21
ميزان الحكمه ج 05

1585

الحَقُّ المَعلومُ غَيرُ الزَّكاةِ

الكتاب :

وَ الَّذِينَ فِي أمْوالِهِم حَقٌّ مَعلُومٌ * لِلسّائلِ والْمَحرُومِ» . ۱

الحديث :

۷۷۸۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :و لكِنَّ اللّهَ عزّ و جلّ فَرَضَ في أموالِ الأغنياءِ حُقوقا غَيرَ الزَّكاةِ ، فقالَ عزّ و جلّ : «و الَّذِينَ في أمْوالِـهِم حَقٌّ مَعلومٌ» ، فالحَقُّ المَعلوم مِن غَيرِ الزَّكاةِ ، و هُو شيءٌ يَفرِضُهُ الرجُلُ على نفسِهِ في مالِهِ ، يَجِبُ علَيهِ أن يَفرِضَهُ على قَدْرِ طاقَتِهِ و سَعَةِ مالِهِ ، فَيُؤَدِّيَ الذي فَرَضَ على نَفسِهِ إن شاءَ في كُلِّ يَومٍ ، و إن شاءَ في كُلِّ جُمُعَةٍ ، و إن شاءَ في كُلِّ شَهرٍ . ۲

1585

حقّ معلوم غير از زكات است

قرآن :

«و آنان كه در اموالشان حقّى است معلوم ، براى گدا و محروم» .

حديث :

۷۷۸۸.امام صادق عليه السلام :ليكن خداوند عزّ و جلّ در داراييهاى توانگران بجز زكات ، حقوقى ديگر واجب و مقرّر كرده و فرموده است : «و آنان كه در اموالشان حقّى است معلوم،» بنا بر اين ، حقّ معلوم و معيّن كه چيزى جز زكات مى باشد ، آن است كه هر كس وظيفه خود مى داند از مالش بپردازد . او بايد به اندازه توان و وسع مالى كه دارد، آن مقدار را بر خود واجب شمارد ، و بسته به ميل خودش، هر روز يا هر جمعه يا هرماه بپردازد.

1.. المعارج : ۲۴ ، ۲۵ .

2.الكافي : ۳/۴۹۸/۸ .


ميزان الحكمه ج 05
20

۷۷۸۵.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :الذي يَمنَعُ الزَّكاةَ يُحَوِّلُ اللّهُ مالَهُ يَومَ القِيامَةِ شُجاعا مِن نارٍ لَهُ رِيمَتانِ ۱ فَيُطَوِّقُهُ إيّاهُ ثُمّ يقالُ لَهُ : اِلزَمْهُ كما لَزِمَكَ في الدنيا ، و هُو قولُ اللّهِ «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوم القيامة»۲ . ۳

۷۷۸۶.عنه عليه السلام :إنّ اللّهَ عزّ و جلّ يَبعَثُ يَومَ القِيامَةِ ناسا مِن قُبورِهم مَشدودَةً أيدِيهِم إلى أعناقِهِم ، لا يَستَطِيعُونَ أن يَتَناوَلُوا بِها قِيسَ أنْمُلَةٍ ، مَعهُم ملائكةٌ يُعَيِّرُونَهُم تَعييرا شَديدا ، يَقولونَ : هَؤلاءِ الذينَ مَنَعُوا خَيرا قَليلاً مِن خَيرٍ كثيرٍ ، هَؤلاءِ الذينَ أعطاهُم اللّهُ عزّ و جلّ فَمَنَعُوا حَقَّ اللّهِ عزّ و جلّ في أموالِهِم . ۴

1584

طيبُ النَّفسِ في أداءِ الزَّكاةِ

۷۷۸۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنّ الزّكاةَ جُعِلَتْ مَع الصَّلاةِ قُربانا لأهلِ الإسلامِ ، فَمَن أعطاها طَيِّبَ النفسِ بها ، فإنّها تُجعَلُ لَهُ كَفّارَةً ، و مِن النارِ حِجازا (حِجابا) و وِقايَةً ، فلا يُتبِعَنَّها أحَدٌ نَفسَهُ ، و لا يُكثِرَنَّ علَيها لَهْفَهُ ، فإنّ مَن أعطاها غَيرَ طَيِّبَ النَّفسِ بها يَرجُو بها ما هُو أفضَلُ مِنها فهُو جاهِلٌ بِالسُّنَّةِ ، مَغبونُ الأجرِ ، ضالُّ العَمَلِ ، طَويلُ النَّدَمِ . ۵

۷۷۸۵.امام باقر عليه السلام :كسى كه زكات نپردازد خداوند در روز قيامت دارايى او را به صورت افعى آتشين و دو سر (نيش) در مى آورد و آن را طوق گردن او مى كند و سپس به آن افعى گفته مى شود : به او بچسب همچنان كه او در دنيا به تو چسبيده بود . اين است كه سخن خداوند : «بزودى روز قيامت آنچه را كه در بخشيدنش بخل مى ورزيدند ، چون طوقى به گردنشان خواهند آويخت » .

۷۷۸۶.امام باقر عليه السلام :خداوند عزّ و جلّ در روز قيامت گروهى را از گورهايشان برمى انگيزد ، در حالى كه دستهاى آنان به گردنشان بسته شده است به طورى كه نمى توانند با آنها به اندازه يك سر انگشت چيزى بردارند . همراه ايشان، فرشتگانى هستند كه بشدّت آنها را توبيخ مى كنند و مى گويند : اينان كسانى هستند كه از پرداخت اندك مالى از مال و دارايى فراوان خود، دريغ كردند . اينان كسانى هستند كه خداوند عزّ و جلّ به آنها عطا كرد، ولى آنان حقّ خداوند عزّ و جلّ در اموال خود را ندادند .

1584

پرداخت زكات با رضايت خاطر

۷۷۸۷.امام على عليه السلام :همانا زكات در كنار نماز قرار داده شده است، تا سبب نزديكى مسلمانان به خداوند باشد . بنا بر اين ، كسى كه زكات را با رضايت خاطر بپردازد، كفّاره گناهان او و مايه نگه دارى اش از آتش باشد . پس ، نبايد كسى دل در پى زكاتى كه مى پردازد داشته باشد و مرتباً افسوس خورد ؛ زيرا كسى كه آن را از روى بى ميلى بپردازد ، و با اين حال در قبال آن ، به بهتر از آن (بهشت) چشم اميد بندد ، به سنّت [الهى] نادان است و در پاداش ، مغبون ؛ كارش بيهوده و پشيمانى اش طولانى باشد .

1.كذا ، و لعلّ الصحيح «زَبيبَتان» (كما في هامش المصدر).

2.آل عمران : ۱۸۰ .

3.بحار الأنوار : ۹۶/۸/۳ .

4.بحار الأنوار : ۹۶/۲۱/۴۹ .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۹ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1255262
صفحه از 632
پرینت  ارسال به