365
ميزان الحكمه ج 05

۸۹۴۷.عنه عليه السلامـ في وَصفِ القُرآنِ ـ: جَعَلَهُ اللّهُ رِيّا لِعَطَشِ العُلَماءِ ، و رَبيعا لِقُلوبِ الفُقَهاءِ ......... و حَبلاً وَثيقا عُروَتُهُ ، و مَعقِلاً مَنيعا ذِروَتُهُ . ۱

(انظر) التقوى : باب 4197 .

1852

الإسلامُ يَجُبُّ ما قَبلَهُ

الكتاب :

قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إنْ يَنْتَهُوا يُغفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ وَ إنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّةُ الْأوَّلِينَ». ۲

الحديث :

۸۹۴۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :الإسلامُ يَجُبُّ ما كانَ قَبلَهُ . ۳

۸۹۴۹.عنه صلى الله عليه و آله :إذا أسلَمَ العَبدُ فَحَسُنَ إسلامُهُ، يُكَفِّرُ اللّهُ عَنهُ كُلَّ سَيِّئَةٍ كانَ أزلَفَها ، و كانَ بَعدَ ذلكَ القِصاصُ . ۴

۸۹۵۰.عنه صلى الله عليه و آله :أ ما عَلِمتَ أنّ الإسلامَ يَهدِمُ ما كانَ قَبلَهُ ، و أنّ الهِجرَةَ تَهدِمُ ما كانَ قَبلَها ، و أنّ الحَجَّ يَهدِمُ ما كانَ قَبلَهُ؟! ۵

۸۹۵۱.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أحسَنَ في الإسلامِ لَم يُؤاخَذْ بما عَمِلَ في الجاهليَّةِ ، و مَن أساءَ في الإسلامِ اُخِذَ بِالأوَّلِ و الآخِرِ . ۶

۸۹۴۷.امام على عليه السلامـ در توصيف قرآن ـفرمود : آن را زداينده عطش دانشمندان و بهار دلهاى فقيهان (فرزانگان) قرار داد . . . و ريسمانى كه گره و دستگيره اش محكم است و دژى كه بلندى آن تسخير ناپذير مى باشد .

1852

اسلام پيش از خود را ناديده مى گيرد

قرآن :

«به كافران بگوى كه اگر دست بردارند گناهان گذشته آنها آمرزيده مى شود و اگر باز گردند ، [بدانند كه بر آنان نيز ]سنّت پيشينيان خواهد گذشت» .

حديث :

۸۹۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اسلام آنچه [از گناهان ]را [كه] پيش از خود بوده، ناديده مى گيرد (گناهان پيش از ايمان آوردن به اسلام را مى بخشد) .

۸۹۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه آدمى مسلمان شود و اسلامش نيكو ، خداوند تمام گناهانى را كه قبلاً مرتكب شده است بر او مى بخشد؛ و زان پس قصاص در كار است .

۸۹۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مگر نمى دانى كه اسلام، آنچه [از گناهان] را [كه] پيش از خود بوده از ميان مى برد و هجرت، آنچه را پيش از آن بوده از ميان مى برد و حج، آنچه را پيش از آن بوده از ميان مى برد؟

۸۹۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه اسلامش نيكو (راستين) باشد ، براى اعمالى كه در جاهليت كرده است بازخواست نشود و هركه در مسلمانى اش نيز بدى كند، براى هر كارى كه كرده و مى كند مؤاخذه مى شود .

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۸ .

2.الأنفال : ۳۸ .

3.كنز العمّال : ۲۴۳ .

4.كنز العمّال : ۲۶۵ .

5.كنز العمّال : ۲۴۷ .

6.الكافي : ۲/۴۶۱/۲ .


ميزان الحكمه ج 05
364

1850

الإسلامُ أبلَجُ المَناهِجِ

۸۹۴۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الإسلامُ أبلَجُ المَناهِجِ . ۱

۸۹۴۳.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ جَعَلَ الإسلامَ صِراطا مُنِيرَ الأعلامِ ، مُشرِقَ المَنارِ ، فيهِ تَأتَلِفُ القُلوبُ و علَيهِ تَأخَّى الإخوانُ . ۲

۸۹۴۴.عنه عليه السلامـ في وَصفِ الإسلامِ ـ: فهُو أبلَجُ المَناهِجِ ، و أوضَحُ (واضِحُ) الوَلائجِ ، مُشرِفُ المَنارِ ، مُشرِقُ الجَوادِّ ، مُضِيءُ المَصابِيحِ . ۳

1851

الإسلامُ أمنَعُ المَعاقِلِ

۸۹۴۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ اللّهَ ابتَدَأ الاُمورَ فاصطَفى لِنَفسِهِ ما شاءَ ، و استَخلَصَ ما أحَبَّ ، فكانَ مِمّا أحَبَّ أنّهُ ارتَضى الإسلامَ و اشتَقَّهُ مِنِ اسمِهِ ، فَنَحَلَهُ مَن أحَبَّ مِن خَلقِهِ ، ثُمّ شَقَّهُ فَسَهَّلَ شرائعَهُ لِمَن وَرَدَهُ ، و عَزَّزَ أركانَهُ على مَن حارَبَهُ ، هَيهاتَ أن يَصطَلِمَهُ مُصطَلِمٌ . ۴

۸۹۴۶.عنه عليه السلام :لا مَعقِلَ أمنَعُ مِنَ الإسلامِ . ۵

1850

اسلام، روشنترين راه هاست

۸۹۴۲.امام على عليه السلام :اسلام ، روشنترين راه هاست .

۸۹۴۳.امام على عليه السلام :خداوند عزّ و جلّ اسلام را راهى قرار داد كه نشانه هاى آن تابان و مشعلش درخشان است . در اسلام، دلها با هم الفت مى گيرند و بر اساس آن برادران با هم پيوند برادرى مى بندند .

۸۹۴۴.امام على عليه السلامـ در توصيف اسلام ـفرمود : اسلام روشنترين راهها و آشكارترين گذرگاهها است . مشعل آن بلند و مرتفع است و شاهراههايش درخشان و چراغهايش فروزان .

1851

اسلام نفوذ نا پذيرترين دژهاست

۸۹۴۵.امام على عليه السلام :خداوند كارها را آغازيد و آنچه خواست براى خود برگزيد و آنچه را دوست داشت گزينش كرد . از جمله چيزهايى كه دوست داشت، اين بود كه اسلام را پسنديد و آن را از نام خويش مشتق ساخت، و به مردمى كه دوستشان مى داشت، هديه اش كرد . سپس آن را شكافت و شرايع (راههاى ورود به آبشخور) آن را براى كسى كه بخواهد وارد آن شود، هموار گردانيد و اركانش را در برابر كسى كه با آن بجنگد نيرومند كرد ؛ هيهات كه كسى بتواند آن را ريشه كن كند .

۸۹۴۶.امام على عليه السلام :هيچ دژى نفوذ ناپذيرتر از اسلام نيست .

1.غرر الحكم : ۴۵۶ .

2.. الكافي : ۵/۳۷۱/۳ .

3.نهج البلاغة: الخطبة۱۰۶.

4.. كنز العمّال : ۴۴۲۱۶ .

5.غرر الحكم : ۱۰۶۶۵ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1252753
صفحه از 632
پرینت  ارسال به