437
ميزان الحكمه ج 10

۱۸۶۸۸.عنه عليه السلام :أكبَرُ الحُمقِ الإغراقُ في المَدحِ و الذَّمِّ . ۱

۱۸۶۸۹.عنه عليه السلام :كَثرَةُ الثَّناءِ مَلَقٌ يُحدِثُ الزَّهوَ و يُدني مِنَ الغِرَّةِ ۲ . ۳

۱۸۶۹۰.عنه عليه السلام :اِحتَرِسُوا مِن سَورَةِ الإطراءِ ۴ و المَدحِ؛ فإنّ لَهُما رِيحا خَبيثَةً في القَلبِ . ۵

۱۸۶۹۱.عنه عليه السلام :الإطراءُ يُحدِثُ الزَّهوَ و يُدني مِن الغِرَّةِ . ۶

۱۸۶۹۲.عنه عليه السلام :حُبُّ الإطراءِ و المَدحِ مِن أوثَقِ فُرَصِ الشَّيطانِ . ۷

3592

في جَوابِ المادِحِ

۱۸۶۹۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ للأسوَدِ بنِ سَريعٍ و قَد قالَ شِعرا في الثَّناءِ علَى اللّهِ و مَدحِ النَّبيِّ صلى الله عليه و آله ـ: أمّا ما أثنَيتَ فيهِ علَى اللّهِ فهاتِهِ ، و أمّا ما مَدَحتَني فيهِ فَدَعْهُ . ۸

۱۸۶۸۸.امام على عليه السلام :بزرگترين حماقت، اغراق در ستايش و نكوهش است.

۱۸۶۸۹.امام على عليه السلام :ثناگويى زياد، چاپلوسى اى است كه خودپسندى مى آورد و به غرور و كبر نزديك مى گرداند.

۱۸۶۹۰.امام على عليه السلام :خود را از تندى مدح و ستايش نگه داريد؛ زيرا كه مدح و ستايش در دل باد گندى [از كبر و غرور ]ايجاد مى كنند.

۱۸۶۹۱.امام على عليه السلام :ستايش مبالغه آميز [در ممدوح ]خودپسندى پديد مى آورد و به فريب (غفلت) مى كشاند.

۱۸۶۹۲.امام على عليه السلام :دوست داشتن مدح و ستايشِ اغراق آميز، از محكم ترين فرصت ها (دام ها)ى شيطان است.

3592

در پاسخ مديحه گوى

۱۸۶۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به اسود بن سريع كه در ثناى خدا و مدح پيامبر صلى الله عليه و آله شعرى سروده بود ـفرمود : ابياتى را كه در ثناى خدا گفته اى بخوان و آنچه را در مدح من گفته اى وا گذار.

1.غرر الحكم : ۲۹۸۵.

2.في الطبعة المعتمدة «العِزّة» و المناسب ما أثبتناه كما في طبعة النجف.

3.غرر الحكم : ۷۱۱۹.

4.الإطراء : مُجاوزة الحدّ في المدح و الكذب فيه (النهاية : ۳/۱۲۳) .

5.غرر الحكم : ۲۵۳۹.

6.غرر الحكم : ۱۳۶۷.

7.غرر الحكم : ۴۸۷۷.

8.كنز العمّال : ۸۳۴۶.


ميزان الحكمه ج 10
436

3590

ذَمُّ الاغتِرارِ بِالمَدحِ

۱۸۶۸۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أيُّها النّاسُ ، اعلَموا أنّهُ ليسَ بعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزُّورِ فيهِ ، و لا بحَكيمٍ مَن رَضِيَ بثَناءِ الجاهِلِ علَيهِ . ۱

۱۸۶۸۳.عنه عليه السلام :أجهَلُ النّاسِ المُغتَرُّ بقَولِ مادِحٍ مُتَمَلِّقٍ؛ يُحَسِّنُ لَهُ القَبيحَ ، و يُبَغِّضُ إلَيهِ النَّصيحَ . ۲

۱۸۶۸۴.عنه عليه السلام :كَم مِن مَغرورٍ بحُسنِ القَولِ فيهِ ! كَم مِن مَفتونٍ بالثَّناءِ علَيهِ ! ۳

۱۸۶۸۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا تَغتَرَّ بقَولِ الجاهِلِ و لا بمَدحِهِ فَتَكَبَّرَ و تَجَبَّرَ و تُعجَبَ بعَمَلِكَ ؛ فإنّ أفضَلَ العَمَلِ العِبادَةُ و التَّواضُعُ . ۴

(انظر) عنوان 386 «الغرور».

3591

الاختِصارُ فِي المَدحِ

۱۸۶۸۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :حبُّ الإطراءِ و الثّناءِ يُعمي و يُصِمُّ عَنِ الدِّينِ ، و يَدَعُ الدِّيارَ بَلاقِعَ . ۵

۱۸۶۸۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إذا مَدَحتَ فاختَصِرْ ، إذا ذَمَمتَ فاقتَصِرْ . ۶

3590

نكوهش مغرور شدن از مدح ديگران

۱۸۶۸۲.امام على عليه السلام :اى مردم! بدانيد كه هر كس از سخن دروغ و ناحقّ درباره خود رنجيده شود، خردمند نيست و هر كس از مدح و ثناى نادان درباره خود خوشحال شود، حكيم نمى باشد.

۱۸۶۸۳.امام على عليه السلام :نادان ترين مردم كسى است كه فريب سخن ستايشگر چاپلوسى را بخورد كه زشت را در نظرش زيبا جلوه مى دهد و خيرخواه را منفورِ او مى سازد.

۱۸۶۸۴.امام على عليه السلام :بسا كسى كه از ستايش مردم درباره خود فريب خورد. بسا كسى كه از مدح و ثناى ديگران درباره خود فريفته شود (به فتنه درافتد).

۱۸۶۸۵.امام صادق عليه السلام :فريب سخن و مدح نادان را مخور كه در نتيجه دچار تكبّر و گردن فرازى مى شوى و به عملت مغرور مى گردى؛ زيرا بهترين عمل، عبادت و فروتنى است.

3591

كوتاه گويى در ستايش

۱۸۶۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دوست داشتن مدح و ثناى مبالغه آميز [ممدوح را] از دين كور و كر مى سازد و خانه ها را [از اهلش ]خالى مى كند.

۱۸۶۸۷.امام على عليه السلام :هرگاه ستودى مختصر كن. هرگاه نكوهيدى كوتاه كن.

1.تحف العقول : ۲۰۸.

2.غرر الحكم : ۳۲۶۲.

3.غرر الحكم : ۶۹۳۲ و ۶۹۳۱.

4.تحف العقول : ۳۰۴.

5.تنبيه الخواطر : ۲/۱۲۲.

6.غرر الحكم : ۳۹۸۳ و ۳۹۸۴.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 10
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 242424
صفحه از 572
پرینت  ارسال به