313
ميزان الحكمه ج 08

2962

زينَةُ الأعيادِ

۱۴۷۲۹.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :زَيِّنوا أعيادَكُم بِالتَّكبيرِ . ۱

۱۴۷۳۰.عنه صلى الله عليه و آله :زَيِّنوا العيدَينِ بِالتَّهليلِ و التَّكبيرِ و التَّحميدِ و التَّقديسِ . ۲

۱۴۷۳۱.كنز العمّال :كانَ صلى الله عليه و آله يَخرُجُ فِي العيدَينِ رافِعا صَوتَهُ بِالتَّهليلِ و التَّكبيرِ . ۳

۱۴۷۳۲.كنز العمّال :كانَ صلى الله عليه و آله يُكَبِّرُ يَومَ الفِطرِ مِن حينَ يَخرُجُ مِن بَيتِهِ حَتّى يَأتِيَ المُصَلّى . ۴

۱۴۷۳۳.كنز العمّال :كانَ صلى الله عليه و آله يُكَبِّرُ بَينَ أضعافِ الخُطبَةِ ، يُكثِرُ التَّكبيرَ في خُطبَةِ العيدَينِ . ۵

2962

زيور عيدها

۱۴۷۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :عيدهاى خود را با گفتن اللّه اكبر، آذين بنديد.

۱۴۷۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :عيد فطر و قربان را با جملات «لا إله إلاّ اللّه و اللّه اكبر و الحمد لله و سبحان اللّه » آذين بخشيد.

۱۴۷۳۱.كنز العمّال:رسول خدا صلى الله عليه و آله در روزهاى عيد فطر و قربان از خانه بيرون مى آمد و با صداى بلند «لا إله إلاّ اللّه و اللّه اكبر» مى گفت.

۱۴۷۳۲.كنز العمّال :رسول خدا صلى الله عليه و آله در روز عيد فطر، از زمانى كه از منزل بيرون مى آمد تا رسيدن به مصلّى همچنان تكبير مى گفت.

۱۴۷۳۳.كنز العمّال :رسول خدا صلى الله عليه و آله در فاصله دو خطبه تكبير مى گفت، اما در خطبه هاى عيد فطر و قربان بيشتر تكبير مى گفت.

1.كنز العمّال : ۲۴۰۹۴.

2.كنز العمّال : ۲۴۰۹۵.

3.كنز العمّال : ۱۸۱۰۱.

4.كنز العمّال : ۱۸۱۰۴.

5.كنز العمّال : ۱۸۱۰۳.


ميزان الحكمه ج 08
312

۱۴۷۲۸.بحار الأنوار :حُكِيَ أنَّ المَنصورَ تَقَدَّمَ إلى موسَى بنِ جَعفَرٍ عليهما السلام بِالجُلوسِ لِلتَّهنِئَةِ في يَومِ النَّيروزِ و قَبضِ ما يُحمَلُ إلَيهِ ، فقالَ : إنّي قَد فَتَّشتُ الأخبارَ عَن جَدّي رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فلَم أجِدْ لِهذا العيدِ خَبَرا ، و إنَّهُ سُنَّةُ الفُرسِ و مَحاها الإسلامُ ، و مَعاذَ اللّهِ أن نُحيِيَ ما مَحاها الإسلامُ ، فَقالَ المَنصورُ : إنَّما نَفعَلُ هذا سِياسَةً لِلجُندِ ، فسَألتُكَ بِاللّهِ العَظيمِ إلاّ جَلَستَ ، فجَلَسَ ......... ۱ . ۲

۱۴۷۲۸.بحار الأنوار :نقل شده است كه منصور از موسى بن جعفر عليه السلام تقاضا كرد كه در روز نوروز در خانه بنشيند، تا مردم براى تبريك گويى پيش ايشان روند و هدايايى را كه برايش مى برند نيز بپذيرد. امام عليه السلام فرمود : من در اخبار جدّم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله جستجو كردم، اما براى اين روز خبرى پيدا نكردم. نوروز سنّت ايرانيان است و اسلام آن را منسوخ كرده است. پناه به خدا از اين كه چيزى را زنده كنيم كه اسلام از بين برده است. منصور گفت : ما اين كار را فقط براى خاطر نظاميان مى كنيم . ۳ بنا بر اين، تو را به خداى بزرگ سوگند مى دهم كه جلوس كنى و حضرت پذيرفت و جلوس كرد ......... . ۴

1.بحار الأنوار : ۵۹/۱۰۰/۲ و ۴۸/۱۰۸/۹.

2.قال المجلسيّ بعد نقل الخبر : هذا الخبر مخالف لأخبار المُعلّى ، و يدلّ على عدم اعتبار النيروز شرعا ، و أخبار المعلّى أقوى سندا و أشهر بين الأصحاب ، و يمكن حمل هذا على التقيّة ، لاشتمال خبر المعلّى على ما يتّقى فيه ......... . راجع كلام المحشّي فيما ردّ به على ما قاله المجلسيّ ، بحار الأنوار : ۵۹/۱۰۰. أقول : كِلا الخبرين فاقِد لشرائط الحجّيّة ، و كما مرّ عن أمير المؤمنين عليه السلام : نيروزنا كلّ يوم ، و كلّ يوم لا يُعصى اللّه فيه فهو يوم عيد ، نعم لا بأس بالتزاور كما هو سنّة في إيران .

3.گويى در ميان ارتش منصور عناصر ايرانى بوده اند و او براى جلب رضايت آنها دست به اين كار زده است ـ م.

4.علامه مجلسى بعد از نقل اين خبر مى گويد : اين خبر با اخبار معلّى ناسازگار است و نشان مى دهد كه نوروز اعتبار شرعى ندارد.اخبار معلّى سندش قويتر و شهرتش در ميان اصحاب بيشتر است و مى توان آن را حمل بر تقيّه كرد؛ زيرا در خبر معلّى نكاتى وجود دارد كه حاكى از تقيّه است ......... . نگارنده گويد: به نظر ما، هر دو خبر فاقد شرايط حجيّت هستند و همان گونه كه از قول امير المؤمنين عليه السلام نقل كرديم: نوروز ما هر روز است، و هر روزى كه خدا در آن نافرمانى نشود، آن روز، روز عيد است. البته ديد و بازديد، آن چنان كه در ايران مرسوم است، اشكالى ندارد.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 545245
صفحه از 632
پرینت  ارسال به