379
ميزان الحكمه ج 13

۲۲۳۷۴.عنه عليه السلام :لِلمُتَّقي هُدىً في رَشادٍ ، و تَحَرُّجٌ عَن فَسادٍ ، و حِرصٌ في إصلاحِ مَعادٍ . ۱

۲۲۳۷۵.عنه عليه السلام :أينَ العُقولُ المُستَصبِحَةُ بمَصابِيحِ الهُدى ، و الأبصارُ اللاّمِحَةُ إلى مَنارِ التَّقوى ؟! ۲

(انظر) الهداية : باب 3943.

4100

التَّقوى مِفتاحُ الكَرامَةِ

الكتاب :

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَى وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» . ۳

الحديث :

۲۲۳۷۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنّ ربَّكُم واحِدٌ ، و إنّ أباكُم واحِدٌ ، و دِينُكُم واحِدٌ ، و نَبيُّكُم واحِدٌ ، و لا فَضلَ لِعَرَبيٍّ على عَجَميٍّ ، و لا عَجَميٍّ على عَرَبيٍّ ، و لا أحمَرَ على أسوَدَ ، و لا أسوَدَ على أحمَرَ ، إلاّ بِالتَّقوى . ۴

۲۲۳۷۷.عنه صلى الله عليه و آلهـ لَمّا دَخَلَ البَيتَ عامَ الفَتحِ و مَعهُ الفَضلُ بنُ عبّاسٍ و اُسامَةُ بنُ زَيدٍ ، ثُمّ خَرَجَ فأخَذَ بحَلْقَةِ البابِ ـ: الحَمدُ للّهِ الّذي صَدَقَ عَبدَهُ ، و أنجَزَ وَعدَهُ، و غَلَبَ الأحزابَ وَحدَهُ، إنّ اللّهَ أذهَبَ نَخوَةَ العَرَبِ و تَكَبُّرَها بآبائها ، و كُلُّكُم مِن آدَمَ و آدَمُ مِن تُرابٍ ، و أكرَمُكُم عِندَ اللّهِ أتقاكُم . ۵

۲۲۳۷۴.امام على عليه السلام :شخص با تقوا در راه رستگارى قدم برمى دارد و از فساد دورى مى كند و در كار ساختن معاد حريص است.

۲۲۳۷۵.امام على عليه السلام :كجايند خردهاى پرتو گرفته از چراغ هاى هدايت و ديدگان دوخته شده به مناره هاى تقوا!

4100

تقوا، كليد كرامت است

قرآن:

«اى مردم! ما شما را از مرد و زنى آفريديم و ملّت ملّت و قبيله قبيله تان گردانيديم تا يكديگر را بشناسيد. در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. بى ترديد، خدا داناى آگاه است».

حديث :

۲۲۳۷۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا پروردگار شما يكى است و پدر شما يكى و دين شما يكى و پيامبرتان يكى. هيچ عربى را بر هيچ عجمى برترى نيست و هيچ عجمى را بر هيچ عربى و هيچ گندم گونى را بر هيچ سياهى و هيچ سياهى را بر هيچ گندم گونى، مگر به تقوا.

۲۲۳۷۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ آنگاه كه در سال فتح مكّه همراه فضل بن عباس و اسامة بن زيد داخل خانه خدا شد و سپس بيرون آمد و دستگيره در را گرفت ـفرمود : ستايش خداوندى را كه بنده اش را تصديق كرد و وعده اش را به انجام رساند و به تنهايى بر همه احزاب چيره گشت. خداوند نخوت عرب و نازيدن آنها به پدرانشان را از بين برد. همه شما از آدم هستيد و آدم از خاك و ارجمندترين شما نزد خداوند، با تقواترين شماست.

1.غرر الحكم : ۷۳۵۷.

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۴.

3.الحجرات : ۱۳.

4.كنز العمّال : ۵۶۵۵.

5.بحار الأنوار : ۷۰/۲۸۷/۱۰.


ميزان الحكمه ج 13
378

۲۲۳۷۲.عنه عليه السلامـ و قد سُئلَ عنِ الطّائفِ في الآيَةِ ـ: هُو السَّيِّئُ يَهِمُّ العَبدُ بهِ ، ثُمّ يَذكُرُ اللّهَ فيُبصِرُ و يَقصُـرُ . ۱

(انظر) النفس : باب 3863.
الذِّكر : باب 1344.
القلب : باب 3333 ، 3348 ، 3357.

4099

التَّقوى مِفتاحُ الهِدايَةِ

الكتاب :

ذلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» . ۲

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانا وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» . ۳

(انظر) البقرة: 66 ، آل عمران: 138 ، المائدة: 46 ، يونس: 6.

الحديث :

۲۲۳۷۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن غَرَسَ أشجارَ التُّقى جَنى ثِمارَ الهُدى . ۴

۲۲۳۷۲.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به سؤال از معناى «طائف» در آيه ياد شده ـفرمود : مقصود گناه و بدى است كه آدمى قصد انجام آن را مى كند، اما خدا را به ياد مى آورد و چشمش باز مى شود و از آن صرف نظر مى كند.

4099

تقوا، كليد هدايت است

قرآن:

«اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقوا پيشگان است».

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اگر از خدا پروا داريد، براى شما [نيروى] تشخيص [حق از باطل ]قرار مى دهد و گناهانتان را از شما مى زدايد و شما را مى آمرزد و خدا داراى بخشش بزرگ است».

حديث :

۲۲۳۷۳.امام على عليه السلام :هر كه درختان تقوا بكارد، ميوه هاى هدايت بچيند.

1.بحار الأنوار : ۷۰/۲۸۷/۱۴.

2.البقرة : ۲.

3.الأنفال : ۲۹.

4.بحار الأنوار : ۷۸/۹۰/۹۵.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 13
    سایر پدیدآورندگان :
    شيخي، حميد رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 374854
صفحه از 608
پرینت  ارسال به