425
ميزان الحكمه ج 08

3017

أنواعُ الغُسلِ

۱۵۰۶۱.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :الغُسلُ في سَبعةَ عَشرَ مَوطِنا : ليلةِ سَبعةَ عَشرَ مِن شهرِ رَمَضانَ ، و ليلةِ تِسعَةَ عَشرَ ، و ليلةِ إحدى و عِشرينَ ، و ليلةِ ثَلاثٍ و عِشريـنَ و فيهـا يُرجـى ليلـةُ القَـدرِ ، و غُسـلُ العِيدَينِ ، و إذا دَخَلتَ الحَرَمَينِ ،و يومٍ تُحرِمُ ، و يومِ الزِّيارَةِ ، و يومٍ تَدخُلُ البيتَ ، و يومِ التَّروِيَةِ ، و يومِ عَرَفةَ ، و إذا غَسَّلتَ مَيِّتا و كَفَّنتَهُ ، أو مَسِستَهُ بعدَ ما يَبرُدُ ، و يومِ الجُمُعَةِ ، و غُسلُ الكُسوفِ إذا احتَرَقَ القُرصُ كُلُّهُ فَاستَيقَظتَ و لَم تُصَـلِّ فعلَيكَ أن تَغتَسِلَ و تَقضِيَ الصلاةَ ، و غُسلُ الجَنابَةِ فَريضَةٌ . ۱

۱۵۰۶۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنَّ الغُسلَ في أربَعَةَ عَشَرَ مَوطِنا : غُسلُ المَيِّتِ ، و غُسلُ الجُنُبِ ، و غُسلُ مَن غَسَّلَ المَيِّتَ ، و غُسلُ الجُمُعةِ، و العِيدَينِ ، و يومِ عَرَفَةَ ، و غُسلُ الإحرامِ ، و دُخولِ الكَعبَةِ ، و دُخولِ المَدينةِ ، و دُخولِ الحَرَمِ ، و الزِّيارَةِ ، و ليلةِ تِسعَ عَشرَةَ و إحدى و عِشرينَ و ثلاثٍ و عِشرينَ مِن شهرِ رَمَضانَ . ۲

3017

انواع غسل

۱۵۰۶۱.امام باقر عليه السلام :غسل در هفده مورد مى باشد: در شب هفدهم و شب نوزدهم و شب بيست و يكم و شب بيست و سوم [ماه رمضان] كه در اين شبها [يا شب بيست و سوم] احتمال شب قدر مى رود و غسل عيدين (فطر و قربان) و در هنگام داخل شدن به حرمين (خانه خدا و حرم پيامبر خدا) و در روز زيارت [خانه خدا و طواف آن] و روزى كه داخل كعبه مى شوى و روز ترويه (هشتم ذى حجّه) و روز عرفه (نهم ذى حجّه) و هرگاه ميّتى را غسل دهى و كفن كنى، يا بعد از آن كه بدنش سرد شده باشد، بدنت با او تماس پيدا كند و روز جمعه و غسل خورشيد گرفتگى در صورتى كه تمام قرص خورشيد بگيرد و از خواب بيدار شوى و نماز به جا نياورده باشى. در اين صورت بايد غسل كنى و نماز را قضا كنى و [بالاخره ]غسل جنابت واجب است.

۱۵۰۶۲.امام صادق عليه السلام :غسل در چهارده مورد صورت مى گيرد : غسل ميّت، غسل جنابت، غسل كسى كه ميّت را غسل مى دهد، غسل جمعه، غسل عيدين، غسل روز عرفه، غسل احرام، غسل براى وارد شدن به كعبه، غسل براى داخل شدن به مدينه، غسل براى داخل شدن به حرم [الهى]، غسل زيارت و غسل شب هاى نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم ماه رمضان.

1.وسائل الشيعة : ۲/۹۳۷/۴.

2.الخصال : ۴۹۸/۵.


ميزان الحكمه ج 08
424

3016

عِلَّةُ الغُسلِ

۱۵۰۵۸.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :عِلَّةُ غُسلِ الجَنابَةِ النَّظافَةُ ، و تَطهيرُ الإنسانِ نفسَهُ ممّا أصابَهُ مِن أذاهُ ، و تَطهيرُ سائرِ جَسَدِهِ ......... . ۱

۱۵۰۵۹.عنه عليه السلام :عِلَّةُ غُسلِ المَيِّتِ أنّهُ يُغَسَّلُ ؛ لأنّهُ يُطَهَّرُ و يُنَظَّفُ مِن أدناسِ أمراضِهِ ، و ما أصابَهُ مِن صُنُوفِ عِلَلِهِ ؛ لأنّهُ يَلقَى المَلائكةَ و يُباشِرُ أهلَ الآخِرَةِ .........
و عِلَّةٌ اُخرى أنّهُ يَخرُجُ مِن الأذَى الذي مِنهُ خُلِقَ فَيُجنَبُ ، فيَكونُ غُسلَهُ لَهُ .
و عِلّةُ اغتِسالِ مَن غَسَّلَهُ أو مَسَّهُ فظاهِرَةٌ لِما أصابَهُ مِن نَضحِ المَيِّتِ ؛ لأنَّ المَيِّتَ إذا خَرَجَتِ الرُّوحُ مِنهُ بَقِيَ أكثَرُ آفَتِهِ ، فلذلك يُتَطَهَّرُ مِنهُ و يُطَهَّرُ . ۲

۱۵۰۶۰.عنه عليه السلام :عِلَّةُ غُسلِ العيدِ و الجُمُعَةِ و غَيرِ ذلكَ مِن الأغسالِ ؛ لِما فيهِ مِن تَعظيمِ العَبدِ رَبَّهُ ، و استِقبالِهِ الكريمَ الجليلَ ، و طَلَبِ المَغفِرَةِ لِذُنوبِهِ . ۳

3016

علت غسل

۱۵۰۵۸.امام رضا عليه السلام :علت غسل جنابت، پاكيزگى است و اين كه انسان خودش را از آلودگى اى كه به او رسيده و نيز ساير بدنش را پاك كند ......... .

۱۵۰۵۹.امام رضا عليه السلام :علت غسل دادن ميّت آن است كه از آلودگيهاى بيماريهايش و انواع مرضهايى كه در وجودش بوده پاك و پاكيزه شود؛ زيرا او به ملاقات فرشتگان مى رود و با اهل آخرت تماس مى گيرد .........
علت ديگرش اين است كه منى و نجاستى كه انسان از آن آفريده شده است، در هنگام مرگ از ميّت خارج مى شود و جنب مى گردد. پس، بدين جهت بايد غسل داده شود.
علت غسل كردن كسى كه ميّت را غسل داده يا او را مسّ كرده نيز روشن است؛ زيرا ترشحات بدن ميّت به او سرايت مى كند. چه، وقتى روح از بدن ميّت خارج شود، بيشترِ آلودگيها و آفات او باقى مى ماند.از اين رو، هم بايد او را پاكيزه كرد و هم خود را [از آلودگى هايى كه بر اثر تماس با بدن او به انسان مى رسد ]پاك و تميز گردانيد.

۱۵۰۶۰.امام رضا عليه السلام :علت غسل عيد و جمعه و ديگر غسلها، تعظيم و احترام بنده نسبت به پروردگارش و روى كردن به آن بخشنده بزرگوار و طلب آمرزش براى گناهان خود است.

1.بحار الأنوار : ۸۱/۲/۲ .

2.بحار الأنوار : ۸۱/۳/۳.

3.بحار الأنوار : ۸۱/۳/۳.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 545138
صفحه از 632
پرینت  ارسال به