حديث سى ام
۰.أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النّارَ أَميرٌ مُتَسَلِّطٌ لَمْ يَعدِلْ. ۱
۰.يعنى: اوّل كسى كه به دوزخ در آيد ، حاكمى باشد كه بر خلق تسلّط داشته باشد و در ميان ايشان عدل نكرده باشد.
گر مسلّط شوى ترحّم كننيك اگر بايدت جزاى عمل
هر اميرى كه او نه عدل كنددر جهنّم در آيد او اوّل
حديث سى و يكم
۰.إِنَّ أَهْوَنَ الخَلْقِ عَلَى اللّهِ تَعالى مَنْ وَلَّى مِنْ أَمْرِ المُسْلِمينَ شَيْئا فَلَمْ يَعْدِلْ فيهم. ۲
۰.يعنى: خوارترينِ خلق پيش خداى ، حاكمى است كه بر مسلمانان حاكم گردد و عدل نكند.
هر كه گردد امير يا حاكمبر گروهى ز بندگان خدا
در ميانشان اگر نه عدل كنداز همه خوارتر بُود فردا
حديث سى و دوم
۰.مَنْ وُلَّي أَمْرا مِنْ أُمُورِ المُسْلِمين ثُمَّ أَغْلَقَ بابَه دُونَ الضَّعيفِ وَ ذَوِي الحاجَةِ أَغْلَقَ اللّهُ دُونَه بابَ رَحْمَتِهِ عِنْدَ حاجَتهِ وَ فَقْرِهِ. ۳
۰.يعنى: هر كس كه حاكم گردد و دَرِ خانه خود را در بندد به روى ارباب حاجت، خداى تعالى بر بندد دَرِ رحمت را به روى او در وقت فروماندگى و حاجت.
حاكمى كو به روى محتاجاندر ببندد ز راه گير مدام
درِ رحمت به روى او بنددحضرت ذوالجلال و الإكرام
1.مستدرك الوسائل ، ج ۷ ، ص۲۳ (ح ۷۵۴۰) ؛ بحار الأنوار ، ج ۶۶ ، ص۳۹۳ و ج ، ص۲۹۰ .
2.تفسير الثعالبي ، ج ۱ ، ص۷۰ ؛ البداية و النهاية ، ج ۹ ، ص۲۶۵ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۲ ، ص ۳۵۲ .
3.البقرة : ۱۰۶ .