379
ميزان الحكمه ج 09

۱۶۷۶۹.عنه صلى الله عليه و آلهـ في قولِهِ تعالى :«ثُمَّ أَورَثنا الكتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا . . .»ـ: أمّا السابِقُ فَيَدخُلُ الجَنَّةَ بغيرِ حِسابٍ ، و أمّا المُقتَصِدُ فَيُحاسَبُ حِسابا يَسيرا ، و أمّا الظالِمُ لنفسِهِ فيُحبَسُ في المَقامِ ثُمّ يَدخُلُ الجَنّةَ ، فهُمُ الذينَ قالوا: «الحَمدُ للّهِِ الذي أذْهَبَ عَنّا الحَزَنَ»۱ . ۲

۱۶۷۷۰.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ أيضا ـ: السابِقُ بالخَيراتِ : الإمامُ ، و المُقتَصِدُ : العارِفُ للإمامِ ، و الظالِمُ لنفسِهِ : الذي لا يَعرِفُ الإمامَ . ۳

۱۶۷۷۱.عنه عليه السلامـ أيضا ـ: أمّا الظالِمُ لنفسِهِ مِنّا فَمَن عَمِلَ عَمَلاً صالِحا و آخَرَ سَيّئا ، و أمّا المُقتَصِدُ فهُو المُتَعبِّدُ المُجتَهِدُ ، و أمّا السابِقُ بالخَيراتِ فَعَلِيٌّ و الحَسَنُ و الحُسَينُ عليهم السلام و مَن قُتِلَ مِن آلِ محمدٍ صلى الله عليه و آله شَهيدا . ۴

۱۶۷۷۲.عنه عليه السلامـ أيضا ـلأبي إسحاق : هِي لَنا خاصّةً يا أبا إسحاقَ ، أمّا السابِقُ بالخَيراتِ فعليُّ بنُ أبي طالبٍ و الحَسَنُ و الحُسَينُ و الشَّهيدُ مِنّا، و أمّا المُقتَصِدُ فصائمٌ بالنهارِ و قائمٌ بالليلِ ، و أمّا الظالِمُ لنفسِهِ ففيهِ ما في الناسِ و هُو مَغفورٌ لَهُ . ۵

۱۶۷۶۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ درباره آيه «آن گاه اين كتاب را به آن كسان از بندگان خود كه انتخابشان كرديم به ميراث داديم . . .» ـفرمود : پيشى گيرنده، بدون حسابرسى به بهشت مى رود. ميانه رو اندكى حسابرسى مى شود و ستمگر به خويش، در صحراى محشر نگه داشته مى شود و سپس به بهشت مى رود. همين عده هستند كه مى گويند: «سپاس و ستايش خدا را كه غم و اندوه از ما زدود».

۱۶۷۷۰.امام باقر عليه السلامـ درباره همين آيه ـفرمود : پيشتاز به خيرات و خوبيها، امام است و ميانه رو، كسى است كه امام را مى شناسد و ستمگر به خويش، كسى است كه امام را نمى شناسد.

۱۶۷۷۱.امام باقر عليه السلامـ درباره همين آيه ـفرمود : ستمگرِ به خويش از ما، كسى است كه هم كار خوب و شايسته مى كند و هم كار بد. ميانه رو، كسى است كه متعبّد و در عبادت سخت كوش است و پيشى گيرنده به خيرات، و خوبيها ، على و حسن و حسين عليهم السلام و هر كس از خاندان محمّد صلى الله عليه و آله كه شهيد شود مى باشد.

۱۶۷۷۲.امام باقر عليه السلامـ درباره همين آيه به ابو اسحاق ـفرمود : اى ابو اسحاق! اين آيه مخصوص ماست. پيشى گيرنده به خوبيها و خيرات، على بن ابى طالب است و حسن و حسين و شهداى ما. ميانه رو، كسى است كه روزها روزه مى گيرد و شبها را به عبادت مى گذراند و ستمگر به خويشتن، مثل بقيه مردم گناه مى كند ولى آمرزيده مى شود.

1.فاطر : ۳۴ .

2.مجمع البيان : ۸/۶۳۸ .

3.الكافي : ۱/۲۱۴/۱.

4.مجمع البيان : ۸/۶۳۹.

5.بحارالأنوار : ۲۳/۲۱۸/۱۹.


ميزان الحكمه ج 09
378

3274

المُقرَّبونَ

الكتاب :

ثُمَّ أَوْرَثْنا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ» . ۱

وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولَئكَ الْمُقَرَّبُونَ» . ۲

فَأَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ * فَرَوْحٌ وَ رَيْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعِيمٍ» . ۳

عَيْنا يَشْرَبُ بِها الْمُقَرَّبُونَ» . ۴

الحديث :

۱۶۷۶۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ في قولِهِ تعالى :«و السّابِقونَ الأَوَّلُونَ مِن المُهاجِرِينَ و الأَنصارِ»۵و قولهِ :«و السابِقونَ السابِقونَ * أُولئكَ المُقرَّبُونَ»ـ: أنزَلَها اللّهُ تعالى في الأنبياءِ و أوصيائهِم ، فأنا أفضَلُ أنبياءِ اللّهِ و رُسُلِهِ ، و عليُّ بنُ أبي طالبٍ وَصِيِّي أفضَلُ الأوصياءِ . ۶

3274

مقرّبان

قرآن:

«آن گاه، اين كتاب را به آن كسان از بندگان خود كه انتخابشان كرديم به ميراث داديم. پس برخى از ايشان ستمگر به خويشند و برخى ميانه رو و بعضيشان به اذن خدا پيشتاز به سوى خوبى ها هستند. و اين همان فضل بزرگ است».

«و پيشتازان مقدّمند. آنان مقرّبانند».

«و اما اگر [او] از مقرّبان باشد [در] آسايش و راحت و بهشت پر نعمت [خواهد بود]».

«چشمه اى، كه مقرّبان از آن نوشند».

حديث :

۱۶۷۶۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ درباره آيه «و پيشتازان اوليه مهاجرين و انصار» و آيه «و پيشتازان مقدّمند. آنان مقرّبانند» ـفرمود : خداوند متعال اين آيات را درباره پيامبران و اوصيا نازل فرمود. امّا من برترين پيامبران و فرستادگان خدا هستم و وصىّ من على بن ابى طالب، برترين اوصيا است.

1.فاطر : ۳۲.

2.الواقعة : ۱۰ و ۱۱.

3.الواقعة : ۸۸ و ۸۹.

4.المطفّفين : ۲۸.

5.التوبة : ۱۰۰ .

6.كمال الدين : ۲۷۶/۲۵.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 09
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 489094
صفحه از 612
پرینت  ارسال به