89
ميزان الحكمه ج 09

۱۵۸۹۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِهِ تعالى :«إنَّ في ذلكَ لآياتٍ للمُتَوَسِّمِينَ»ـ: هُمُ المُتَفَرِّسونَ . ۱

۱۵۸۹۲.عنه عليه السلام :إذا قامَ قائمُ آلِ محمّدٍ عليه السلام حَكَمَ بينَ الناسِ بحُكمِ داودَ لا يَحتاجُ إلى بَيِّنَةٍ ، يُلهِمُهُ اللّهُ تعالى فَيَحكُمُ بعِلمِهِ ، و يُخبِرُ كلَّ قَومٍ بما استَبطَنوهُ ، و يَعرِفُ وَليَّهُ مِن عَدُوِّهِ بالتَّوَسُّمِ ، قالَ اللّهُ سُبحانَهُ : «إنّ في ذلكَ لاَياتٍ لِلمُتَوَسِّمِينَ» . ۲

۱۵۸۹۳.عنه عليه السلام :إنّ في الإمامِ آيةً للمُتَوسِّمِينَ ، و هُو السَّبيلُ المُقيمُ ، يَنظُرُ بنُورِ اللّهِ ، و يَنطِقُ عنِ اللّهِ، لا يَعزُبُ علَيهِ (عنه) شيءٌ مِمّا أرادَ . ۳

۱۵۸۹۴.عنه عليه السلامـ في جوابِ معاويةَ بنِ عَمّارٍ عن تفسيرِ إنَّ المؤمنَ يَنظُرُ بنورِ اللّهِ ـ: يا معاويةُ ، إنَّ اللّهَ خَلَقَ المؤمنَ مِن نُورِهِ ، و صَبَغَهُم في رَحمَتِهِ ، و أخَذَ ميثاقَهُم لَنا بالوَلايَةِ على مَعرفَتِهِ ، يَومَ عَرَّفَهُ نفسَهُ ، فالمؤمنُ أخُ المؤمنِ لِأبِيهِ و اُمِّهِ ، أبوهُ النُّورُ و اُمُّهُ الرَّحمَةُ ، فإنّما يَنظُرُ بذلكَ النُّورِ الذي خُلِقَ مِنهُ . ۴

۱۵۸۹۱.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «به يقين در اين [كيفر ]براى نشانه شناسان نشانه هاست» ـفرمود : منظور افراد با فراست است.

۱۵۸۹۲.امام صادق عليه السلام :آن گاه كه قائم آل محمّد قيام كند، به شيوه داورى داود ميان مردم داورى كند و نيازى به گواه نداشته باشد. خداوند متعال به او الهام مى فرمايد و لذا بر اساس علم خود قضاوت مى كند و هر قومى را از آنچه نهان داشته اند خبر مى دهد و دوست و دشمن خود را از قيافه آنها مى شناسد. خداوند سبحان مى فرمايد: «به يقين در اين براى نشانه شناسان نشانه هاست».

۱۵۸۹۳.امام صادق عليه السلام :همانا در امام نشانه اى است براى نشانه شناسان و اوست ايستاده بر سر راه (نشانه اى براى راهنمايى)، با نور خدا مى نگرد و از جانب خدا سخن مى گويد و هيچ چيز از آنچه بخواهد، بر او پوشيده نيست.

۱۵۸۹۴.امام صادق عليه السلامـ در جواب معاوية بن عمّار از تفسير جمله: «مؤمن با نور خدا مى نگرد» ـفرمود : اى معاويه! خداوند مؤمن را از نور خود آفريد و آنان را در رحمت خود غوطه ور كرد و آن روز كه خود را به مؤمن شناساند، نسبت به ولايت ما و معرفت خودش از مؤمنان پيمان گرفت؛ بنا بر اين، مؤمن برادر پدرى و مادرى مؤمن است، پدرش نور است و مادرش رحمت و او با آن نورى كه از آن آفريده شده است، مى نگرد.

1.الميزان في تفسير القرآن : ۱۲/۱۸۶.

2.بحار الأنوار : ۵۲/۳۳۹/۸۶.

3.تفسير العيّاشي : ۲/۲۴۸/۳۱.

4.بحار الأنوار : ۶۷/۷۴/۲.


