223
ميزان الحكمه ج 05

1751

جِوارُ المَسجِدِ وَ الصَّلاةُ فيهِ

۸۴۹۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لَيسَ لِجارِ المَسجِدِ صَلاةٌ إذا لَم يَشهَدِ المَكتوبَةَ في المَسجِدِ ،إذا كانَ فارِغا صَحيحا. ۱

۸۴۹۱.بحار الأنوار عن الإمامِ عليٍّ عليه السلام :لا صَلاةَ لِجارِ المَسجِدِ إلاّ في المَسجدِ، إلاّ أن يكونَ لَهُ عُذرٌ أو بهِ عِلَّةٌ، فقيلَ: و مَن جارُ المَسجدِ يا أميرَ المؤمنينَ ؟ قالَ : مَن سَمِعَ النِّداءَ . ۲

۸۴۹۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :حَريمُ المَسجِدِ أربَعونَ ذِراعا ، و الجِوارُ أربَعونَ دارا مِن أربعَةِ جَوانِبِها. ۳

(انظر) وسائل الشيعة : 3 / 478 باب 2.

1752

دُخولُ المَسجِدِ لِمَن عِندَهُ مَظلِمَةٌ

۸۴۹۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :أوحَى اللّهُ إلَيَّ أن يا أخا المُرسَلِينَ يا أخا المُنذِرِينَ أنذِرْ قَومَكَ لا يَدخُلُوا بيتا مِن بُيوتي و لأحَدٍ مِن عِبادِي عندَ أحَدِهِم مَظلِمَةٌ ، فإنّي ألعَنُهُ ما دامَ قائما يُصَلِّي بينَ يَدَيَّ حتّى يَرُدَّ تلكَ المَظلِمَةَ ، فَأكُونَ سَمعَهُ الذي يَسمَعُ بهِ ، و أكُونَ بَصَرَهُ الذي يُبصِرُ بهِ ، و يكونَ مِن أوليائي و أصفِيائي ، و يكونَ جارِي مَع النَّبِيِّينَ و الصِّدِّيقينَ و الشُّهَداءِ في الجَنَّةِ . ۴

1751

همسايگى مسجد و نماز خواندن در آن

۸۴۹۰.امام على عليه السلام :اگر همسايه مسجد ، فارغ و سالم باشد و براى گزاردن نماز واجب در آن حاضر نشود ، نمازش پذيرفته نيست .

۸۴۹۱.بحار الأنوار :امام على عليه السلام فرمود : نماز همسايه مسجد ، جز در مسجد پذيرفته نيست ، مگر آن كه عذرى داشته باشد يا بيمار باشد . عرض شد : اى امير المؤمنين! همسايه مسجد كيست؟ فرمود : كسى كه ندا [ى دعوت به اقامه نماز] را بشنود .

۸۴۹۲.امام على عليه السلام :حريم مسجد چهل گز ۵ باشد و همسايگى آن چهل خانه از چهار طرف مسجد .

1752

مسجد رفتن كسى كه مظلمه اى به گردن دارد

۸۴۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند به من وحى فرمود كه : اى از تبار پيامبران! اى از تبار هشدار دهندگان! به قوم خود هشدار ده كه هرگاه يكى از آنان نسبت به يكى از بندگان من مظلمه اى به گردن داشته باشد، به هيچ يك از خانه هاى من وارد نشود ؛ زيرا تا زمانى كه در برابر من به نماز ايستاده او را لعنت كنم مگر اين كه آن مظلمه را رد كند . در اين صورت گوش شنوا و چشم بيناى او شوم و از دوستان و برگزيدگان من باشد ؛ و در بهشت ، همراه پيامبران و صدّيقان و شهيدان ، همسايه من شود .

1.بحار الأنوار : ۸۳/۳۵۴/۷ .

2.بحار الأنوار : ۸۳/۳۷۹/۴۷.

3.الخصال : ۵۴۴/۲۰.

4.بحار الأنوار : ۸۴/۲۵۷/۵۵ .

5.هر ذراع، يك گز و يك گز برابر ۲۴ انگشت بوده (فرهنگ معين: ۳/۳۳۰۰) .


ميزان الحكمه ج 05
222

۸۴۸۶.عنه صلى الله عليه و آله :كُلُّ جُلوسٍ في المَسجِدِ لَغوٌ إلاّ ثلاثَةً: قِراءةُ مُصَلٍّ ، أو ذِكْرُ اللّهِ ، أو سائلٌ عن عِلمٍ . ۱

۸۴۸۷.الإمامُ الصّادقُ عن آبائه عليهم السلام: قال رسولُ اللّه : الجُلوسُ في المَسجِدِ لانتِظارِ الصَّلاةِ عِبادَةٌ ، ما لَم يُحدِثْ ، قيلَ : يا رسولَ اللّهِ، و ما الحَدَثُ ؟ قالَ : الاغتِيابُ . ۲

1750

شَكوَى المَساجِدِ

۸۴۸۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :شَكَتِ المَساجِدُ إلى اللّهِ تعالى الذين لا يَشهَدُونَها مِن جِيرانِها ، فَأوحَى اللّهُ عزّ و جلّ إلَيها : و عِزَّتي و جلالي لا قَبِلتُ لَهُم صلاةً واحِدَةً ، و لا أظهَرتُ لَهُم في الناسِ عَدالَةً ، و لا نالَتهُم رَحمَتي ، و لا جاوَرُوني في جَنَّتي . ۳

۸۴۸۹.عنه عليه السلام :ثلاثةٌ يَشكُونَ إلى اللّهِ عزّ و جلّ : مَسجِدٌ خَرابٌ لا يُصَلِّي فيه أهلُهُ ، و عالِمٌ بينَ جُهّالٍ ، و مُصحَفٌ مُعَلَّقٌ قد وَقَعَ علَيهِ غُبارٌ لا يُقرَأُ فِيهِ . ۴

۸۴۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر نشستنى در مسجد لغو و بيهوده است، مگر نشستن سه كس : نماز گزارى كه [قرآن ]قرائت كند ، كسى كه ذكر خدا بگويد و كسى كه به دنبال دانشى باشد .

۸۴۸۷.امام صادق عليه السلامـ به نقل از پدرانش عليهم السلام: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : در مسجد به انتظار نماز نشستن ، عبادت است تا زمانى كه حدثى سر نزند . عرض شد : اى رسول خدا! حدث چيست؟ فرمود : غيبت كردن .

1750

شكايت مسجدها

۸۴۸۸.امام صادق عليه السلام :مسجدها از حاضر نشدن همسايگان در خود به درگاه خداوند متعال شكايت كردند . خداوند عزّ و جلّ به آنها وحى فرمود : به عزّت و جلالم سوگند كه حتى يك نماز از آنان نپذيرم و عدالتى از آنان در ميان مردم آشكار نكنم و رحمت من به آنان نرسد و در بهشت، همسايه من نشوند .

۸۴۸۹.امام صادق عليه السلام :سه چيز نزد خداوند عزّ و جلّ شكايت كنند : مسجد خرابى كه اهالى [اطراف] آن در آن نماز نخوانند، و دانشمندى كه در ميان عدّه اى نادان قرار گرفته باشد، و قرآنى كه در كنار طاقچه ها گذاشته شده و غبار رويش را گرفته باشد و كسى آن را نخواند .

1.. بحار الأنوار : ۷۷/۸۶/۳.

2.الأمالي للصدوق : ۵۰۶/۶۹۸ .

3.بحار الأنوار : ۸۳/۳۴۸/۱.

4.الخصال : ۱۴۲/۱۶۳.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1250366
صفحه از 632
پرینت  ارسال به