329
ميزان الحكمه ج 08

۱۴۸۰۲.عنه عليه السلام :مَن كاشَفَكَ في عَيبِكَ حَفِظَكَ في غَيبِكَ ، مَن داهَنَكَ في عَيبِكَ عابَكَ في غَيبِكَ . ۱

۱۴۸۰۳.عنه عليه السلام :ما ألاكَ جُهدا فِي النَّصيحَةِ مَن دَلَّكَ عَلى عَيبِكَ و حَفِظَ غَيبَكَ . ۲

۱۴۸۰۴.عنه عليه السلام :ما يَمنَعُ أحَدَكُم أن يَستَقبِلَ أخاهُ بِما يَخافُ مِن عَيبِهِ إلاّ مَخافَة أن يَستَقبِلَهُ بِمِثلِهِ ، قَد تَصافَيتُم عَلى رَفضِ الآجِلِ و حُبِّ العاجِلِ! ۳

۱۴۸۰۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :أحَبُّ إخواني إلَيَّ مَن أهدى إلَيَّ عُيوبي . ۴

(انظر) الهديّة : باب 3952.
المُداهنة : باب 1280.

2972

تَتَبُّعُ العُيوبِ

الكتاب :

وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ ۵ لُمَزَةٍ » . ۶

۱۴۸۰۲.امام على عليه السلام :هر كه عيبت را به تو اظهار كند، پشت سرت آبروى تو را حفظ نمايد. هر كه در گفتن عيبت به تو ملاحظه كارى كند، پشت سرت عيب تو را بگويد.

۱۴۸۰۳.امام على عليه السلام :كسى كه عيبت را به تو نشان دهد و پشت سر آبرويت را حفظ كند، در خير خواهى و يكرنگى از هيچ كوششى فرو گذار نكرده است.

۱۴۸۰۴.امام على عليه السلام :آنچه مانع هر يك از شما مى شود كه عيب برادرش را پيش روى او بگويد، اين است كه مى ترسد او نيز عيبش را رو به رويش بگويد. شما در راه دور افكندن آخرت و دوستى دنيا با هم رفيق شده ايد.

۱۴۸۰۵.امام صادق عليه السلام :محبوبترين برادرانم نزد من، كسى است كه عيبهايم را به من هديه كند.

2972

عيبجويى

قرآن :

«واى بر هر غيبت كننده ۷ عيب جويى».

1.غرر الحكم : ۸۲۶۰ و ۸۲۶۱.

2.غرر الحكم : ۹۷۰۴.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۳.

4.تحف العقول : ۳۶۶.

5.الهُمَزة : الكثيـر الطعن على غيـره بغير حقّ ، العائب له بما ليس بعيب ، و أصل الهَمز الكسر فكأنّ العائب بعيبه إيّاه و طعنه فيه يكسره و يهمزه ......... و اللمز العيب أيضا ، و الهمزة و اللمزة بمعنى ، و قد قيل : بينهما فرق ؛ فإنّ الهُمزة الذي يَعيبك بظهر الغيب ، و اللُّمزة الذي يَعيبك في وجهك. (مجمع البيان : ۱۰/۸۱۷ ).

6.الهُمَزة : ۱.

7.در آيه شريفه واژه هُمَزَه آمده است و در لغت به معناى كسى است كه به ناحق بر ديگران بسيار خرده مى گيرد و آنچه را كه عيب نيست از آنان عيب مى گيرد. «هَمْز» در اصل به معناى شكستن است؛ بنا بر اين، كسى كه از ديگرى عيبجويى و خرده گيرى مى كند، با اين كار خود گويى او را مى شكند (شخصيت او را خُرد مى كند) ......... « لَمْز» نيز به معناى عيب است. هُمَزَه و لُمَزَه به يك معنا هستند. بعضى ميان اين دو فرق گذاشته و گفته اند «هُمَزَه» كسى است كه پشت سر عيب گويى مى كند و «لُمَزَه» كسى است كه پيش رو عيب و ايراد مى گيرد (مجمع البيان: ج ۱۰ ص ۸۱۷) .


ميزان الحكمه ج 08
328

۱۴۷۹۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :اُستُرْ عَورَةَ أخيكَ لِما تَعلَمُهُ فيكَ . ۱

۱۴۷۹۶.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :يَجِبُ لِلمُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ أن يَستُرَ عَلَيهِ سَبعينَ كَبيرَةً ! ۲

(انظر) الغيبة : باب 3084.

2971

إهداءُ العُيوبِ

۱۴۷۹۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لِيَكُن آثَرَ النّاسِ عِندَكَ مَن أهدى إلَيكَ عَيبَكَ ، و أعانَكَ عَلى نَفسِكَ . ۳

۱۴۷۹۸.عنه عليه السلام :لِيَكُن أحَبُّ النّاسِ إلَيكَ مَن هَداكَ إلى مَراشِدِكَ ، و كَشَفَ لَكَ عَن مَعايِبِكَ . ۴

۱۴۷۹۹.عنه عليه السلام :مَن بَصَّرَكَ عَيبَكَ فَقَد نَصَحَكَ . ۵

۱۴۸۰۰.عنه عليه السلام :مَن أبانَ لَكَ عَيبَكَ فهُوَ وَدودُكَ ، مَن ساتَرَكَ عَيبَكَ فهُوَ عَدُوُّكَ . ۶

۱۴۸۰۱.عنه عليه السلام :مَن ساتَرَكَ عَيبَكَ ، و عابَكَ في غَيبِكَ ، فهُوَ العَدُوُّ فَاحذَرْهُ . ۷

۱۴۷۹۵.امام على عليه السلام :به خاطر عيب هايى كه در خود مى دانى، عيب برادرت را بپوشان .

۱۴۷۹۶.امام باقر عليه السلام :مؤمن در برابر مؤمن وظيفه دارد كه هفتاد گناه بزرگ او را بپوشاند.

2971

هديه كردن عيبها

۱۴۷۹۷.امام على عليه السلام :بايد برگزيده ترينِ مردم نزد تو آن كسى باشد كه عيبت را به تو هديه مى كند و در پيكار با نفْست تو را يارى مى رساند.

۱۴۷۹۸.امام على عليه السلام :بايد محبوبترينِ مردم نزد تو آن كسى باشد، كه تو را به آنچه مايه اصلاح و سازندگى توست، راهنمايى كند و عيبها و كاستيهايت را به تو نشان دهد.

۱۴۷۹۹.امام على عليه السلام :آن كه عيبت را بر تو بنمايد، تو را نصيحت و خيرخواهى كرده است.

۱۴۸۰۰.امام على عليه السلام :هر كه عيبت را به تو نشان دهد، او دوست صميمى توست. هر كه عيبت را از تو مخفى نگه دارد، او دشمن توست.

۱۴۸۰۱.امام على عليه السلام :هر كه عيب تو را از تو مخفى سازد و پشت سرت عيب گويى كند، او دشمن توست؛ از او بر حذر باش.

1.غرر الحكم : ۲۲۹۰.

2.الكافي : ۲/۲۰۷/۸.

3.غرر الحكم : ۷۳۷۳.

4.غرر الحكم : ۷۳۷۴.

5.غرر الحكم : ۷۷۶۵.

6.غرر الحكم : ۸۲۱۰ و ۸۲۱۱.

7.غرر الحكم : ۸۷۴۵.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 545266
صفحه از 632
پرینت  ارسال به