

4.كنز العمّال : ۴۴۹۶ .


ميزان الحكمه ج 04
528

1554

مَوقِفُ الإسلامِ مِنَ الرَّهبانِيَّةِ

الكتاب :

ثُمَّ قَفَّيْنا عَلَى ءاثارِهِم بِرُسُلِنا وَ قَفَّيْنا بِعِيسَى ابْنِ مَريَمَ وَ ءاتَيْناهُ الاْءِنجِيلَ وَ جَعَلْنا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِم إلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعايَتِها فَآتَيْنا الَّذِينَ ءامَنُوا مِنْهُم أجْرَهُم وَ كَثِيرٌ مِّنْهُم فاسِقُونَ» . ۱

(انظر) التحريم: 1 .

الحديث :

۷۶۷۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ لِعُثمانَ بنِ مَظعـونٍ ـ: يا عثمانُ ، إنّ اللّهَ تباركَ و تعالى لَم يَكتُبْ علَينا الرَّهبانِيَّةَ ، إنّما رَهبانِيَّةُ اُمَّتي الجِهادُ في سبيلِ اللّهِ . ۲

۷۶۷۲.عنه صلى الله عليه و آلهـ لَمّا قالَ لَهُ عُثمانُ بنُ مَظعونٍ : إئذَنْ لَنا في التَّرَهُّبِ ـ: إنَّ تَرَهُّبَ اُمَّتِي الجُلوسُ في المَساجِدِ انتِظارا للصَّلاةِ . ۳

1554

موضع اسلام در برابر رهبانيت ۴

قرآن :

«سپس پيامبرانمان را پس از ايشان فرستاديم و عيسى بن مريم را [از پى آنها] روانه كرديم و به او انجيل را داديم و در دل پيروانش رأفت و ترحّم نهاديم و رهبانيتى كه به بدعت آورده اند، ما بر آنها مقرّر نكرده ايم ، اما در آن خشنودى خدا مى جستند ولى حقّ آن را بسزا نگزاردند . ما از آن ميان به كسانى كه ايمان آورده بودند پاداش داديم ولى بيشترينشان نافرمان بودند» .

حديث :

۷۶۷۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به عثمان بن مظعون ـفرمود : اى عثمان! خداوند تبارك و تعالى رهبانيّت را بر ما مقرّر نفرموده است . رهبانيت امّت من جهاد كردن در راه خداست .

۷۶۷۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در پاسخ به عثمان بن مظعون كه عرض كرد : به ما اجازه رهبانيت بده ـفرمود : رهبانيّت امّت من ، به انتظار نماز نشستن ، در مساجد است .

1.الحديد : ۲۷ .

2.بحار الأنوار : ۸/۱۷۰/۱۱۲ .

3.بحار الأنوار : ۸۳/۳۸۱/۴۹ .

4.رَهبانيّت : زُهدِ مشهور روحانيان مسيحى كه آن را به خطا ، به مسيح عليه السلام نسبت مى دهند و شامل كناره گيرى از مردم و معامله با آنها و نيز ترك ازدواج است .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 451744
صفحه از 576
پرینت  ارسال به