105
ميزان الحكمه ج 08

۱۴۲۱۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :العِلمُ عِلمانِ : عِلمٌ عَلَى اللِّسانِ فذلكَ حُجَّةٌ عَلَى ابنِ آدَمَ ، و عِلمٌ فِي القَلبِ فذلكَ العِلمُ النّافِعُ . ۱

۱۴۲۱۷.عنه صلى الله عليه و آله :العِلمُ عِلمانِ : فعِلمٌ فِي القَلبِ و ذلكَ العِلمُ النّافِعُ ، و عِلمٌ عَلى اللِّسانِ فذلكَ حُجَّةُ اللّهِ عَلَى ابنِ آدَمَ . ۲

۱۴۲۱۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن غَلَبَ عِلمُهُ هَواهُ فَهو عِلمٌ نافِعٌ . ۳

۱۴۲۱۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَنِ اعتَبَرَ أبصَرَ ، و مَن أبصَرَ فَهِمَ ، و مَن فَهِمَ عَلِمَ . ۴

۱۴۲۲۰.عنه عليه السلامـ في ذِكرِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ـ: طَبيبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ ......... مُتَتبِّعٌ بِدَوائهِ مَواضِعَ الغَفلَةِ و مَواطِنَ الحَيرَةِ . [و قالَ في بَني اُمَيَّةَ :] لَم يَستَضيئُوا بِأضواءِ الحِكمَةِ ، و لَم يَقدَحوا بِزِنادِ العُلومِ الثّاقِبَةِ ، فَهُم في ذلكَ كالأنعامِ السّائمَةِ ، وَ الصُّخورِ القاسِيَةِ . ۵

۱۴۲۲۱.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ القُرآن ـ: جَعَلَهُ اللّهُ رِيّا لِعَطَشِ العُلَماءِ ، و رَبيعا لِقُلوبِ الفُقَهاءِ . ۶

۱۴۲۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :علم دو گونه است: علمى كه بر زبان است و آن بر آدمى حجّت است و علمى كه در دل است و علم سودمند اين علم است.

۱۴۲۱۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :علم دو گونه است: علمى كه در دل است و علم سودمند همين علم است و علمى كه بر زبان است و حجّت خدا بر آدمى اين علم است.

۱۴۲۱۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه دانشش بر هوسش چيره آيد، اين دانش دانشى سودمند است.

۱۴۲۱۹.امام على عليه السلام :هر كه پند گرفت بينا شد و هر كه بينا شد فهميد و هر كه فهميد، دانست.

۱۴۲۲۰.امام على عليه السلامـ در وصف پيامبر صلى الله عليه و آله ـفرمود : پزشكى است كه با دانشِ پزشكى خود ميان مردم مى گردد ......... با داروى خود در پى يافتن جايگاههاى غفلت و سرگردانى است. آنان ـ يعنى بنى اميه ـ از پرتوهاى حكمت، روشنايى نگرفتند و از آتش زنه هاى علوم فروزان، آتشِ [علوم حقّه الهى را ]استخراج نكردند. از اين رو، همانند چارپايانِ چرنده و تخته سنگهاى سخت هستند .

۱۴۲۲۱.امام على عليه السلامـ در وصف قرآن ـفرمود : خداوند آن را زداينده عطش عالمان و بهار دلهاى فقيهان قرار داده است.

1.عوالي اللآلي : ۱/۲۷۴/۹۹.

2.كنز العمّال : ۲۸۶۶۷.

3.بحار الأنوار : ۷۰/۷۱/۲۱.

4.نهج البلاغة : الحكمة ۲۰۸.

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۸.

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۸.


ميزان الحكمه ج 08
104

۱۴۲۱۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَلعونٌ مَلعونٌ عالِمٌ يَؤمُّ سُلطانا جائرا ، مُعينا لَهُ عَلى جَورِهِ . ۱

(انظر) العلم : باب 2831 ، 2847.

2860

مَن يَنبَغي أن يُتَّهَمَ مِنَ العُلَماءِ

۱۴۲۱۳.عيسى عليه السلام :الدِّينارُ داءُ الدِّينِ ، و العالِمُ طَبيبُ الدِّينِ ، فإذا رَأيتُمُ الطَّبيبَ يَجُرُّ الدّاءَ إلى نَفسِهِ فَاتَّهِموهُ ، وَ اعلَموا أنَّهُ غَيرُ ناصِحٍ لِغَيرِهِ . ۲

۱۴۲۱۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إذا رَأيتُمُ العالِمَ مُحِبّا لِلدّنيا فَاتَّهِموهُ عَلى دِينِكُم ؛ فإنَّ كُلَّ مُحِبٍّ يَحوطُ بِما أحَبَّ . ۳

(انظر) الطبّ : باب 2373.

2861

تَفسيرُ العِلمِ

۱۴۲۱۵.الخضرُ عليه السلامـ في وَصِيَّتِهِ لِموسى عليه السلام ـ: أشعِرْ قَلبَكَ التَّقوى تَنَلِ العِلمَ . ۴

۱۴۲۱۲.امام صادق عليه السلام :ملعون است، ملعون است، آن عالمى كه پيشواى سلطانى ستمگر باشد و او را در ستمگريش يارى دهد.

2860

عالمانِ در خور اتّهام و بدبينى

۱۴۲۱۳.عيسى عليه السلام :دينار، مرض دين است و عالِم، پزشك دين. پس، هر گاه ديديد كه پزشك به اين مرض مبتلا شده است به او بدگمان باشيد و بدانيد كه او خيرخواه ديگران نيست.

۱۴۲۱۴.امام صادق عليه السلام :هر گاه عالِم را دوستدار دنيا ديديد، نسبت به دين خود به او بد بين باشيد؛ زيرا هر دوستدارى برگردِ محبوبِ خود مى گردد.

2861

تفسير علم

۱۴۲۱۵.خضر عليه السلامـ در سفارش به موسى عليه السلام ـگفت : بر دلت جامه تقوا بپوشان تا به دانش دست يابى.

1.بحار الأنوار : ۷۵/۳۸۱/۴۵.

2.الخصال : ۱۱۳/۹۱.

3.علل الشرائع : ۳۹۴/۱۲.

4.كنز العمّال : ۴۴۱۷۶.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 544976
صفحه از 632
پرینت  ارسال به