289
ميزان الحكمه ج 09

۱۶۴۵۷.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَزالُ العَبدُ في فُسحَةٍ مِن دِينِهِ ما لم يُصِبْ دَما حَراما . ۱

۱۶۴۵۸.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَزالُ قَلبُ العَبدِ يَقبَلُ الرَّغبَةَ و الرَّهبَةَ حتّى يَسفِكَ الدمَ الحَرامَ ، فإذا سَفَكَهُ نُكِسَ قَلبُهُ ، صارَ كأنَّهُ كِيرٌ مُحْمٍ أسوَدُ مِن الذَّنبِ ، لا يَعرِفُ مَعروفا و لا يُنكِرُ مُنكَرا . ۲

۱۶۴۵۹.عنه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ ما يُقضى بينَ الناسِ يَومَ القِيامَةِ في الدِّماءِ . ۳

۱۶۴۶۰.عنه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ ما يَحكُمُ اللّهُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ الدِّماءُ ، فَيُوقِفُ ابنَي آدَمَ فَيَفصِلُ بينَهُما ، ثُمّ الذينَ يَلونَهُما مِن أصحابِ الدِّماءِ حتّى لا يَبقى مِنهُم أحَدٌ ، ثُمّ الناسُ بعدَ ذلكَ حتّى يَأتِيَ المَقتولُ بقاتِلِهِ ، فَيَتَشَخَّبَ في دَمِهِ وجهُهُ فيقولَ: هذا قَتَلَني ، فيَقولُ : أنتَ قَتَلتَهُ ؟ فلا يَستَطيعُ أن يَكتُمَ اللّهَ حَديثا . ۴

۱۶۴۶۱.عنه صلى الله عليه و آله :لَزَوالُ الدنيا جَميعا أهوَنُ علَى اللّهِ مِن دَمٍ سُفِكَ بغيرِ حَقٍّ . ۵

۱۶۴۶۲.عنه صلى الله عليه و آله :يَجيءُ المقتولُ آخِذا قاتِلَهُ و أوداجُهُ تَشخَبُ دَما عندَ ذِي العِزَّةِ ، فيقولُ : يا رَبِّ ، سَلْ هذا فِيمَ قَتَلَني ؟ فيَقولُ : فِيمَ قَتَلتَهُ ؟ قالَ : قَتَلتُهُ لِتَكونَ العِزَّةُ لفلانٍ ، قيلَ : هِي للّهِِ . ۶

۱۶۴۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بنده، تا زمانى كه خون به نا حقى را نريزد، در دين خويش ميدان دارد.

۱۶۴۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دل بنده هميشه پذيراى بيم و اميد است، تا آن گاه كه خونى را به ناحق بريزد. پس چون خون ريخت، دلش واژگون شود و بر اثر گناه، مانند كوره آهنگرى تفتيده و سياه شود و ديگر نه كار خوب را خوب داند و نه كار بد را زشت شمارد.

۱۶۴۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در روز قيامت نخستين چيزى كه درباره آن ميان مردم داورى مى شود، خون است.

۱۶۴۶۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخستين چيزى كه خداوند در روز قيامت درباره آن به داورى مى پردازد، [ريختن ]خون است. خدا دو فرزند آدم (هابيل و قابيل) را نگه مى دارد و ميان آنها داورى مى كند. سپس ميان كسانى كه بعد از آنها آمده اند و دعواى خونى دارند حكم مى شود ، تا جايى كه از آنها كسى باقى نمى ماند ـ و حساب ديگر مردمان پس از آنهاست ـ ، تا جايى كه مقتول با چهره اى خون آلود قاتل خود را مى آورد و مى گويد: اين مرا كشت. خداوند مى فرمايد: تو او را كشتى؟ و او نمى تواند سخنى را از خدا كتمان كند.

۱۶۴۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر همه دنيا نابود شود، نزد خدا اهميتش كمتر از خونى است كه به ناحق ريخته شود.

۱۶۴۶۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :[روز قيامت] مقتول، در حالى كه از شاهرگهاى گردنش خون فوران مى كند، قاتل خود را مى گيرد و به پيشگاه خداوند قدرتمند مى آورد و مى گويد: پروردگارا! از اين بپرس كه به چه جرمى مرا كشت؟ خداوند مى فرمايد: به چه گناهى او را كشتى؟ مى گويد: او را كشتم تا فلانى به عزّت و قدرت برسد. به او گفته شود: عزّت و اقتدار از آنِ خداست.

1.كنز العمّال : ۳۹۹۰۷.

2.كنز العمّال : ۳۹۹۵۱.

3.كنز العمّال : ۳۹۸۸۷.

4.الكافي : ۷/۲۷۱/۲.

5.الترغيب و الترهيب : ۳/۲۹۳/۶.

6.الترغيب و الترهيب : ۳/۲۹۶/۱۹.


ميزان الحكمه ج 09
288

3219

قَتلُ النَّفسِ

الكتاب :

مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلَى بَنِي إِسْرَائيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَيْرِ نَفْسٍ أوْ فَسادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعا وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيا النَّاسَ جَمِيعا» . ۱

وَ لاَ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوما فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطانا فَلاَ يُسْرِف فِي القَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنصُورا» . ۲

(انظر) النساء : 29 ، 92 ، 93 ، المائدة : 28 ، الأنعام : 140 ، 151 ، الإسراء : 31 ، الكهف : 74 ، الفرقان : 68 ، التكوير : 9.

الحديث :

۱۶۴۵۵.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :أعتَى الناسِ مَن قَتَلَ غيرَ قاتِلِهِ ، أو ضَرَبَ غيرَ ضارِبِهِ ۳ . ۴

۱۶۴۵۶.عنه صلى الله عليه و آله :إنّ أعتَى الناسِ علَى اللّهِ تعالى مَن قَتَلَ غيرَ قاتِلِهِ ، و مَن ضَرَبَ مَن لم يَضرِبهُ . ۵

3219

آدم كشى

قرآن:

«بدين سبب بر بنى اسرائيل حكم كرديم كه هر كس نفسى را بدون حقّ قصاص يا بى آن كه در روى زمين فساد و تبهكارى كندْ بكشد، چنان است كه همه مردم را كشته و هر كه نفسى را زنده كند، چنان است كه تمام مردم را زندگى بخشيده است».

«نفسى را كه خدا حرمت بخشيده استْ نكشيد، مگر آن كه مستحق قتل باشد. و هر كه به ستم كشته شود، ما براى ولىّ او تسلّط [بر قاتل ]داده ايم و او نبايد در كشتن زياده روى كند كه او يارى شده است».

حديث :

۱۶۴۵۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سركش ترين مردم كسى است كه بى گناهى را كه قصد كشتن او را نداشته است، بكشد يا غير زننده خود را بزند.

۱۶۴۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سركش ترين مردم بر خداوند متعال كسى است كه آن را كه قصد كشتن او را نداشته است بكشد ، و آن را كه او را نزده بزند.

1.المائدة : ۳۲.

2.. الإسراء : ۳۳.

3.الأمالي للصدوق : ۷۳/۴۱ .

4.. (انظر) السلاح: باب۱۸۳۷.

5.ثواب الأعمال : ۳۲۷/۷.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 09
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 489093
صفحه از 612
پرینت  ارسال به