ميزان الحكمه ج 09
88

3138

فِراسَةُ المُؤمِنِ

الكتاب :

إنَّ فِي ذلِكَ لاَياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ» . ۱

الحديث :

۱۵۸۸۶.الميزان في تفسير القرآن عن رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله :اِتَّقوا فِراسَةَ المؤمنِ ، فإنّهُ يَنظُرُ بنُورِ اللّهِ ، ثُمّ قَرَأ : «إنَّ فِي ذلكَ لآياتٍ لِلمُتَوَسِّمِينَ» قالَ : المُتَفَرِّسِينَ . ۲

۱۵۸۸۷.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :اتَّقُوا فِراسَةَ المؤمنِ ؛ فإنّهُ يَنظُرُ بنورِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ . ۳

۱۵۸۸۸.عنه صلى الله عليه و آله :اِحذَرُوا فِراسَةَ المؤمنِ ؛ فإنّه يَنظُرُ بنورِ اللّهِ ، و يَنطِقُ بتَوفيقِ اللّهِ . ۴

۱۵۸۸۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :اتَّقُوا ظُنونَ المؤمنينَ ؛ فإنّ اللّهَ تعالى جَعَلَ الحَقَّ على ألسِنَتِهِم ۵ . ۶

۱۵۸۹۰.الميزان في تفسير القرآن :الإمامُ الباقرُ عليه السلام : ما مِن مَخلوقٍ إلاّ و بينَ عَينَيهِ مَكتوبٌ مؤمنٌ أو كافِرٌ، و ذلكَ مَحجوبٌ عَنكُم و ليسَ بمَحجوبٍ عنِ الأئمّةِ مِن آلِ محمّدٍ ، ثُمّ ليسَ يَدخُلُ علَيهِم أحَدٌ إلاّ عَرَفُوهُ مؤمنا أو كافرا ، ثُمَّ تلا هذهِ الآيةَ : «إنّ في ذلكَ لاَياتٍ لِلمُتَوسِّمِينَ» فَهُمُ المُتَوسِّمونَ . ۷

3138

فراست ۸ مؤمن

قرآن:

«به يقين در اين [كيفر] براى نشانه شناسان نشانه هاست».

حديث :

۱۵۸۸۶.الميزان في تفسير القرآن :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : بترسيد از درون بينى مؤمن! زيرا كه او با نور خدا مى بيند. حضرت سپس آيه «به يقين در اين براى نشانه شناسان نشانه هاست» را تلاوت كرد و فرمود: يعنى افراد با فراست.

۱۵۸۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بترسيد از فراست مؤمن! زيرا او با نور خداوند عزّ و جلّ مى بيند.

۱۵۸۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از فراست مؤمن بر حذر باشيد! زيرا او با نور خدا مى بيند و با توفيق خدا سخن مى گويد.

۱۵۸۸۹.امام على عليه السلام :از [حدس و] گمانهاى مؤمنان بترسيد؛ زيرا خداوند متعال حق را در زبانهاى آنان قرار داده است.

۱۵۸۹۰.الميزان في تفسير القرآن:امام باقر عليه السلام فرمود : هيچ آفريده اى نيست مگر اين كه بر پيشانى او مؤمن يا كافر نوشته شده است . و اين از شما پوشيده است اما از امامان آل محمّد پوشيده نيست. از همين رو هر كس بر ايشان وارد شود بدانند كه او مؤمن است يا كافر. حضرت سپس اين آيه را خواند: «به يقين در اين براى نشانه شناسان نشانه هاست». اين نشانه شناسان، همين امامان آل محمّدند.

1.الحِجر : ۷۵ .

2.الميزان في تفسير القرآن : ۱۲/۱۸۶.

3.كنز العمّال : ۳۰۷۳۰.

4.كنز العمّال : ۳۰۷۳۱.

5.نهج البلاغة : الحكمة ۳۰۹ .

6.(انظر) الظنّ : باب ۲۴۳۵.

7.الميزان في تفسير القرآن : ۱۲/۱۸۷.

8.فراست: نيروى ادراك باطن كه به واسطه آن ، شخص ، درون افراد را از ظاهرشان بشناسد ؛ باطن شناسى؛ درون بينى ؛ آدم شناسى .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 09
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 489118
صفحه از 612
پرینت  ارسال به