121
ميزان الحكمه ج 08

(انظر) الإمامة العامّة : باب 157.

2877

النَّوادِرُ

۱۴۲۸۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :خُذوا العِلمَ مِن أفواهِ الرِّجالِ . ۱

۱۴۲۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :اِحذَروا الشَّهوَةَ الخَفِيَّةَ : العالِمُ يُحِبُّ أن يُجلَسَ إلَيهِ . ۲

۱۴۲۹۰.عنه صلى الله عليه و آله :واضِعُ العِلمِ عِندَ غَيرِ أهلِهِ كَمُقَلِّدِ الخَنازيرِ الجَوهَرَ و اللُّؤلُؤَ و الذَّهَبَ . ۳

۱۴۲۹۱.عنه صلى الله عليه و آله :آفَةُ العِلمِ النِّسيانُ ، و إضاعَتُهُ أن تُحَدِّثَ بِهِ غَيرَ أهلِهِ . ۴

۱۴۲۹۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لا يُدرَكُ العِلمُ بِراحَةِ الجِسمِ . ۵

۱۴۲۹۳.عنه عليه السلام :ما مِن عِلمٍ إلاّ و أنا أفتَحُهُ ، و ما مِن سِرٍّ إلاّ و القائمُ عليه السلام يَختِمُهُ . ۶

۱۴۲۹۴.عنه عليه السلام :قَد فُتِحَ بابُ الحَربِ بَينَكُم و بَينَ أهلِ القِبلَةِ ، و لا يَحمِلُ (يَحمِلَنَّ) هذا العَلَمَ إلاّ أهلُ البَصَرِ و الصَّبرِ و العِلمِ بِمَواضِعِ الحَقِّ . ۷

2877

گوناگون

۱۴۲۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش را از دهان مردان [علم] بگيريد.

۱۴۲۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از شهوت پنهان بپرهيزيد: عالم كه دوست دارد در محضرش بنشينند.

۱۴۲۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه علم را در اختيار نااهل بگذارد، مانند كسى است كه گردنبند گوهر و مرواريد و طلا به گردن خوكان آويزد.

۱۴۲۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آفتِ دانش، فراموشى است و هدر دادنش به اين است كه آن را به نااهل بياموزى.

۱۴۲۹۲.امام على عليه السلام :دانش، با تن آسايى به دست نمى آيد.

۱۴۲۹۳.امام على عليه السلام :هيچ دانشى نيست مگر اين كه من آغازگر آن هستم و هيچ رازى نيست مگر اين كه [امامِ ]قائم عليه السلام به آن خاتمه مى دهد.

۱۴۲۹۴.امام على عليه السلام :دَرِ جنگ ميان شما و اهل قبله باز شده است و اين پرچم را بر دوش نكشد مگر كسى كه از بينش و شكيبايى و آگاهى به جايگاههاى حق برخوردار باشد.

1.عوالي اللآلي : ۴/۷۸/۶۸.

2.كنز العمّال : ۲۸۹۶۵.

3.الترغيب و الترهيب : ۱/۹۶/۱۰ .

4.كنز العمّال : ۲۸۹۶۰.

5.غرر الحكم : ۱۰۶۸۴.

6.بشارة المصطفى : ۲۵.

7.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۳.


ميزان الحكمه ج 08
120

۱۴۲۸۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أعلَمُ النّاسِ المُستَهتَرُ بِالعِلمِ . ۱

۱۴۲۸۳.عنه عليه السلامـ لَمّا سُئلَ عَن أعلَمِ النّاسِ ـ: مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إلى عِلمِهِ . ۲

2876

انحِصارُ العِلمِ الصَّحيحِ بِأهلِ البَيتِ عليهم السلام

۱۴۲۸۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ العِلمَ الّذي هَبَطَ بِهِ آدَمُ و جَميعَ (ما فُضِّلَت بِه) النَّبِيّونَ إلى خاتَمِ النَّبِيِّينَ في عِترَةِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله . ۳

۱۴۲۸۵.عنه عليه السلام :لَوِ اقتَبَستُمُ العِلمَ مِن مَعدِنِهِ ، و شَرِبتُمُ الماءَ بِعُذوبَتِهِ ، وَ ادَّخَرتُمُ الخَيرَ مِن مَوضِعِهِ ، و أخَذتُمُ الطَّريقَ مِن واضِحِهِ ، و سَلَكتُم مِنَ الحَقِّ نَهجَهُ ، لَنَهَجَت بِكُمُ السُّبُلُ ، و بَدَت لَكُمُ الأعلامُ . ۴

۱۴۲۸۶.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ لسَلَمَةَ بنِ كُهَيلٍ و الحَكَمِ ابنِ عُتَيبَةَ ـ: شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحيحا إلاّ شَيئا يَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ . ۵

۱۴۲۸۷.عنه عليه السلام :أما إنَّهُ لَيسَ عِندَ أحَدٍ مِنَ النّاسِ حَقٌّ و لا صَوابٌ إلاّ شَيء أخَذوهُ مِنّا أهلَ البَيتِ . ۶

۱۴۲۸۲.امام على عليه السلام :داناترين مردم كسى است كه آزمند دانش باشد.

۱۴۲۸۳.امام على عليه السلامـ در پاسخ به اين سؤال كه داناترين مردم كيست؟ ـفرمود : كسى كه دانش مردم را به دانش خود بيفزايد.

2876

منحصر بودن دانش درست در اهل بيت عليهم السلام

۱۴۲۸۴.امام على عليه السلام :دانشى كه آدم و همه پيامبران ديگر تا خاتم پيامبران آوردند، در خاندان محمّد صلى الله عليه و آله وجود دارد.

۱۴۲۸۵.امام على عليه السلام :اگر دانش را از معدن آن فرا مى گرفتيد و آب را از سرچشمه زلالش مى نوشيديد و خوبيها را از كانونش مى اندوختيد و راه روشن را در پيش مى گرفتيد و جادّه حقّ را مى پيموديد، بي گمان راهها بر شما آشكار مى شد و نشانه ها[ى راه ]برايتان هويدا مى گشت.

۱۴۲۸۶.امام باقر عليه السلامـ به سلمة بن كهيل و حكم بن عتيبه ـفرمود : اگر به شرق و غرب برويد، هرگز دانش درستى را نخواهيد يافت، مگر همان چيزى كه از ما خاندان صادر شود.

۱۴۲۸۷.امام باقر عليه السلام :بدانيد كه نزد هيچ يك از مردم مطلب حق و درستى نيست، مگر اين كه برگرفته از چيزى است كه آن را از ما خاندان گرفته اند.

1.غرر الحكم : ۳۰۷۹.

2.الخصال : ۵/۱۳.

3.الإرشاد : ۱/۲۳۲.

4.الكافي : ۸/۳۲/۵.

5.بحار الأنوار : ۲/۹۲/۲۰.

6.الأمالي للمفيد : ۹۶/۶ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 545035
صفحه از 632
پرینت  ارسال به