529
ميزان الحكمه ج 08

۱۵۴۶۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الغِنَى الأكبَرُ اليَأسُ عَمّا في أيدِي الناسِ . ۱

۱۵۴۷۰.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :أظهِرِ اليَأسَ مِن الناسِ ؛ فإنَّ ذلكَ هُو الغِنى . ۲

3070

هُمُ الأخسَرونَ ، و رَبِّ الكَعبَةِ!

الكتاب :

ذَرْنِي وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِيدا * وَ جَعَلْتُ لَهُ مالاً مَمْدُودا * وَ بَنِينَ شُهُودا * وَ مَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِيدا * ثُمَّ يَطْمَعُ أنْ أزِيدَ * كَلاَّ إنَّهُ كانَ لاِياتِنا عَنِيدا * سَأُرْهِقُةُ صَعُودا» . ۳

الحديث :

۱۵۴۷۱.عيسى عليه السلام :بِحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنَّ أكنافَ السَّماءِ لَخاليَةٌ مِن الأغنياءِ ، و لَدُخولُ جَمَلٍ في سَمِّ الخِياطِ أيسَرُ مِن دُخولِ غَنيٍّ الجَنَّةَ . ۴

۱۵۴۷۲.شرح نهج البلاغة :قد وَرَدَ في الأخبارِ الصَّحيحةِ أنَّ أبا ذَرٍّ قالَ : انتَهيتُ إلى رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله و هو جالِسٌ في ظِلّ الكعبَةِ ، فلمّا رَآنِي قالَ : هُمُ الأخسَرُونَ و رَبِّ الكعبَةِ ! فقلتُ : مَن هُم ؟ قالَ : هُمُ الأكثَرُونَ أموالاً ، إلاّ مَن قالَ : هكذا و هكذا مِن بينِ يدَيهِ و مِن خَلفِهِ و عن يَمينِهِ و عن شِمالِهِ ، و قليلٌ ما هُم، ما مِن صاحِبِ إبِلٍ و لا بَقَرٍ و لا غَنَمٍ لا يُؤَدِّي زكاتَها إلاّ جاءَت يَومَ القِيامَةِ أعظَمَ ما كانَت و أسمَنَهُ ، تَنطَحُهُ بِقرُونِها ، و تَطَؤهُ بأظلافِها ، كُلَّما نَفِدَت اُخراها عادَت علَيهِ اُولاها حتّى يَقضيَ اللّهُ بينَ الناسِ . ۵

۱۵۴۶۹.امام على عليه السلام :بزرگترين توانگرى، چشم نداشتن به دست مردم است.

۱۵۴۷۰.امام زين العابدين عليه السلام :چشم اميد از مردم بركن؛ زيرا كه اين عين توانگرى است.

3070

به پروردگار كعبه قسم ، زيانكاران همانانند

قرآن :

«مرا وا گذار با آن كس كه خودم بتنهايى [او را ]آفريدم. و دارايى بسيار به او بخشيدم. و پسرانى آماده [به خدمت، ]دادم. و برايش [عيش خوش ]آماده كردم. باز [هم ]طمع دارد كه بيفزايم. ولى نه؛ زيرا او با آيات ما عناد مى ورزيد. بزودى او را به بالا رفتن از گردنه [عذاب ]وادار مى كنم».

حديث :

۱۵۴۷۱.عيسى عليه السلام :حقيقتا برايتان مى گويم. كرانه هاى آسمان از توانگران تُهى است و داخل شدنِ اشترى (طنابى) به سوراخ سوزن آسانتر است از داخل شدن توانگر به بهشت.

۱۵۴۷۲.شرح نهج البلاغة :در اخبار صحيح آمده است كه ابوذر گفت : به سوى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه در سايه كعبه نشسته بود، رفتم. چون مرا ديد، فرمود : به خداوند كعبه قسم همانان هستند زيانكاران! عرض كردم :
چه كسانى؟ فرمود : آنان كه مال و ثروت بيشترى دارند، مگر كسى كه از پيش رو و پشت سر و از چپ و از راست چنين و چنان (انفاق و بخشش) كند و اين افراد اندكند. هيچ شتردار و گاودار و گوسفند دارى نيست كه از پرداختن زكات آنها خوددارى ورزد،مگر اين كه روز قيامت بزرگترين و فربه ترين آن دامها بيايند و او را شاخ و لگد زنند و آخرين رأس آنها كه تمام شد، اوّلين آنها اين كار را از سر گيرد، تا آن گاه كه خداوند ميان مردم داورى كند.

1.نهج البلاغة : الحكمة ۳۴۲ .

2.الأمالي للمفيد : ۱۸۳/۶.

3.المدّثر : ۱۱ ـ ۱۷.

4.بحار الأنوار : ۷۲/۵۵/۸۵.

5.شرح نهج البلاغة: ۱۹/۲۴۰.


ميزان الحكمه ج 08
528

۱۵۴۶۵.عنه عليه السلامـ لأبي ذرٍّ لمّا اُخرِجَ إلَى الرَّبَذَةِ ـ: ما أحوَجَهُم إلى ما مَنَعتَهُم ، و ما أغناكَ عمّا مَنَعوكَ ! و سَتَعلَمُ مَنِ الرابِحُ غَدا . ۱

ل . ترك الحرص

۱۵۴۶۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :أغنَى الغِنى مَن لم يَكُن لِلحِرصِ أسيرا . ۲

(انظر) القناعة : باب 3369.

م . العفة

۱۵۴۶۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لا يكونُ غَنيّا حتّى يكونَ عَفيفا . ۳

3069

أغنَى الناسِ

۱۵۴۶۸.عيسى عليه السلام :خادِمي يَدايَ ، و دابَّتي رِجلايَ ، و فِراشِي الأرضُ ، و وِسادي الحَجَرُ ......... أبِيتُ و ليسَ لي شيءٌ ، و اُصبِحُ و ليسَ لي شَيءٌ ، و ليسَ على وَجهِ الأرضِ أحَدٌ أغنى مِنّي . ۴

۱۵۴۶۵.امام على عليه السلامـ به ابوذر هنگام تبعيدش به ربذه ـفرمود : چه نيازمندند آنان به چيزى كه تو از آن منعشان كردى و چه بى نيازى تو از آنچه آنان تو را از آن منع كردند! و بزودى خواهى دانست كه فردا[ى آخرت ]برنده كيست!

ل ـ حريص نبودن

۱۵۴۶۶.امام صادق عليه السلام :بزرگترين توانگرى را كسى دارد كه اسير حرص نباشد.

م ـ عفاف

۱۵۴۶۷.امام على عليه السلام :[آدمى] توانگر نباشد،مگر آن گاه كه خويشتندار باشد.

3069

توانگرترين مردم

۱۵۴۶۸.عيسى عليه السلام :خدمتگزار من، دستان من است و مركب من، پاهاى من و بسترم، زمين و بالشم، سنگ ......... شب را با دست خالى به سر مى برم و روز را با تهيدستى سپرى مى كنم و با اين حال در روى زمين توانگرتر از من وجود ندارد.

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۳۰.

2.الكافي : ۲/۳۱۶/۷.

3.بحار الأنوار : ۷۸/۸/۶۴.

4.عدّة الداعي : ۱۰۷ ، ۱۰۸.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 545116
صفحه از 632
پرینت  ارسال به