153
ميزان الحكمه ج 05

۸۲۳۹.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :لا تَزهَدْ في مُراجَعَةِ الجَهلِ و إن كُنتَ قد شُهِرتَ بخِلافِهِ . ۱

1701

حُسنُ المَسألَةِ

۸۲۴۰.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :حُسنُ السؤالِ نِصفُ العِلمِ . ۲

۸۲۴۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن أحسَنَ السؤالَ عَلِمَ ، مَن عَلِمَ أحْسَنَ السُّؤالَ . ۳

۸۲۴۲.عنه عليه السلام :إذا سَألتَ فَاسأل تَفَقُّها و لا تَسألْ تَعَنُّتا؛ فإنَّ الجاهِلَ المُتَعَلِّمَ شَبيهٌ بالعالِمِ ، و إنَّ العالِمَ المُتَعَسِّفَ شَبيهٌ بالجاهِلِ . ۴

۸۲۴۳.عنه عليه السلامـ لِسائلٍ سَألَهُ عن مُعضِلَةٍ ـ: سَلْ تَفَقُّها ، و لا تَسْأل تَعَنُّتا ؛ فإنّ الجاهِلَ المُتَعَلِّمَ شَبيهٌ بالعالِمِ ، و إنَّ العالِمَ المُتَعَسِّفَ (المُتَعَنِّفَ) شَبيهٌ بالجاهِلِ المُتَعَنِّتِ . ۵

۸۲۴۴.عنه عليه السلام :الناسُ مَنقُوصُونَ مَدخُولُونَ إلاّ مَن عَصَمَ اللّهُ ، سائلُهُم مُتَعَنِّتٌ ، و مُجِيبُهُم مُتَكَلِّفٌ . ۶

۸۲۴۵.كنز العمّال عن عامرِ بنِ واثِلَةَ :شهِدتُ عليَّ بنَ أبي طالبٍ عليه السلام يخطُبُ، فقالَ في خُطبتِهِ : سَلُوني ، فَوَ اللّهِ لا تَسألُونِّي عن شَيءٍ يكونُ إلى يَومِ القِيامَةِ إلاّ حَدَّثتُكُم بهِ ......... فَقامَ ۷ إليهِ ابنُ الكَوّاءِ فقالَ : يا أميرَ المؤمنينَ ، ما الذّارِياتُ ذَرْوا ؟ فقالَ لَهُ : وَيلَكَ سَلْ تَفَقُّهاً ، و لا تَسأل تَعَنُّتا . ۸

۸۲۳۹.امام زين العابدين عليه السلام :در برطرف كردن نادانى [از خود ]بى توجّهى مكن ، هرچند برخلاف آن [به دانايى ]شهرت يافته باشى.

1701

خوب پرسيدن

۸۲۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خوب پرسيدن نيمى از دانش است .

۸۲۴۱.امام على عليه السلام :هر كه خوب سؤال كند، دانا شود ؛ هر كه دانا باشد، خوب سؤال كند .

۸۲۴۲.امام على عليه السلام :هرگاه پرسشى كردى، براى دانا شدن بپرس و به منظور درمانده كردن سؤال نكن ؛ زيرا شخص نادانى كه در پى آموختن باشد، همچون عالِم است و عالِمى كه در بيراهه قدم بنهد، مانند جاهل است .

۸۲۴۳.امام على عليه السلامـ در پاسخ به مردى كه از ايشان سؤال معمّا گونه اى پرسيد ـفرمود : به قصد چيز ياد گرفتن بپرس نه براى آزردن و درمانده كردن ؛ زيرا جاهلى كه در صدد آموختن باشد همانند عالم است و عالمى كه در بيراهه قدم نهد همچون جاهلى است كه به قصد درمانده كردن مى پرسد .

۸۲۴۴.امام على عليه السلام :مردم، كوته انديش و كم خِرَدند، مگر آن كس كه خدايش نگه دارد . پرسنده شان، به قصد درمانده كردن مى پرسد و پاسخ دهنده شان پر مدّعاست .

۸۲۴۵.كنز العمّال به نقل از عامر بن واثله :شاهد بودم كه على بن ابى طالب خطبه خواند و در آن فرمود : از من بپرسيد ؛ زيرا به خدا سوگند ، درباره هر چيزى تا روز قيامت ، از من بپرسيد، جوابش را به شما مى دهم . . . ابن كوّاء برخاست و گفت : اى امير مؤمنان! «الذاريات ذروا» يعنى چه؟ حضرت فرمود : واى بر تو! براى چيز آموختن بپرس ، براى درمانده كردن نپرس .

1.بحار الأنوار : ۷۸/۱۶۱/۲۱.

2.كنز العمّال : ۲۹۲۶۲ .

3.غرر الحكم : ۷۹۳۳ ـ ۷۶۷۴ .

4.غرر الحكم : ۴۱۴۷ .

5.نهج البلاغة : الحكمة ۳۲۰.

6.نهج البلاغة : الحكمة ۳۴۳.

7.في المصدر «فقال» و الصحيح ما أثبتناه .

8.كنز العمّال : ۴۷۴۰.


ميزان الحكمه ج 05
152

1700

مِفتاحُ العِلمِ

الكتاب :

وَ مَا أَرْسَلْنا مِن قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِي إِلَيْهِمْ فاسْأَلُوا أَهلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» . ۱

وَ مَا أَرْسَلْنا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجالاً نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» . ۲

الحديث :

۸۲۳۵.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :العِلمُ خَزائنُ و مَفاتِيحُهُ السُّؤالُ، فَاسألُوا رَحِمَكُمُ اللّهُ فإنّهُ يُؤجَرُ أربَعةٌ : السائلُ ، و المُتَكلِّمُ ، و المُستَمِعُ ، و المُحِبُّ لَهُم . ۳

۸۲۳۶.عنه صلى الله عليه و آله :السُّؤالُ نِصفُ العِلمِ . ۴

۸۲۳۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :القُلوبُ أقفالٌ مَفاتِحُها السُّـؤالُ . ۵

۸۲۳۸.عنه عليه السلام :سَلْ عَمّا لا بُدَّ لكَ مِن عِلمِهِ و لا تُعذَرُ في جَهلِهِ . ۶

1700

كليد دانش

قرآن :

«و پيش از تو نفرستاديم مگر مردانى را كه به آنان وحى مى كنيم ؛ پس ، از اهل ذكر بپرسيد اگر نمى دانيد» .

«و پيش از تو نفرستاديم مگر مردانى را كه به آنان وحى مى كنيم ؛ پس ، از اهل ذكر بپرسيد اگر نمى دانيد» .

حديث :

۸۲۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش گنجينه هايى است و كليدهاى آنها پرسش است ؛ پس ، رحمت خدا بر شما ، بپرسيد كه بر اثر آن چهار نفر پاداش مى يابند : پرسنده ، گوينده ، شنونده و دوستدار آنان .

۸۲۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پرسيدن، نيمى از دانش است .

۸۲۳۷.امام على عليه السلام :دلها ، قفلهايى هستند كه كليدهاى آنها پرسيدن است .

۸۲۳۸.امام على عليه السلام :سؤال كن آنچه را كه بايد بدانى و در ندانستنش معذور نيستى .

1.النحل : ۴۳.

2.الأنبياء : ۷.

3.تحف العقول : ۴۱.

4.كنز العمّال : ۲۹۲۶۰ .

5.غرر الحكم : ۱۴۲۶.

6.غرر الحكم : ۵۵۹۵.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1252742
صفحه از 632
پرینت  ارسال به