39
ميزان الحكمه ج 08

2812

التَّحذيرُ مِن كِتمانِ العِلمِ

الكتاب :

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ البَيِّناتِ وَ الهُدَى مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنّاهُ لِلنَّاسِ فِي الكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ» . ۱

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللّهُ مِنَ الكِتابِ وَ يَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنا قَلِيلاً أُولئِكَ ما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ يَوْمَ القِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» . ۲

الحديث :

۱۳۹۲۹.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :كاتِمُ العِلمِ يَلعَنُهُ كُلُّ شَيءٍ ؛ حَتَّى الحُوتُ فِي البَحرِ ، و الطَّيرُ فِي السَّماءِ . ۳

۱۳۹۳۰.عنه صلى الله عليه و آله :أيُّما رَجُلٍ آتاهُ اللّهُ عِلما فكَتَمَهُ و هُوَ يَعلَمُهُ ، لَقِيَ اللّهَ عَزَّ و جلَّ يَومَ القِيامَةِ مُلجَما بِلِجامٍ مِن نارٍ . ۴

۱۳۹۳۱.عنه صلى الله عليه و آله :مَن كَتَمَ عِلما نافِعا عِندَهُ ألجَمَهُ اللّهُ يَومَ القِيامَةِ بِلِجامٍ مِن نارٍ . ۵

۱۳۹۳۲.عنه صلى الله عليه و آله :مَن كَتَمَ عِلما مِمّا يَنفَعُ اللّهُ بِهِ ـ في أمرِ النّاسِ ـ أمرَ الدينِ ، ألجَمَهُ اللّهُ يَومَ القِيامَةِ بِلِجامٍ مِنَ النّارِ . ۶

2812

پرهيز از پوشيده داشتن دانش

قرآن:

«كسانى كه دلايل روشن و هدايت كننده ما را، پس از آن كه در كتاب براى مردم بيانشان كرده ايم، كتمان مى كنند، اينان را هم خداوند لعنت مى كند و هم ديگر لعنت كنندگان».

«آنان كه كتابى را كه خدا نازل كرده است پنهان مى دارند و آن را به بهايى اندك مى فروشند، شكمهاى خود را جز از آتش انباشته نمى سازند و خدا در روز قيامت با آنان سخن نگويد و پاكشان نسازد و ايشان را عذابى درد آور است».

حديث:

۱۳۹۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پوشاننده دانش را همه اشياء، حتى ماهى دريا و مرغ هوا، لعنت مى كنند.

۱۳۹۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر مردى كه خداوند به او دانشى دهد و او آن را، با اين كه مى داند، مخفى نگه دارد، در روز قيامت در حالى كه لگامى از آتش بر او زده شده است خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند.

۱۳۹۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس از دانشى سودمند برخوردار باشد و آن را مخفى نگه دارد، در روز قيامت خداوند بر او لگامى از آتش زند.

۱۳۹۳۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس دانشى را كه خداوند آن را براى كار دين ـ در كار مردم ـ سودمند قرار داده است، مخفى نگه دارد، در روز رستاخيز خداوند لگامى از آتش بر او زند.

1.البقرة : ۱۵۹.

2.البقرة : ۱۷۴.

3.كنز العمّال : ۲۸۹۹۷.

4.الأمالي للطوسي : ۳۷۷/۸۰۸.

5.كنز العمّال : ۲۹۱۴۲، و انظر ح ۲۹۱۴۴ ، ۲۹۱۴۸.

6.سنن ابن ماجة : ۱/۹۷/۲۶۵.


ميزان الحكمه ج 08
38

(انظر) العلم : باب 2828.

2811

ميثاقُ التَّعليمِ وَ البَيانِ

الكتاب :

وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنا قَلِيلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ» . ۱

الحديث :

۱۳۹۲۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ما أخَذَ اللّهُ ميثاقا مِن أهلِ الجَهلِ بِطَلَبِ تِبيانِ العِلمِ حَتّى أخَذَ ميثاقا مِن أهلِ العِلمِ بِبَيانِ العِلمِ لِلجُهّالِ ؛ لأِنَّ العِلمَ كانَ قَبلَ الجَهلِ . ۲

۱۳۹۲۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :قَرَأْتُ في كِتابِ عَلِيٍّ عليه السلام : إنَّ اللّهَ لَم يَأخُذْ عَلى الجُهّالِ عَهدا بِطَلَبِ العِلمِ حَتّى أخَذَ عَلى العُلَماءِ عَهدا بِبَذلِ العِلمِ لِلجُهّالِ ؛ لأِنَّ العِلمَ كانَ قَبلَ الجَهلِ . ۳

(انظر) العلم : باب 2808 حديث 13915 ، 13916.

2811

پيمان گرفتن براى آموزش دادن و روشنگرى

قرآن:

«خدا از اهل كتاب پيمان گرفت كه آن را براى مردم آشكار سازند و پنهانش نسازند ولى آنها كتاب را پشت سر خود افكندند و آن را به بهايى اندك فروختند و چه بد معامله اى كردند».

حديث:

۱۳۹۲۷.امام على عليه السلام :خداوند از نادانان پيمان طلب علم نگرفت مگر اين كه پيشتر از دانايان پيمان گرفت كه علم را به نادانان بياموزند؛ زيرا كه علم پيش از جهل بوده است.

۱۳۹۲۸.امام صادق عليه السلام :در كتاب على عليه السلام خواندم كه خداوند از نادانان پيمان بر طلب علم نگرفت مگر اين كه پيشتر از دانايان پيمان گرفت كه به نادانان علم بخشند؛ زيرا علم مقدّم بر جهل بوده است.

1.آل عمران : ۱۸۷.

2.الأمالي للمفيد : ۶۶/۱۲.

3.الكافي : ۱/۴۱/۱.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 545291
صفحه از 632
پرینت  ارسال به