75
ميزان الحكمه ج 08

۱۴۰۶۳.عنه عليه السلام :مَنِ ادَّعى مِنَ العِلمِ غايَتَهُ، فَقد أظهَرَ مِن جَهلِهِ نِهايَتَهُ . ۱

۱۴۰۶۴.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ أبغَضِ الخَلائقِ إلَى اللّهِ ـ: و رَجُلٌ قَمَشَ جَهلاً ......... قَد سَمّاهُ أشباهُ النّاسِ عالِما و لَيسَ بِهِ ......... لَم يَعَضَّ عَلَى العِلمِ بِضِرسٍ قاطِعٍ ......... لا يَحسَبُ العِلمَ في شَيءٍ مِمّا أنكَرَهُ ، و لا يَرى أنَّ مِن وَراءِ ما بَلَغَ مَذهَبا لِغَيرِهِ ، و إن أظلَمَ عَلَيهِ أمرٌ اكتَتَمَ بِهِ لِما يَعلَمُ مِن جَهلِ نَفسِهِ . ۲

(انظر) الجهل : باب 609.

2835

جَهلُ العالِمِ

۱۴۰۶۵.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ مِنَ البَيانِ لَسِحرا ، و مِنَ العِلمِ جَهلاً . ۳

۱۴۰۶۶.عنه صلى الله عليه و آلهـ لِسَعدِ بنِ أبي وَقّاصٍ لَمّا قالَ : أتَيتُكَ مِن قَومٍ هُم و أنعامُهُم سَواءٌ ـ: يا سَعدُ ، أ لا اُخبِرُكَ بِأعجَبَ مِن ذلكَ ؟ ! قَومٌ عَلِموا ما جَهِلَ هؤلاءِ ثُمَّ جَهِلوا كَجَهلِهِم ! ۴

۱۴۰۶۳.امام على عليه السلام :هر كه ادعا كند كه به پايانِ دانش رسيده است، اوج نادانى خود را نشان داده است.

۱۴۰۶۴.امام على عليه السلامـ در وصف منفورترين مردمان نزد خداوند ـفرمود : و مردى كه نادانى را در خود فراهم آورده است ......... انسانْ نمايان (عوام الناس دگر انديش) او را عالم مى نامند در حالى كه چنين نيست ......... دانش را خوب نجويده است [از مهارت و استادى در دانش و ژرفاى علمى برخوردار نيست] ......... براى چيزى كه خود معتقد نيست ارزش علمى قائل نيست و خيال نمى كند كه غير از رأى و نظر او، نظر ديگرى هم وجود داشته باشد و اگر موضوعى برايش مبهم و تاريك باشد، آن را پوشيده مى دارد؛ چون از نادانى خود آگاه است [و مى ترسد با اظهار بى اطلاعى خود از آن مسأله و پرسيدن آن از ديگرى نادانيش آشكار شود].

2835

نادانى عالم

۱۴۰۶۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :راستى كه برخى بيانها جادوست و برخى دانشها نادانى.

۱۴۰۶۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در پاسخ به سعد بن ابى وقّاص كه عرض كرد: من از نزد مردمى پيش شما آمده ام كه با چارپايانشان فرقى ندارند ـفرمود : اى سعد! آيا به چيزى شگفت تر از اين تو را آگاه نسازم؟ مردمى كه آنچه را آنها نمى دانند، آموختند و با اين حال همانند آنها نادانى ورزيدند!

1.غرر الحكم : ۹۱۹۳.

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷، انظر تمام الكلام.

3.بحار الأنوار : ۱/۲۱۸/۳۹.

4.كنز العمّال : ۲۹۱۱۶ .


ميزان الحكمه ج 08
74

2834

خَصائِصُ العالِمِ

۱۴۰۵۷.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَن قالَ : أنا عالِمٌ فَهُوَ جاهِلٌ . ۱

۱۴۰۵۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن قالَ: إنّي عالِمٌ فهُوَ جاهِلٌ . ۲

۱۴۰۵۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ ، و كَفى بِالمَرءِ جَهلاً ألاّ يَعرِفَ قَدرَهُ . ۳

۱۴۰۶۰.عنه عليه السلام :العالِمُ مَن لا يَشبَعُ مِنَ العِلمِ ، و لا يَتَشبَّعُ بِهِ . ۴

۱۴۰۶۱.عنه عليه السلام :العالِمُ الّذي لا يَمَلُّ مِن تَعَلُّمِ العِلمِ . ۵

۱۴۰۶۲.عنه عليه السلامـ في وَصِيَّتِهِ لاِبنِهِ الحَسَنِ عليه السلام ـ: قَرَعتُكَ بِأنواعِ الجَهالاتِ لِئَلاّ تَعُدَّ نَفسَكَ عالِما ......... فإنَّ العالِمَ مَن عَرَفَ أنَّ ما يَعلَمُ فيما لا يَعلَمُ قَليلٌ فعَدَّ نَفسَهُ بِذلكَ جاهِلاً ، فَازدادَ بِما عَرَفَ مِن ذلكَ في طَلَبِ العِلمِ اجتِهادا ، فَما يَزالُ لِلعِلمِ طالِبا ، و فيهِ راغِبا ، و لَهُ مُستَفيدا ، و لأِهلِهِ خاشِعا مُهتَمّا ، و لِلصَّمتِ لازِما ، و لِلخَطَأِ حاذِرا ، و مِنهُ مُستَحيِيا ، و إن وَرَدَ عَلَيهِ ما لا يَعرِفُ لَم يُنكِرْ ذلكَ لِما قَرَّرَ بِهِ نَفسَهُ مِنَ الجَهالَةِ . ۶

2834

ويژگيهاى عالم

۱۴۰۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه بگويد: من دانا هستم، او شخص نادانى است.

۱۴۰۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه بگويد: من دانا هستم، او نادان است.

۱۴۰۵۹.امام على عليه السلام :عالم كسى است كه قدر و منزلت خود را بشناسد و آدمى را همين نادانى بس كه منزلت خود را نشناسد.

۱۴۰۶۰.امام على عليه السلام :عالم كسى است كه از دانش سير نشود و وانمود به سير شدن از آن نيز نكند.

۱۴۰۶۱.امام على عليه السلام :عالم كسى است كه از آموختن دانش خسته نشود.

۱۴۰۶۲.امام على عليه السلامـ در سفارش به فرزند خود حضرت حسن عليه السلام ـفرمود : انواع نادانيها را به تو گوشزد كردم تا خود را عالم نشمارى ......... زيرا عالم كسى است كه بداند: آنچه مى داند، در برابر آنچه نمى داند اندك است و از اين رو خود را نادان مى شمارد و با اطلاع از اين امر (كه دانسته هايش اندك است) بر كوشش خود براى تحصيل دانش مى افزايد. لذا پيوسته دانشجو و شيفته دانش باشد و از آن بهره گيرد و نسبت به عالمان فروتن و با اعتنا باشد و خاموشى اختيار كند و از خطا پرهيز و شرم داشته باشد و اگر به چيزى رسد كه نمى داند، آن را انكار و رد نكند؛ زيرا به نادانى خود معترف است.

1.منية المريد : ۱۳۷.

2.الترغيب و الترهيب : ۱/۱۳۰/۴.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۳.

4.غرر الحكم : ۱۷۴۰.

5.غرر الحكم : ۱۳۰۳.

6.تحف العقول : ۷۳.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 545034
صفحه از 632
پرینت  ارسال به