215
ميزان الحكمه ج 05

(انظر) الرياء : باب 1415.

1742

عِلَّة عَدَمِ جوازِ السُّجودِ عَلى غَيرِ الأرضِ

۸۴۷۲.علل الشرائع عن هِشام بنِ الحكمِ : قلتُ لأبي عبدِ اللّهِ عليه السلام :أخبِرْني عَمّا يَجوزُ السُّجودُ علَيهِ و عمّا لا يَجوزُ ؟ ـ : السُّجودُ لا يَجوزُ إلاّ على الأرضِ ، أو ما أنبَتَتِ الأرضُ إلاّ ما اُكِلَ أو لُبِسَ .
فقلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ، ما العلّةُ في ذلكَ ؟ قالَ : لأنَّ السُّجودَ هُو الخُضوعُ للّهِِ عزّ و جلّ ، فلا يَنبَغي أن يَكونَ على ما يُؤكَلُ و يُلبَسُ ، لأنّ أبناءِ الدنيا عَبِيدُ ما يَأكُلُونَ و يَلبَسُونَ ، و الساجِدُ في سُجودِهِ في عِبادَةِ اللّهِ تعالى ، فلا يَنبَغي أن يَضَعَ جَبهَتَهُ في سُجودِهِ على مَعبودِ أبناءِ الدنيا الذينَ اغتَرُّوا بغُرُورِها. و السُّجودُ على الأرضِ أفضَلُ ، لأنّهُ أبلَغُ في التَّواضُعِ و الخُضوعِ للّهِِ عزّ و جلّ . ۱

1742

علّت جايز نبودن سجده بر غير زمين

۸۴۷۲.علل الشرائع به نقل از هشام بن حكم :به امام صادق عليه السلام عرض كردم : به من خبر دهيد كه سجده بر چه چيزهايى جايز است و بر چه چيزهايى جايز نيست؟ فرمود : سجده كردن جز بر زمين يا آنچه از زمين مى رويد ، بجز خوردنيها يا پوشيدنيهايش ، جايز نيست .
عرض كردم : فدايت شوم ؛ علّت اين امر چيست؟ فرمود : چون سجده، يعنى خضوع در برابر خداوند عزّ و جلّ، بنا بر اين سزاوار نيست كه بر آنچه خوردنى و پوشيدنى است سجده شود ؛ زيرا دنيا پرستان، بنده خوراك و پوشاكند و كسى كه سجده مى كند، در حال سجده، خداوند متعال را مى پرستد ؛ پس نشايد كه در سجده، پيشانى خود را بر معبود دنيا پرستانِ فريفته دنيا بگذارد . سجده كردن بر زمين بهتر است ؛ چون تواضع و خضوع در برابر خداوند عزّ و جلّ را بيشتر مى رساند .

1.علل الشرائع : ۳۴۱/۱.


ميزان الحكمه ج 05
214

1740

أثرُ السُّجودِ

الكتاب :

سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ». ۱

الحديث :

۸۴۶۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنّي لأكرَهُ للرَّجُلِ أن تُرى جَبهَتُهُ جَلحاءَ لَيسَ فيها شيءٌ مِن أثَرِ السُّجودِ . ۲

۸۴۷۰.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :كانَ لأبِي عليه السلام في مَوضِعِ سُجودِهِ آثارٌ ناتِيةٌ ، و كانَ يَقطَعُها في السَّنَةِ مَرَّتَينِ ، في كُلِّ مَرّةٍ خَمسَ ثَفِناتٍ فَسُمِّيَ ذا الثَّفِناتِ لذلكَ . ۳

1741

ذَمُّ المُرائي بِالسُّجودِ

۸۴۷۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنّ رسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله أبصَرَ رجُلاً دَبِرَتْ جَبهَتُهُ ، فقالَ رسول اللّه صلى الله عليه و آله : مَن يُغالِبِ اللّهَ تعالى يَغلِبْهُ و مَن يَخدَعِ اللّهَ يَخدَعْهُ ، فَهَلاّ تَجافَيتَ بِجَبهَتِكَ عنِ الأرضِ و لِمَ تُشَوِّهْ خَلقكَ ؟ ! ۴

1740

اثر سجود

قرآن :

«نشانه هاى آنان بر اثر سجود ، در چهره هايشان است» .

حديث :

۸۴۶۹.امام على عليه السلام :من براى مرد نمى پسندم كه بالاى پيشانى اش صاف ديده شود و اثرى از سجده در آن نباشد .

۸۴۷۰.امام باقر عليه السلام :در محلّ سجود پدرم آثارى بر آمده بود . سالى دوبار و هر بار پنج پينه مى بريد . از همين رو به آن حضرت «ذو الثَفِنات (صاحب پينه ها)» مى گفتند .

1741

نكوهش سجده ريايى

۸۴۷۱.امام على عليه السلام :رسول خدا صلى الله عليه و آله مردى را ديد كه پيشانى اش زخم شده است . فرمود : هركه در صدد غلبه بر خدا بر آيد ، خداوند او را مغلوب كند و هركه از دَرِ فريب با خدا درآيد ، خداوند فريبش دهد . چرا پيشانى ات را از زمين دور نمى دارى و چرا صورتت را زشت كرده اى؟!

1.الفتح : ۲۹.

2.بحار الأنوار : ۷۱/۳۴۴/۴.

3.علل الشرائع : ۲۳۳/۱.

4.بحار الأنوار : ۷۱/۳۴۳/۴.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1252766
صفحه از 632
پرینت  ارسال به