شرح حديث حقيقت - صفحه 328

و طاعت بود ؛ به همين جهت به انزوا و گوشه گيرى رغبت زيادى داشت و از منزلش جز براى زيارت خارج نمى شد و در حرم نيز توقف چندانى نداشت .
او به تأليف علاقه زيادى داشت و اغلب آثارش در فقه و اصول است . او تحقيقات خود را در ديگر علوم مانند تفسير ، علوم حديث ، نجوم ، اعداد ، عرفان ، اخلاق ، ادبيات و . . . در مجموعه اى با نام مجموعه فوائد در نه جلد ـ شامل 1233 فائده ـ جمع آورى نموده كه نشانگر اطلاع وسيع وى در علوم مختلف و دقت نظرش در مسايل علمى است . او جلد نهم اين مجموعه را در 15ربيع الاول 1369 به پايان رسانيده است .
مرندى عاقبت در 14 جمادى الثانى 1370 ق ، دار فانى را وداع گفت و در وادى السلام نجف در جايگاه ابدى خود قرار گرفت . ۱

آثار

مرندى بخش عمده عمرش را در تأليف و نگارش آثار ، صرف نمود . شيخ آقا بزرگ ، نسخه اصل آثار وى را نزد مؤلف ملاحظه و در الذريعه گزارش نموده است . پس از در گذشت مرندى پنج نسخه از آثارش به كتاب خانه كاشف الغطا منتقل گرديد و هم اكنون در آن جا نگهدارى مى شود ۲
. از آثار وى رساله عمليه و مناسك حج در زمان حياتش به چاپ رسيده است . عناوين نگاشته هاى وى بر اساس گزارش شيخ آقا بزرگ عبارت اند از:

1.شرح حال مؤلف در مصادر زير قابل دسترسى است : تاريخ مرند ، حسن جلالى عزيزيان ، ص ۴۴۵؛ نقباء البشر ، شيخ آقا بزرگ تهرانى ، ج۴ ، ص ۱۳۷۱- ۱۳۷۹؛ مفاخر آذربايجان ، عقيقى بخشايشى ، ج ۱ ، ص ۳۰۸ـ ۳۰۹؛ گنجينه دانشمندان ، شريف رازى ، ج ۷ ، ص ۷۳؛ الإجازة الكبيرة ، مرعشى نجفى ، ص ۱۰۱ .

2.كتاب خانه كاشف الغطاء در نجف ، نسخه ش ۶۰۳ (جزء اول نهاية التذكرة) و نسخه هاى ش ۵۷۹ و ۵۸۰ و ۶۰۲ و ۶۰۴ ، كه چهار جلد از فوائد متفرقه وى هستند .

صفحه از 338