351
ميزان الحكمه ج 10

3553

مَثَلُ الكافِرِ

الكتاب :

وَ مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لاَ يَسْمَعُ إِلاَّ دُعَاءً وَ نِدَاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ» . ۱

مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمى وَ الْأَصَمِّ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً أَ فَلاَ تَذَكَّرُونَ » . ۲

مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ لاَ يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى شَيْءٍ ذلِكَ هُوَ الضَّلاَلُ الْبَعِيدُ» . ۳

وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئَا وَ وَجَدَ اللّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَ اللّهُ سَرِيعُ الحِسَابِ * أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللّهُ لَهُ نُورَا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ» . ۴

3553

مَثَل كافر

قرآن:

«و مَثَل [دعوت كننده] كافران چون مَثَل كسى است كه حيوانى را كه جز صدا و ندايى [مبهم، چيزى ]نمى شنود بانگ مى زند. [آرى] كرند، لالند، كورند. [و] در نمى يابند».

«مَثَل اين دو گروه، چون نابينا و كر [در مقايسه] با بينا و شنواست. آيا در مَثَل يكسانند؟ پس، آيا پند نمى گيريد».

«مَثَل كسانى كه به پروردگار خود كافر شدند، كردارهايشان به خاكسترى مى ماند كه بادى تند در روزى طوفانى بر آن بوزد: از آنچه به دست آورده اند هيچ [بهره اى ]نمى توانند برد. اين است همان گمراهى دور و دراز».

«و كسانى كه كفر ورزيدند، كارهايشان چون سرابى است در بيابانى كه تشنه آن را آب مى پندارد، تا چون به آن رسد آن را چيزى نيابد و خدا را نزد خويش يابد و حسابش را تمام به او دهد و خدا زود شمار است. يا [كارهايشان] مانند تاريكى هايى است كه در دريايى ژرف است كه موجى آن را مى پوشاند [و ]روى آن موجى [ديگر] است [و] بالاى آن ابرى است؛ تاريكى هايى است كه بعضى بر روى بعضى قرار گرفته است. هرگاه [غرقه ]دستش را بيرون آورد، به زحمت آن را مى بيند. و خدا به هر كس نورى نداده باشد، او را هيچ نورى نخواهد بود».

1.البقرة : ۱۷۱.

2.هود : ۲۴.

3.إبراهيم : ۱۸.

4.النور : ۳۹ ، ۴۰.


ميزان الحكمه ج 10
350

۱۸۵۷۳.عنه صلى الله عليه و آله :مَثَلُ المؤمنِ كمَثَلِ النَّحلَةِ ؛ إن أكَلَتْ أكَلَت طَيِّبا ، و إن وَضَعَت وَضَعت طَيِّبا ، و إن وَقَعت على عُودٍ نَخِرٍ لَم تَكسِرْهُ . ۱

۱۸۵۷۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَثَلُ المؤمنِ مَثَلُ سَبيكَةِ الذَّهَبِ ؛ إن نَفَختَ علَيها احمَرَّت ، و إن وُزِنَت لَم تَنقُصْ . ۲

۱۸۵۷۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَثَلُ المؤمنِ كالبَيتِ الخَرِبِ في الظّاهِرِ ، فإذا دَخَلتَهُ وجَدتَهُ مُؤنَّقا. و مَثَلُ الفاجِرِ كمَثَلِ القَبرِ المُشرِفِ المُجَصَّصِ يُعجِبُ مَن رآهُ و جَوفُهُ مُمتَلئٌ نَتْنا . ۳

۱۸۵۷۶.عنه صلى الله عليه و آله :مَثَلُ المؤمنِ و مَثَلُ الإيمانِ كمَثَلِ الفَرَسِ في آخِيَّتِهِ يَجولُ ثُمّ يَرجِعُ إلى آخِيَّتِهِ ، و إنّ المؤمِنَ يَسهو ثُمّ يَرجِعُ . ۴

۱۸۵۷۷.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ في قولهِ تعالى :«اللّهُ نُورُ السَّماواتِ و الأرضِ ـ إلى قولهِ ـ و يَضْرِبُ اللّهُ الأمثالَ لِلنّاسِ»۵ـ: فهذا مَثَلٌ ضَرَبَهُ اللّهُ لِلمؤمنِ ، قالَ : فالمؤمنُ يَتَقلَّبُ في خَمسَةٍ مِن النُّورِ ، مَدخَلُهُ نُورٌ ، و مَخرَجُهُ نُورٌ ، و عِلمُهُ نُورٌ ،و كلامُهُ نُورٌ ، و مَصيرُهُ يَومَ القِيامَةِ إلَى الجَنّةِ نُورٌ . ۶

۱۸۵۷۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مَثَل مؤمن، مَثَل زنبور عسل است كه اگر بخورد، چيزهاى پاك و پاكيزه مى خورد و اگر توليد كند، چيزى پاك و پاكيزه توليد مى كند و اگر روى شاخه پوسيده اى بنشيند، آن را نمى شكند.

۱۸۵۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن، مانند شمش طلاست كه اگر در آتش نهاده شود، سرخ مى گردد و اگر وزن شود، كم نشان نمى دهد.

۱۸۵۷۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حكايت مؤمن، حكايت خانه اى است كه بيرونش ويرانه است اما چون داخلش شوى آن را آراسته و زيبا مى بينى و حكايت كافر به مانند گور برجسته گچ كارى شده است كه هر كس آن را ببيند، خوشش مى آيد اما درونش آكنده از بوى گند است.

۱۸۵۷۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حكايت مؤمن و حكايت ايمان، حكايت اسب است در اخيه اش ۷ چرخى مى زند و سپس به طرف اخيه خود برمى گردد؛ مؤمن نيز اشتباه مى كند و سپس [از اشتباه خود ]برمى گردد.

۱۸۵۷۷.امام باقر عليه السلامـ درباره آيه «خدا نور آسمان ها و زمين است ......... خدا مثل ها را براى مردم مى زند» ـفرمود : اين مَثَلى است كه خداوند درباره مؤمن زده است. حضرت فرمود: مؤمن در پنج نور غوطه مى خورد: درونْ شدش نور است، برون شدش نور است، علمش نور است، سخنش نور است و حركتش به سوى بهشت در روز قيامت، نور است.

1.كنز العمّال : ۷۳۵.

2.كنز العمّال : ۷۳۵.

3.كنز العمّال : ۷۳۶ ، ۸۲۷ نحوه.

4.الترغيب و الترهيب : ۴/۹۰/۱۰.

5.النور : ۳۵ .

6.تفسير القمّي : ۲/۱۰۳.

7.ميخ آخور، طناب يا تيرى كه از دو سوى بر جايى استوار كنند و رسن ستور بر آن بندند. فرهنگ معين .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 10
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 242462
صفحه از 572
پرینت  ارسال به