107
ميزان الحكمه ج 05

۸۱۱۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن جَمَعَ مِنَ النساءِ ما لا يَنكِحُ ، فزنى مِنهُنَّ شَيءٌ ، فالإثمُ عليهِ . ۱

۸۱۱۳.بحار الأنوار :رُويَ أنّهُ سَألَ رَجُلٌ مِنَ الزَّنادِقَةِ أبا جعفرٍ الأحوَلَ فقالَ : أخبِرْني عن قَولِ اللّهِ تعالى : «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النساءِ » و قالَ تعالى في آخِرِ السورةِ: «و لَنْ تَسْتَطِيعُوا أن تَعْدِلُوا بينَ النساءِ و لَو حَرَصْتُم ......... »۲ فَبَينَ القَولَينِ فَرقٌ؟
فقالَ أبو جعفرٍ الأحولُ : فلم يَكُنْ في ذلكَ عِندِي جَوابٌ ، فَقَدِمتُ المَدينَةَ فَدَخَلتُ عَلى أبي عبدِ اللّهِ عليه السلام فَسَألتُهُ عنِ الآيتَينِ فقالَ : أمّا قولُهُ : «فإنْ خِفْتُم ألاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً» فإنّما عَنى في النَّفَقَةِ ، و قولُهُ : «و لَنْ تَستَطِيعُوا » فإنّما عَنى في المَوَدَّةِ ، فإنّهُ لا يَقْدِرُ أحَدٌ أن يَعدِلَ بينَ امرَأتَينِ في المَوَدَّةِ . ۳

۸۱۱۲.امام صادق عليه السلام :هر كه آنقدر زن بگيرد كه نتواند با آنها نزديكى كند و در نتيجه، يكى از آنها مرتكب زنا شود، گناهش به گردن اوست .

۸۱۱۳.بحار الأنوار :روايت شده است كه مردى از زنادقه به ابو جعفر احول گفت : به من بگو آيا ميان اين سخن خداوند متعال كه : «و از زنان هر چه خوش داريد بگيريد» و سخن ديگر او در آخر سوره كه :« و هرگز نمى توانيد ميان زنان عدالت ورزيد هر چند جدّيت كنيد» فرق و اختلافى هست؟
ابو جعفر احول گويد : من براى اين سؤال جوابى نداشتم . پس به مدينه رفتم و خدمت ابو عبد اللّه (امام صادق) عليه السلام رسيدم و درباره اين دو آيه از ايشان پرسيدم ، حضرت فرمود : مقصود از آيه «و اگر بيم آن داريد كه به عدالت رفتار نكنيد ، پس يك زن بگيريد» رعايت عدالت در نفقه است و مقصود از آيه «و هرگز نمى توانيد» رعايت برابرى در دوست داشتن زنان است ؛ زيرا هيچ كس نمى تواند دو زن خود را به يكسان دوست داشته باشد .

1.الكافي : ۵/۵۶۶/۴۲ .

2.النساء : ۱۲۹ .

3.بحار الأنوار : ۱۰/۲۰۲/۶ .


ميزان الحكمه ج 05
106

۸۱۰۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن دَخَلَ السُّوقَ فاشتَرى تُحْفةً فَحَمَلَها إلى عِيالِهِ كانَ كَحامِلِ صَدَقَةٍ إلى قَومٍ مَحاوِيجَ ، و لْيَبدَأْ بِالاْءناثِ قَبلَ الذُّكُورِ . ۱

۸۱۰۹.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :إنَّ أرضاكُم عِندَ اللّهِ أسبَغُكُم عَلى عِيالِهِ . ۲

(انظر) رضوان اللّه : باب 1526 .

1663

تَعَدُّدُ الزَّوجاتِ

الكتاب :

وَ إنْ خِفْتُم ألاَّ تُقْسِطُوا فِي اليَتامَى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثنَى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإنْ خِفْتُمْ ألاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أو ما مَلَكَتْ أيمانُكُمْ ذلِكَ أدْنَى ألاَّ تَعُولُوا» . ۳

الحديث :

۸۱۱۰.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :و مَن كانَت لَهُ امرَأتانِ فلَم يَعدِلْ بَينَهُما في القَسْمِ مِن نَفسِهِ و مالِهِ ، جاءَ يَومَ القِيامَةِ مَغلولاً مائلاً شِقُّهُ حتّى يَدخُلَ النارَ . ۴

۸۱۱۱.عنه صلى الله عليه و آله :إن كانَت عِندَ الرَّجُلِ امرأتانِ فلَم يَعدِلْ بينَهُما ، جاءَ يَومَ القِيامَةِ و شِقُّهُ ساقِطٌ . ۵

۸۱۰۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس وارد بازار شود و هديه اى خرد و آن را براى خانواده خود ببرد ، همانند كسى است كه براى گروهى نيازمند صدقه اى بَرَد، و بايد در دادن هديه از دختران شروع كند .

۸۱۰۹.امام زين العابدين عليه السلام :خداوند از آن كس خشنودتر است كه خانواده خود را بيشتر در رفاه و نعمت قرار دهد .

1663

چند همسرى

قرآن :

«اگر بيم داريد كه در كار يتيمان عدالت نورزيد ، از زنان هر چه خوش داريد ، دو تا دو تا و سه تا سه تا و چهار تا چهار تا ، بگيريد . و اگر بيم داريد كه به عدالت رفتار نكنيد فقط يك زن يا كنيزى كه مالك آنيد . اين مناسبتر است كه ستم نكنيد» .

حديث :

۸۱۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه دو زن داشته باشد و در تقسيم خود و خرجى دادن به آنها، ميانشان به يكسان رفتار نكند ، روز قيامت در حالى كه دستهايش بسته و نيمى از بدنش به يك طرف كج شده است ، آورده شود و به آتش رود .

۸۱۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر مردى دو زن داشته باشد و ميان آنها به عدالت و برابرى رفتار نكند ، روز قيامت در حالى آورده شود كه نيمى از بدنش افتاده است .

1.بحار الأنوار : ۱۰۴/۶۹/۲ .

2.بحار الأنوار : ۷۸/۱۳۶/۱۳ .

3.النساء : ۳ .

4.ثواب الأعمال : ۳۳۳/۱ .

5.كنز العمّال : ۴۴۸۲۰ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1252750
صفحه از 632
پرینت  ارسال به