581
ميزان الحكمه ج 08

3086

الغيبَةُ وَ الدِّينُ

۱۵۶۱۰.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :الغِيبَةُ أسرَعُ في دِينِ الرجُلِ المُسلمِ مِن الآكِلَةِ في جَوفِهِ . ۱

۱۵۶۱۱.عنه صلى الله عليه و آله :مَنِ اغتابَ مُسلِما أو مُسلمَةً لم يَقبَلِ اللّهُ صَلاتَهُ و لا صيامَهُ أربَعينَ يَوما و لَيلةً ، إلاّ أن يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ . ۲

۱۵۶۱۲.عنه صلى الله عليه و آله :يُؤتى بأحَدٍ يَومَ القِيامَةِ يُوقَفُ بينَ يَدَيِ اللّهِ و يُدفَعُ إلَيهِ كتابُهُ فلا يَرى حَسَناتِهِ ، فيقولُ : إلهي ، ليسَ هذا كتابِي ! فإنّي لا أرى فيها طاعَتي ؟ ! فيقالُ لَهُ : إنّ رَبَّكَ لا يَضِلُّ و لا يَنسى ، ذَهَبَ عَمَلُكَ بِاغتِيابِ الناسِ . ثُمّ يُؤتى بآخَرَ و يُدفَعُ إلَيهِ كتابُهُ فَيَرى فيهِ طاعاتٍ كثيرَةً ، فيقولُ : إلهي ، ما هذا كتابِي ! فإنّي ما عَمِلتُ هذهِ الطَّاعاتِ ! فيقالُ : لأنَّ فلانا اغتابَكَ فَدُفِعَت حَسَناتُهُ إلَيكَ . ۳

۱۵۶۱۳.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ الرَّجُلَ لَيُؤتى كتابَهُ مَنشورا فيقولُ: يا ربِّ، فأينَ حَسَناتٌ كذا و كذا عَمِلتُها لَيسَت في صَحِيفَتي؟! فيقولُ : مُحِيَت باغتِيابِكَ الناسَ . ۴

3086

غيبت و دين

۱۵۶۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :غيبت كردن در [نابودى] دين مرد، زودتر كارگر مى افتد تا بيمارى خوره در اندرون او.

۱۵۶۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذيرد مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.

۱۵۶۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :روز قيامت فردى را مى آورند و او را در پيشگاه خدا نگه مى دارند و كار نامه اش را به او مى دهند، اما حسنات خود را در آن نمى بيند. عرض مى كند : الهى! اين كار نامه من نيست! زيرا من در آن طاعات خود را نمى بينم! به او گفته مى شود : پروردگار تو نه خطا مى كند و نه فراموش. عمل تو به سبب غيبت كردن از مردم بر باد رفت. سپس مرد ديگرى را مى آورند و كار نامه اش را به او مى دهند. در آن طاعت بسيارى را مشاهده مى كند. عرض مى كند : الهى! اين كار نامه من نيست! زيرا من اين طاعات را به جا نياورده ام! گفته مى شود : فلانى از تو غيبت كرد و من حسنات او را به تو دادم.

۱۵۶۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كار نامه گشوده شده مرد را به او مى دهند و او عرض مى كند : پروردگارا! پس فلان و بهمان كارهاى نيكى كه كرده ام كجاست؟ در كار نامه ام نيستند. خداوند مى فرمايد : با غيبت كردن از مردم، آنها را نابود كردى.

1.الكافي : ۲/۳۵۷/۱.

2.بحار الأنوار : ۷۵/۲۵۸/۵۳.

3.جامع الأخبار : ۴۱۲/۱۱۴۴.

4.الترغيب و الترهيب : ۳/۵۱۵ /۳۰.


ميزان الحكمه ج 08
580

۱۵۶۰۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ذَوُو العُيوبِ يُحِبُّونَ إشاعَةَ مَعايبِ الناسِ؛ لِيَتَّسِعَ لَهُمُ العُذرُ في مَعايبِهِم . ۱

۱۵۶۰۷.الجعفريّات عن الإمام عليّ عليه السلام :لو وَجَدتُ مؤمنا على فاحِشَةٍ لَسَتَرتُهُ بثَوبِي ـ و قالَ عليه السلام : بثَوبِهِ هكذا ـ . ۲

۱۵۶۰۸.مستدرك الوسائل عن أميرِ المؤمنين عليه السلام :أنَّه قال لهُ النَّبيُّ صلى الله عليه و آله : لو رَأيتَ رَجُلاً على فاحِشَةٍ ؟ قالَ : أستُرُهُ ، قالَ : إن رَأيتَهُ ثانيا ؟ قالَ : أستُرُهُ بِإزارِي و رِدائي ، إلى ثلاثِ مَرّاتٍ ، فقالَ النبيُّ صلى الله عليه و آله : لا فَتى إلاّ عليٌّ . و قالَ صلى الله عليه و آله : اُستُروا على إخوانِكُم . ۳

۱۵۶۰۹.مصباح الشريعةـ فيما نسبه إلى الإمام الصّادقِ عليه السلام ـ: لا تَدَعِ اليَقينَ بالشكِّ، و المَكشوفَ بالخَفيِّ ، و لا تَحكُمْ على ما لم تَرَهُ بما يُروى لكَ عَنهُ ، و قد عَظَّمَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ أمرَ الغِيبَةِ و سُوءِ الظَّنِّ بإخوانِكَ المُؤمِنينَ . ۴

(انظر) العيب : باب 2970.
مستدرك الوسائل : 12 / 424 باب 33.

۱۵۶۰۶.امام على عليه السلام :كسانى كه خود عيب دارند، علاقه مند به شايع كردن عيبهاى مردم هستند ، تا جاىِ عذر و بهانه براى عيبهاى خودشان باز شود.

۱۵۶۰۷.الجعفريّات :امام على عليه السلام فرمود : اگر مؤمنى را در حال ارتكاب فحشايى ببينم با جامه خود او را مى پوشانم. و حضرت فرمود: با جامه اش به اين صورت [او را مى پوشانم].

۱۵۶۰۸.مستدرك الوسائل :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به امير المؤمنين عليه السلام فرمود : اگر مردى را در حال ارتكاب فحشايى ديدى [چه مى كنى]؟عرض كرد: او را مى پوشانم. فرمود: اگر دوباره او را ديدى؟ عرض كرد : تا سه بار با اِزار و ردايم او را مى پوشانم. پس پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: جوانمردى جز على نيست. و فرمود: براى برادران خود پرده پوشى كنيد.

۱۵۶۰۹.مصباح الشريعةـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ: نه يقين را با شك از دست ده و نه آشكار را با پنهان. و درباره آنچه خود نديده اى، بر اساس گفته ديگران ، داورى مكن. خداوند عزّ و جلّ موضوع غيبت و بدگمانى به برادران مؤمنت را با اهميت قرار داده است.

1.غرر الحكم : ۵۱۹۸.

2.الجعفريّات : ۲۴۲ .

3.مستدرك الوسائل: ۱۲/۴۲۶/۱۴۵۱۵.

4.مصباح الشريعة : ۳۸۶ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 545277
صفحه از 632
پرینت  ارسال به