367
ميزان الحكمه ج 09

۱۶۷۴۲.الكافي عن زيد الشحّام :دَخَلَ قَتادةُ بنُ دِعامةَ على أبي جَعفرٍ عليه السلام فقالَ : يا قَتادَةُ ، أنتَ فَقيهُ أهلِ البصرةِ ؟ فقالَ : هكذا يَزعُمونَ ، فقالَ أبو جعفرٍ عليه السلام : بَلَغَني أنّكَ تُفَسِّرُ القرآنَ ، قالَ لَهُ قَتادةُ : نَعَم ، فقالَ أبو جعفرٍ عليه السلام : بِعِلمٍ تُفَسِّرُهُ أم بجَهلٍ ؟ قالَ : لا ، بِعلمٍ ـ إلى أن قالَ ـ يا قَتادَةُ ، إنّما يَعرِفُ القرآنَ مَن خُوطِبَ بهِ . ۱

3264

أصنافُ آياتِ القُرآنِ

الكتاب :

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ اُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إلاّ اللّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إلاّ أُولُو الأَلْبابِ» . ۲

الحديث :

۱۶۷۴۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنّ القرآنَ نَزَلَ على خَمسةِ وُجوهٍ : حَلالٍ ، و حَرامٍ ، و مُحكَمٍ ، و مُتَشابِهٍ ، و أمثالٍ . فاعمَلُوا بالحَلالِ ، و دَعُوا الحَرامَ ، و اعمَلُوا بالمُحكَمِ ، و دَعُوا المُتَشابِهَ ، و اعتَبِرُوا بالأمثالِ . ۳

۱۶۷۴۲.الكافىـ به نقل از زيد شحام ـ: قتاده خدمت امام باقر عليه السلام رسيد. حضرت به او فرمود : اى قتاده! تو فقيه بصريان هستى؟ عرض كرد: اين طور خيال مى كنند. امام باقر عليه السلام فرمود: شنيده ام كه تفسير قرآن مى گويى. قتاده عرض كرد: آرى. امام باقر عليه السلام فرمود: از روى علم تفسيرش مى كنى يا از روى ناآگاهى؟ عرض كرد: نه، از روى علم ـ تا آن جا كه فرمود ـ اى قتاده! قرآن را در حقيقت كسى مى شناسد كه مخاطب آن بوده است.

3264

انواع آيات قرآن

قرآن:

«او كسى است كه اين كتاب (قرآن) را بر تو فرو فرستاد. پاره اى از آن، آياتى محكم (صريح و روشن) است. آنها اساس كتابند و [پاره اى ]ديگر متشابهاتند [كه تأويل پذيرند]. اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است، براى فتنه جويى و طلب تأويل آن [به دلخواه خود، ]از متشابه آن پيروى مى كنند؛ با آن كه تأويلش را جز خدا و ريشه داران در دانش كسى نمى داند. [آنان كه ]مى گويند: ما بدان ايمان آورديم، همه [چه محكم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان كسى متذكّر نمى شود».

حديث :

۱۶۷۴۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :قرآن، بر پنج وجه نازل شده است: حلال و حرام و محكم و متشابه و مَثَلها. پس به حلال عمل كنيد و از حرام باز ايستيد و محكم را به كار بنديد و با متشابه كارى نداشته باشيد و از مَثَلها عبرت گيريد.

1.الكافي : ۸/۳۱۱/۴۸۵.

2.آل عمران : ۷.

3.بحار الأنوار : ۹۲/۱۸۶/۳.


ميزان الحكمه ج 09
366

۱۶۷۳۷.عنه صلى الله عليه و آله :أكثَرُ ما أخافُ على اُمَّتِي مِن بَعدي رجُلٌ يَتَأوَّلُ القرآنَ يَضَعُهُ على غيرِ مَواضِعِهِ . ۱

۱۶۷۳۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ مِن كتابٍ لَهُ إلى معاويةَ ـ: فَعَدَوتَ علَى الدنيا بِتأويلِ القرآنِ . ۲

۱۶۷۳۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن فَسَّرَ القرآنَ بِرَأيهِ فَأصابَ لم يُؤجَرْ ، و إن أخطَأَ كانَ إثمُهُ علَيهِ . ۳

(انظر) عنوان 177 «الرأي».
الميزان في تفسير القرآن : 3 / 44 «ما معنَى التأويل؟».

3263

مَن يَعرِفُ القُرآنَ

۱۶۷۴۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ذلكَ القرآنَ فاستَنطِقُوهُ ، و لن يَنطِقَ ، و لكنْ اُخْبِرُكُم عَنهُ . ۴

۱۶۷۴۱.عنه عليه السلامـ في وَصفِ عِترَةِ النبيِّ صلواتُ اللّهِ علَيهِم ـ: هُم أزِمَّةُ الحَقِّ ، و أعلامُ الدِّينِ ، و ألسِنَةُ الصِّدقِ ، فَأنزِلُوهُم بأحسَنِ مَنازِلِ القرآنِ ، وَرِدُوهُم وُرودَ الهِيمِ العِطاشِ . ۵

۱۶۷۳۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بيشترين چيزى كه بعد از خود براى امتم از آن مى ترسم، مردى است كه قرآن را تأويل نابه جا كند.

۱۶۷۳۸.امام على عليه السلامـ در نامه اى به معاويه ـنوشت : با تأويل قرآن، در پى كسب دنيا تاختى.

۱۶۷۳۹.امام صادق عليه السلام :كسى كه قرآن را به رأى خود تفسير كند و تفسيرش درست باشد، مأجور نيست و اگر نادرست باشد، گناهش به گردن اوست.

3263

كسى كه قرآن را مى شناسد

۱۶۷۴۰.امام على عليه السلام :اين قرآن است، پس آن را به زبان آوريد، اما او هرگز [خودش ]سخن نخواهد گفت، بلكه من شما را از آن آگاه مى كنم.

۱۶۷۴۱.امام على عليه السلامـ در وصف عترت پيامبر صلى الله عليه و آله ـفرمود : آنان زمام داران حق و يقين هستند و پيشوايان دين و زبانهاى راستى و راستگويى. پس آنان را همچون قرآن در بهترين منزلگاه ها بنشانيد و همچون اشتران تشنه كه به آبشخور روند ، سوى آنها بشتابيد.

1.منية المريد : ۳۶۹.

2.نهج البلاغة : الكتاب ۵۵.

3.بحار الأنوار : ۹۲/۱۱۰/۱۱.

4.نهج البلاغة: الخطبة ۱۵۸ .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۸۷.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 09
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 489062
صفحه از 612
پرینت  ارسال به